نگاهی به موزه طبیعت و حیات وحش ایران

علی زمانی | پنجشنبه, ۱۰ دی ۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

  سرویس پرونده یک سایت وب‌سایت کجارو، امروز به بررسی یکی دیگر از موزه‌های کشور در فضای مجازی پرداخته است. موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد ایران که چند سالی از راه‌اندازی آن می‌گذرد، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری پایتخت، مورد توجه شهروندان تهرانی و برخی از گردشگران خارجی قرار گرفته است که جا دارد اطلاع‌رسانی این رکن گردشگری شهری، بیش از پیش مورد توجه مسئولان موزه قرار بگیرد. با گشتی دیجیتالی در موزه طبیعت و حیات وحش ایران با کجارو همراه باشید.

 

موزه طبیعت و حیات وحش ایران که با عنوان موزه دارآباد تهران شناخته می‌شود، یکی از وب‌سایت‌های فعال در عرصه گردشگری شهری پایتخت به شمار می آید که تلاش دارد تا در محیط سایبر، به اطلاع‌رسانی عمومی و تخصصی حوزه طبیعت و حیات وحش کشور پرداخته و به نظر می‌رسد که در این عرصه، تا حدود زیادی موفق بوده است. سایت، به دو زبان طراحی و راه اندازی شده و نوع بارگذاری و بخش‌های محتوایی آن، نشان‌گر توجه مسئولان سایت به خصوص وب مستر محترم، برای بارگذاری سریع، صحیح و از همه مهم‌تر، کاربردی نمودن محتوای دیجیتالی موزه است که جای تقدیر دارد. اطلاع‌رسانی الکترونیکی موزه‌های کشور، نباید فقط به مساله معرفی موزه و معرفی مسئولان و قرار دادن یک فرم ارتباطی و مسائلی از این دست، خلاصه شود. این روش، رویه متداول در وب‌سایت موزه‌های مشهور و معروف جهانی نیست و از فضاهای دیجیتالی انتظار می‌رود که به اطلاع‌رسانی تخصصی آثاری که در موزه نمایش داده می‌شود، توجه کنند. این خواست مخاطب موزه با هر سلیقه و سطح دانش است که بتواند درباره آثار یک موزه، درک درست و ذهنیت منطقی پیدا کند. فرآیند آگاهی بخشی به مخاطبان موزه‌ها، امروز تا حدودی در اختیار فضای مجازی قرار داده شده تا بتواند از قابلیت‌های خود، برای اطلاع‌رسانی همه‌جانبه و چندزبانه در جهت معرفی آثار استفاده کند. کاری که موزه دارآباد، تلاش کرده تا حدودی از طریق وب‌سایت، از عهده آن برآید. پیش از گشتی دیجیتالی در موزه طبیعت و حیات وحش ایران، کمی درباره این موزه بخوانیم.

حیات وحش
درباره موزه طبیعت و حیات وحش ایران

بی شک، یکی از ظرفیت‌های گردشگری تهران، موزه‌های پایتخت هستند که هر یک، دنیایی از گفته‌ها و ناگفته‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و باستانی را در اختیار مخاطبان خود با هر سلیقه و دانش، قرار می دهند. این پتانسیل گردشگری شهری تهران، نباید مورد غفلت قرار بگیرد و باید با موزه‌ها، همانند گالری‌های شهر، آشتی کرد. یکی از ظرفیت‌های گردشگری تهران، موزه طبیعت و حیات وحش ایران هست که چند سالی از تاسیس آن می گذرد. این مجموعه، یکی از کامل‌ترین مراکز معرفی گونه‌های طبیعی و حیات وحش ایران در فضای یک موزه تخصصی و آموزشی به شمار می‌رود. در این موزه، علاوه بر آن‌ که می‌توان درباره طبیعت ایران، اطلاعات جامع و مستندی به دست آورد، بازدیدکننده موزه قادر خواهد بود تا در علوم مربوط به تاکسیدرمی و نگهداری گیاهان و مسائل مرتبط، آموزش ببیند.

