بارش شهابی دو پیکری امشب به اوج می رسد

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
بارش شهابی دو پیکری امشب به اوج می رسد

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه تعدادی از شهاب‌های بارش شهابی دو پیکری (جوزایی) در آسمان قابل‌مشاهده هستند، شبانگاه دوشنبه ۲۳ آذر را زمان اوج این بارش‌ها اعلام کرد.

بارش شهابی دو پیکری یا همان جوزایی از بارش‌های مشهور سالانه است که عامل آن برعکس سایر بارش‌ها، دنباله‌دارها نیستند بلکه بر اساس نتایج مطالعات سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در سال ۲۰۰۳ میلادی، عامل این بارش سیارک فیتون ۳۲۰۰ تعیین شده است. مسعود عتیقی روز یکشنبه گفت:

از آنجا که کانون این بارش در صورت فلکی دوپیکر است، این بارش به نام بارش دوپیکری (جوزایی) مشهور شده است

عتیقی با اشاره به ایجاد ماه نو در روز جمعه ۲۰ آذر گفت:

نبود نور ماه در این شب‌ها، آسمان تاریکی و مناسبی را در محیط‌های کوهستانی و به دور از شهرها برای رصد شهاب‌های این بارش فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد:

کانون این بارش نزدیک ستاره کاستور یا همان ستاره آلفای این صورت فلکی است که در میان ستاره شناسان فارسی زبان به نام «سر پیکیر پیشین» معروف است.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:

اوج بارش شهابی دوپیکری امسال ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شبانگاه دوشنبه ۲۳ آذر خواهد بود، هر چند امشب نیز رصدگران می‌توانند تعدادی از شهاب‌های این بارش را در آسمان مشاهده کنند.

به گفته عتیقی، کانون بارش در ابتدای شب و حدود ساعت ۱۹ از افق شرقی طلوع خواهد کرد و تعداد بارش ساعتی پیش‌بینی شده برای این بارش ۱۲۰ شهاب است . وی به رصدگران توصیه کرد که در محیطی دور از آلودگی های نوری و هوایی در شهرها و در افق های باز به رصد این شهاب ها بپردازند. به گفته عتیقی، شهاب ها ذرات میلیمتری و میکرومتری هستند که در برخورد با جو زمین درخشش آن‌ها از فاصله ۸۰ تا ۱۵۰ کیلومتری به چشم انسان می‌رسد. وی افزود: برای رصد بارش های شهابی نیازی به تلسکوپ یا ابزارهای رصدی خاص نیست و عکسبرداری از این بارش ها به علاقه‌مندان توصیه می‌شود. منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه