۸ معبد مقدس در شهر چیانگ مای؛ تایلند

سعید میرزاپور | پنجشنبه, ۱۰ دی ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

تایلند کشوری غنی از لحاظ فرهنگی است که در کنار تمام جاذبه‌های طبیعی خود، تاکنون سعی داشته تا مکان‌های مقدس نظیر زیارتگاه‌ها و معابد را نیز حفظ کند و البته توانسته به این موضوع نیز شهرت یابد. در شهر Chiang Mai مجسمه‌های بسیاری از شخصیت‌های تایلند ساخته شده است که البته معماری بسیار زیبایی نیز دارند و برای هر گردشگری جالب خواهند بود. گردشگران اگر چند ساعت در کوچه‌های قدیمی این شهر قدم بزنند، سازه‌های  مختلفی را مشاهده خواهند کرد که همگی یادآور گذشته هستند. گفتنی است که این نوع از سازه‌ها Wats نامیده می‌شوند. با وجود اینکه حدود ۲۰۰ معبد در شهر Chiang Mai وجود دارد، اما ۸ مورد از آن‌ها بسیار زیبا هستند. همراه کجارو باشید تا با این معابد جالب آشنا شویم.

وات جت یوت (Wat Jet Yot)

معبد Wat  Je  Yot

Wat Jet Yot به‌ معنای معبد هفت‌اسپارس (Spires) است. با ورود به این معبد، مورد خوش‌آمدگویی قرار خواهید گرفت و گنبد زیبای آن پیش روی شما قرار خواهد گرفت. معبد مذکور در سال ۱۴۵۵ توسط پادشاه Tilokkarat ساخته شده است. این معبد مکانی اولیه برای برگزاری نوعی مراسم بودایی بود که در سال ۱۴۷۷ اتفاق افتاد. در واقع معبد هفت‌اسپارس نماینده‌ای است که در طول مدتی (هفت هفته) که بودای بزرگ در Bodhgaya هند اقامت دارد، انجام وظیفه می‌کند. البته در کنار احوال معنوی‌ای که در این معبد حاکم است، دارای معماری‌های بسیار زیبایی نیز هست که اغلب آن‌ها از بنا‌های هندی الهام گرفته شده‌اند. در دیوار‌های این مکان شاهد تصویرگری هفتاد شخصیت آسمانی هستیم که تماشا کردن آن‌ها در حین غروب آفتاب نیز حال و هوای خاصی دارد.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر
  • آدرس: تایلند - Mueang Chiang Mai District - Chiang Mai 31000 – ۶۹
  • شماره تماس: ۶۶۵۳۲۲۴۸۰۲+

وات چیانگ مای (Wat Chiang Mai)

معبد Wat Chiang Mai

اگر می‌خواهید به بازدید از مکانی بروید که بسیار هیجان‌انگیز است، معبد Wat Chiang Mai انتخاب خوبی است. در حال حاضر ویرانه‌های این بنا بازسازی شده‌اند و همچنان بسیار باشکوه و زیبا هستند. گفتنی است که این معبد از دوره Lanna ساخته شده است. زمان ساخت این معبد به سال ۱۲۹۷ باز می‌گردد که در واقع اولین معبد در Chiang Mai بود که توسط پادشاه Mangral ساخته شد. وی همان فردی بود که افراد را مجبور کرد تا شهر را توسعه دهند. حدود ۷۰۰ سال پیش این بنا تاحدودی بازسازی شد و توانست مکانی مناسب برای مراسم دینی باشد و البته بودای کریستالی نیز در این معبد ساکن شد تا مردم تایلند بتوانند آن را پرستش کنند. این زیارتگاه در بخش شمال شرقی شهر واقع شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند به تماشای تخته سنگ‌های زیبای موجود در این بخش بپردازند که به شکل فیل‌هایی هستند که از بودا حمایت می‌کنند.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۵ بعد از ظهر
  • آدرس: تایلند - Mueang Chiang Mai District - Chiang Mai 50200
  • شماره تماس: ۰۱۷۴۵۸۸۵۸۶۲+

وات چدی لوآنگ (Wat Chedi Luang)