موزه دارآباد

به همین منظور، از مخاطبان عزیز کجارو دعوت می‌کنیم که دیدار از موزه طبیعت و حیات وحش ایران در منطقه دارآباد تهران را در اولین فرصت، فراموش نکنند. این موزه از سال ۱۳۷۶ به عضویت شورای بین المللی موزه‌ها و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت درآمد. جالب است بدانید که ۱۶۵ گونه از ۵۱۷ گونه پرنده ای که در ایران شناسایی شده، در این موزه به نمایش عموم درآمده و حتی پوست ببر منقرض‌شده ایران نیز به عنوان نمونه کمیاب، ارائه شده است. بیش از ۸ هزار گونه گیاهی از طبیعت ایران، در سالن‌های مختلف موزه، نگهداری و در معرض دید علاقه‌مندان است. این موزه اهداف جالبی را در آینده نزدیک دنبال می کند که راه‌اندازی سالن خلیج فارس به منظور نگهداری کلیه جانداران خلیج فارس اعم از ماهی‌ها ، مرجان‌ها ، نرم تنان و ...از آن جمله است. همچنین، ایجاد فضای مرجع برای نگهداری جانوران تاکسیدرمی شده و تکمیل بخش حشرات با معرفی ۱ میلیون گونه، از برنامه‌های آینده موزه به شمار می رود. این موزه تلاش دارد تا کامل‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه محیط زیست و زمین‌شناسی ایران را راه‌اندازی کرده و بخش تحقیقات گربه‌سانان بزرگ کشور را ساماندهی کند.

اگر در آینده به این موزه مراجعه کردید و تصاویر دایناسورهای بزرگ را روی دیوارهای این موزه مانند موزه‌های اروپا (جمهوری چک) مشاهده کردید، تعجب نکنید.

 گشتی دیجیتالی در سایت

سایت دو زبانه است و بخش انگلیسی با نشانی اینترنتی http://en.darabadmuseum.ir  در دسترس است. اما به جامعیت بخش فارسی نیست. اطلاعات بسیار خوبی درباره این موزه در وب‌سایت آن ارائه شده که در واقع، این مجموعه را به یک محیط آموزش الکترونیکی کاربردی تبدیل می کند. معرفی سالن‌ها، معرفی گونه‌ها، زمین شناسی، تاکسیدرمی و سینمای شش بعدی از جمله مواردی است که در بخش معرفی موزه دارآباد تهران ارائه شده است. موزه طبیعت، دارای ۹ سالن مجزا است که در هر سالن، گونه‌های مختلفی از قاره‌های جهان، درمعرض دید بازدیدکننده قرار می‌گیرد. مثلا، سالن اول به منطقه آسیا، اروپا و آمریکای شمالی اختصاص دارد. سالن دوم و سوم به گونه‌های مناطقی شمالی، مرکزی و جنوب ایران اشاره شده و سالن های ۷ تا ۹، سالن‌های زمین‌شناسی، حشرات و گیاه‌شناسی نام دارد. هر یک از این بخش‌ها، با اطلاعات متنی و مصوری، بارگذاری شده اند که برای علاقه‌مندان به طبیعت، محتوای جالب توجهی دارند و عاملی برای ترغیب کاربر سایت، به بازدید حضوری از موزه هستند. مثلا سالن گیاه‌شناسی موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد ایران، دارای ۶۰۰ گونه گیاهی خودرو از مناطق مختلف کشور بوده و بر اساس جغرافیای گیاهی کشور، طبقه‌بندی شده اند. در این ساختار، اهتمام بر آن بوده که حداقل ۵۰ گونه بومی در بین گیاهانی که در این مجموعه گردآوری شده، در معرض دید بازدید کنندگان قرار بگیرد.

یکی از بخش‌های جالب و خواندنی وب‌سایت، بخش معرفی گونه ها است که ده‌ها گونه‌ای که در اقلیم ایران یافت می‌شود، در معرض دید علاقه‌مندان طبیعت قرار می‌گیرد. مثلا، اگر درباره پلنگ ایرانی که این سال‌ها، به واسطه در معرض انقراض بودن، بسیار مورد توجه مسئولان محیط زیست و جامعه جهانی قرار گرفته است، مشتاق به مطالعه هستید، توصیه می‌شود که بخش پلنگ ایرانی وب سایت را مشاهده کنید. یکی از قابلیت‌های خوب این سایت، اطلاع‌رسانی گسترده و تخصصی درباره آثاری است که در این موزه در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است. برخی از بخش‌های پرتال هم چون بخش معرفی گونه‌ها یا کتابخانه تخصصی، دایرکتوری حرفه‌ای برای عاشقان طبیعت گردی در ایران زمین تصور می شود که مراجعه مکرر به آن، می‌تواند با تکمیل و به روزرسانی اطلاعات، صورت بگیرد.

از دیگر بخش‌های جذاب این موزه، بخش زمین‌شناسی است که از شش قسمت با عنوان: گونه‌های زمین‌شناسی، معرفی سنگ‌ها و کانی‌ها، گونه‌های سنگ و کانی، رد پای دایناسور، فسیل‌شناسی و ژئو توریسم تشکیل شده و هر یک، اطلاعات علمی و مصوری را در اختیار بازدیدکننده وب‌سایت قرار می‌دهد.

اگر با علم تاکسیدرمی آشنایی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که این بخش را در وب‌سایت موزه حیات وحش ایران دنبال کنید. این علم، به روش حفظ و نگهداری موجودات به صورت غیر زنده اشاره می‌کند و اصول ساخت دیوراما را نیز آموزش می‌دهد. حتی برای علاقه‌مندان به این حرفه، کلاس‌های آموزشی زیر نظر پدر علم تاکسیدرمی ایران تشکیل می شود.

سرویس تور مجازی وب سایت موزه طبیعت ایران، یکی از بخش‌های جالب و دیدنی آن است که مخاطبان را به مشاهده دیجیتالی موزه در فضایی ۳۶۰ درجه می‌برد. روشی که در بسیاری از موزه‌های دنیا، مرسوم شده است و حتی برخی از موزه‌ها مانند موزه لوور پاریس، سرویس تور مجازی خود را به صورت غیر رایگان و با کیفیت HD‌ به بازدید کنندگان ارائه می کنند. در واقع، سایت موزه‌ها می تواند محفلی برای تبادل اطلاعات محققان و بازدیدکنندگان و فرصتی برای توسعه کسب و کار موزه باشد.

طبیعت

بخش خبری وب سایت موزه حیات وحش ایران را باید یکی از کامل‌ترین بخش‌های اخبار در میان سایت‌های موزه‌ای کشور دانست. از سال ۱۳۹۱ تا کنون، اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده فعالیت‌های این موزه به صورت الکترونیکی، روی پرتال عرضه و در اختیار بیننده قرار گرفته است که به نظر می رسد برای توسعه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی پرتال، می بایست این رویه اطلاع‌رسانی تا حدودی به قسمت انگلیسی سایت نیز اضافه شود. از طریق بخش خبری موزه، می توان به جزییات فعالیت‌های گسترده فرهنگی، علمی و تحقیقاتی موزه در عرصه حیات وحش و طبیعت ایران پی برد که فرصت گردشگری شهری خوبی را برای عاشقان موزه گردی فراهم می کند.

بخش پژوهش که در سایت ارائه شده، هنوز اطلاعات خاصی در آن بارگذاری نشده است که انتظار می رود این رویه در آینده نزدیک در دستور کار وب مستر محترم قرار بگیرد. کتابخانه تخصصی سایت را باید یکی از بهترین بخش‌های آن دانست که می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های علوم طبیعی به خصوص زیست‌شناسی جانوری، بسیار مفید باشد. در این قسمت، اطلاعات ۱۵۹ کتاب مرجع در عرصه زیست‌شناسی جانوری و حتی گیاهی، با توضیحات مختصر، در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. البته مخزن کتابخانه موزه دارآباد، بیش از ۲۷۰۰ کتاب فارسی و ۱۶۰۰ مرجع انگلیسی را در حوزه طبیعت و حیات وحش در خود جای داده که علاقه‌مندان می‌توانند از ظرفیت‌های کتابخانه ای این موزه نیز استفاده کنند.

کتابخانه موزه

گالری تصاویر این موزه کامل نیست و انتظار می رود که ده‌ها عکس از گونه‌های گیاهی و جانوری معرفی شده در این موزه، در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

با بررسی بخش‌های مختلف این وب‌سایت ارزنده، پرونده یک سایت امروز به سراغ بخش بعدی که ارائه توصیه‌های فنی به وب مستر محترم پرتال است، می رود تا برای ارتقای ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی موزه در محیط مجازی، راهکارهایی ارائه شود.