معبد Wat Chedi Luang

این معبد حدود ۶۰۰ سال پیش ساخته شده است و البته بزرگترین بنا در Chiang Mai نیز به‌ حساب می‌آید. این معبد ارتفاعی در حدود ۲۸۰ فوت  (۸۵ متر) دارد و دستور ساخت اولیه آن مربوط به پادشاه Sean Muang Ma می‌شود. تا سال ۱۴۷۵ در این مکان بودای زمردی قرار داشت و سپس این مجسمه به بانکوک برده شد. اما مدتی بعد در سال ۱۹۹۵ که پادشاه تایلند، ششصدمین سالگرد آجر Pagoda را جشن می‌گرفت، یک نمونه مشابه از بودای زمردی را به معبد Wat Chedi Luang هدیه داد. در حال حاضر در این معبد یک بودای ایستاده قرار دارد که Phra Chao Attarot نامیده می‌شود. سالانه مسافران زیادی به این مکان سفر می‌کنند و سعی دارند تا پرده از اسرار آن بردارند. در حین ورود به این معبد با درخت Dipterocarp و ستون شهر مواجه خواهید شد که باور بر این است که هر دوی آن‌ها محافطان شهر هستند.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۸ بعد از ظهر
  • آدرس: تایلند – 50200 - Chiang Mai - Muang District - Road King Prajadhipok Phra Singh 103
  • شماره تماس: ۶۶۵۳۲۷۶۱۴۰+

وات پرا سینغ (Wat Phra Singh)

معبد Wat Phra Singh

معبد Wat Phra Singh در بخش غربی شهری قدیمی واقع شده است. این مکان درون یک خندق قدیمی قرار دارد و در سال ۱۳۴۵ ایجاد شده است. در واقع این معبد مکانی برای دفن پادشاه قبلی بود که King Khan Fu نام داشت و توسط پسر وی به نام Phayu ساخته شده بود. گفتنی است که Phayu پنجمین پادشاه سلسله Mangrai به‌حساب می‌آمد. در سال ۱۳۶۷ مجسمه بودا Phra به این مکان آورده شد و همین موضوع عاملی شد تا این معبد تغییر نام دهد. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری معبد مذکور، Wihan Lai Kham است که ساختار پیچیده‌ای دارد و گردشگران می‌توانند به‌بازدید از پستو‌های تاریخی آن بپردازند. این مکان، معماری بسیار زیبایی دارد و گردشگران از دیدن مجسمه‌های بزرگ شیر، شگفت‌زده خواهند شد. این مجسمه‌ها نیز حکم محافظ را در بدو ورود گردشگران به معبد دارند و به رودخانه Ping نگاه می‌کنند.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۵ صبح تا ۸:۳۰ بعدازظهر
  • آدرس: تایلند - - Chiang Mai Mueang Chiang Mai District
  • شماره تماس ۶۶۵۳۲۷۷۲۷۳+

وات اومانگ (Wat Umong)

معبد Wat Umong

معبد Wat Umong در سال ۱۲۹۷ بعد از میلاد، توسط پادشاه Manglai ساخته شد. این بنا ساختار معماری بسیار زیبا و البته پیچیده‌ای دارد که در این بین می‌توان به گنبد بزرگ و مارپیچ‌هایی همانند تونل اشاره کرد. نقاشی‌های موجود در دیوار‌های این مکان مربوط به قرن سیزدهم بوده و البته فضای سبز موجود در بخش خارجی معبد نیز بسیار زیبا است و گردشگران را به سمت خود جلب می‌کند. در این مکان نسخه دوم از Ashoka Pillar  قرار گرفته که بسیار تحسین برانگیز است و یادگاری از خاندان Lanna به حساب می‌آيد. یکی دیگر از دلایلی که باعث جذابیت این معبد می‌شود، قرارگیری آن درون یک تپه بزرگ است که کوه Suthep نامیده می‌شود. این منطقه جاذبه‌های حیوانی بسیار زیادی نیز دارد. راهبانی که در این معبد ساکن هستند، در زمان غروب آفتاب به گوزن‌های وحشی، ماهی‌ها و لاک‌پشت‌های موجود در منطقه غذا می‌دهند. البته در معبد Wat Umong یک گالری از مجسمه‌های باستانی بودا قرار دارد که در این بین می‌توان به مجسمه Bodhisatva اشاره کرد. در حقیقت معبد Wat Umong یک نمونه زنده از از آثار هنری و کتاب مقدس تاریخی است.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۵ صبح تا ۸ بعد از ظهر
  • آدرس: تایلند - Chiang Mai 55000 Tambon Suthep -  Amper Muang –
  • شماره تماس: ۶۶۵۳۲۷۷۲۴۸+

وات پرا تات سی چوم تانگ ووراویهان (Wat Phra Si Chom Thong Worawihan)

معبد Wat Phra That Si Chom Thong Worawihan

معبد Wat Phra That Si Chom Thong Worawihan مقدس‌ترین معبد در Chiang Mai است که مندرجاتی از بودا درون آن وجود دارد. این مکان از دو سازه تشکیل شده است که یکی از آن‌ها دو طبقه است و کفپوش‌های چلیپایی دارد و مربوط به قرن پانزدهم می‌شود. ساختار گنبد طلایی این معبد از مار‌های ناگا (Naga)‌ الگوگیری شده و سقف آن نیز شباهت بسیاری به شیوه طراحی در دوره Lanna دارد. یکی از جالب‌ترین و البته زیباترین وسایل موجود در این معبد، تخت پادشاهی بودا (Buddha Throne) است که توسط حیوانات اساطیری تزیین شده است. در بخش ورودی معبد نیز مجسمه‌هایی از شیر قرار گرفته که در واقع تامین‌کننده امنیت در محیط هستند.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۸ بعد از ظهر
  • آدرس: تایلند – Chiang Mai 50160 - Chom Thong - Khuang Pao
  • شماره تماس: ۶۶۵۳۳۴۲۱۸۴+

وات پان تائو (Wat Pan Tao)

معبد Wat Pan Tao

Wat Pan Tao به‌ معنای افزایش هزار برابری است و در این معبد گردشگران می‌توانند راهبان بومی را مشاهده کنند که لباس‌هایی به رنگ زعفران دارند. این راهبان عصر‌ها سرود‌های هماهنگی را با یکدیگر می‌خوانند. معبد مذکور در قرن چهاردهم ساخته شده است و  یکی از چهار معبدی است که به عنوان مکان اقامت خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار گرفته بود. گردشگران بهتر است که در سفر خود به این معبد حتما از اتاق عبادت آن نیز بازدید کنند. زیرا این مکان زیبایی‌های خاص خود را دارد. بسیاری از تزئینات این معبد چوبی هستند. در این مکان طاووس‌های کنده‌کاری شده‌ای را مشاهده می‌کنیم که در باور مردم نماد پادشاهی Chiang Mai بوده‌اند.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • آدرس: تایلند – Phra Pok Klao Road - Amphoe Mueang - Chiang Mai
  • شماره تماس: ۶۶۲۲۵۰۵۵۰۰+

وات بوپارام (Wat Bupparam)

معبد Wat Bupparam

معبد Wat Bupparam در بخش خارجی شهری دیوارکشی شده قدیمی قرار دارد و یک سازه بسیار بزرگ را شامل می‌شود. یکی از ویژگی‌های این معبد نگهداری بزرگترین بودای چوبی موجود در تایلند است. این معبد در سال ۱۴۹۷ در زمان سلطنت پادشاه Muang Kaeo ساخته شده است. در این مکان شاهد سالن Dhamma هستیم. قدیمی‌ترین سازه موجود در این معبد حدود ۴ قرن پیش، ساخته شده است. چهار مجسمه شیرمانند نیز در اطراف این معبد وجود دارند که در واقع نماد محافظت از آن هستند. اما این معبد در واقع نسخه اصلی نیست و در سال ۱۸۱۹ بازسازی و تجدید شده است. در جریان این بازسازی، نقاشی‌های بومی زیادی بر دیوار‌های این معبد کشیده شد که نشان‌دهنده تصاویری از داستان جاکارتا (Jakarta) و متون مقدس بودا هستند. در پشت این معبد تاریخ طولانی‌ای خوابیده است و طراحی آن از سبک معماری برمه (Burmese) الهام گرفته شده است.

  • ساعات بازدید: دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر
  • آدرس: تایلند – Chiang Mai - Mueang Chiang Mai District - Tha Phae Rd
  • شماره تماس: ۶۶۲۲۵۰۵۵۰۰+

همان‌طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، تایلند و البته شهر Chiang Mai دارای معابد بسیار زیبایی است که بازدید از هر کدام از آن‌ها برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. به‌نظر شما کدام یک از این معابد زیباتر و جالب‌تر بودند. با ما و کاربران کجارو از طریق بخش دیدگاه‌ها در ارتباط باشید.

منبع: theculturetrip

مطالب مرتبط:

دیدگاه