 ۲۰ پیشنهاد

  • بخش انگلیسی موزه حیات وحش ایران، می بایست مانند بخش فارسی، به روز و با اطلاعات کامل همراه باشد.
  • فرم ارتباط با ما موزه، حرفه‌ای تر ارائه شود و به کاربران، کد پیگیری الکترونیکی در زمان ارسال نظرات داده شود. ارسال یک نسخه از متن نوشته‌شده تماس گیرنده به نشانی پست الکترونیک وی، رفتار اطلاع رسانی مطلوبی در راستای تکریم ارباب رجوع  موزه تخصصی تهران محسوب می‌شود.
  • معرفی صفحات سایت در موتورهای جست و جو، باید با کلمات متا تگ بهتر و حرفه‌ای صورت بگیرد.
  • بخش انگلیسی موزه، اطلاع‌رسانی ضعیفی در بخش اخبار دارد که بهتر است تکمیل شود. این بخش، تاثیر بسزایی در کسب مخاطب بیشتر و معرفی بهتر سایت به موتورهای جست و جو خواهد داشت که توجه وب مستر محترم را طلب می‌کند.
  • در بیش از ۵ هزار صفحه در اینترنت، درباره این موزه صحبت شده که انعکاس این موارد در بخش خبری وب‌سایت، خالی از لطف نیست.
  • معرفی موزه در کلیه سایت‌های رسمی گردشگری ایران توصیه می شود.
  • قرار دادن لینک وب‌سایت در سایت‌های موزه‌های ایران ضروری است.
  • معرفی محتوای موزه در شبکه‌های اجتماعی برای جلب بازدیدکننده بیشتر و همچنین، دریافت مخاطبان داخلی و بین المللی تخصصی، رفتاری ارزشمند در ماموریت اطلاع‌رسانی این موزه تصور می‌شود.
  • به نظر می رسد این موزه می تواند در کلیه شبکه‌های اجتماعی معروف عمومی و تخصصی، صفحه اختصاصی داشته و اطلاع‌رسانی روزانه بکند تا طیف گسترده‌ای از مخاطبان موزه گردی و فعالان محیط زیست ایران را با خود همراه کند.
  • فایل‌های ویدئویی از فعالیت‌های علمی و گردشگری موزه، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی، به اشتراک گذاشته شود.
  • بخش کودکان و نوجوانان وب‌سایت، برای جذب مخاطبان خردسال و ترغیب آن‌ها و خانواده‌هایشان به بازدید از موزه، طراحی و راه‌اندازی شود. راه‌اندازی بخش کودکان در کلیه موزه‌های کشور، رفتاری فرصت آفرین تلقی می‌‌شود.
  • اپلیکیشن وب‌سایت موزه، طراحی و در اختیار جامعه کاربران ایرانی قرار بگیرد تا اطلاع‌رسانی فعالیت‌های موزه، از طریق اسمارت‌فون‌ها‌، به راحتی صورت پذیرد.
  • نوع فونت و رنگ متونی که در وب‌سایت قرار می گیرد، برای مشاهده آسان و راحت مخاطبان، با پس زمینه بهتری همراه شود.
  • کپی رایت استفاده از محتویات متنی و تصویری وب‌سایت موزه حیات وحش ایران، به طور شفاف بیان شود.
  • بخشی برای فروش هدایا و یادبود‌های موزه در نظر گرفته شود و از طریق سامانه‌های بانکداری الکترونیکی کشور، در اختیار مخاطبان داخلی و خارجی قرار بگیرد. مانند بخش فروش کتاب، هدایای تبلیغاتی با تصاویر گونه‌های گیاهی و جانوری موزه و. . . /
  • مطالب سایت در رسانه‌های فارسی زبان کشور، بازتاب بهتری پیدا کند.
  • محفلی الکترونیکی برای طرح سوال و تعامل متخصصان زیست شناسی جانوری و گیاهی کشور با کارشناسان موزه تعبیه شود تا علاقه‌مندان این حوزه بتوانند در محیطی بهتر از فرم ارتباطی، در ارتباط باشند.
  • معرفی موزه‌های زیست شناسی جانوری و گیاهی منطقه و جهان در بخش پیوندهای موزه، راهکاری برای تکریم مخاطبان علاقه‌مند به حیات وحش ایران و جهان برای آشنایی با مراجع جهانی است.
  • بخش گالری وب‌سایت، تکمیل و صدها تصویر در این بخش بارگذاری شود.

 سرویس پرونده یک سایت کجارو، نخستین سرویس معرفی و تحلیل فنی وب‌سایت مقاصد گردشگری ایران در فضای مجازی بوده که می‌کوشد تا مخاطبان محترم کجارو را با ظرفیت‌های گردشگری ایران در وب آشنا کرده و مسئولان این مجموعه‌ها را با راهکارهای خلاقانه مدیریت محتوا و ارتقای کسب و کار، یاری کند. امیدواریم مجموعه مطالبی که در این گفتار درباره موزه حیات وحش ایران ارائه شد، بتواند دوستی شهروندان با حیات وحش و آشنایی با گونه‌های گیاهی کشور را تقویت کند.

درباره موزه

  • آدرس: ir
  • زبان: فارسی و انگلیسی
  • نقشه سایت: ندارد
  • ارتباط با ما: دارد
  • آدرس: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه
  • تلفن: ۲۲۲۹۰۰۰۲-۲۲۸۰۳۵۳۹-۲۲۸۳۳۰۸۴-۲۲۸۳۳۰۸۱
  • فکس: ۲۲۲۸۸۲۵۴
  • ساعت کاری: همه روزه ۸ تا ۱۳ و  ۱۴ تا ۱۸

موفقیت دست‌اندرکاران موزه حیات وحش و طبیعت ایران را در عرصه اطلاع‌رسانی گردشگری مجازی کشور آرزومندیم.

با موزه‌های کشور مهربان باشیم و بازدید از موزه‌ها را فراموش نکنیم.

دنیای گردشگری ایران و جهان را با کجارو دنبال کنید.

 تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه