۸۱ هزار نهال از بیابان‌ شدن دریاچه ارومیه جلوگیری می‌کنند

مینا داودی
مینا داودی چهار شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۵
۸۱ هزار نهال از بیابان‌ شدن دریاچه ارومیه جلوگیری می‌کنند

با کاشت ۸۱ هزار اصله نهال و بوته گلدانی از بیابان شدن دریاچه ارومیه جلوگیری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت:

بیش از ۸۱ هزار اصله نهال و بوته گلدانی در راستای مقابله با بیابان‌زایی حاشیه دریاچه ارومیه و ریزگردهای ناشی از آن در این استان کاشته شده است.

رحمان وهاب‌زاده افزود:

از این تعداد ۱۱ هزار اصله نهال در کانون‌های سه گانه ریزگردهای حاشیه دریاچه ارومیه در سه منطقه جبل ارومیه، فسندوز میاندوآب و چوپانلوی سلماس کاشته شده تا از ایجاد بیابان جلوگیری شود.

وی افزود:

در کنار برنامه‌ریزی برای تعیین محل‌های کاشت، تحقیقات گسترده‌ای نیز در راستای تعیین انواع موثر درختان در ایجاد پوشش گیاهی مناسب در حاشیه دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

وی اظهار کرد:

طبق تحقیقات، درخت گز و بوته‌هایی نظیر آتریپلکس و کوخیا موثر تشخیص داده شده که برای بیابان‌زدایی از این درختان و بوته‌ها استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد:

علاوه بر نهال‌های کاشته شده در حاشیه دریاچه ارومیه، ۷۰ هزار بوته گلدانی نیز کاشته شده است.

وهاب‌زاده گفت:

وظیفه اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی در راستای احیای دریاچه ارومیه، شناسایی کانون‌های گرد و غبار در حاشیه این دریاچه بوده که در این راستا سه کانون در شهرستان ارومیه، سلماس و میاندوآب شناسایی شده و فعالیت‌های لازم در آن‌ها در حال اجراست.

وی افزود:

جلوگیری از حرکت گرد و غبار و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق مورد نظر از جمله فعالیت‌های اجرایی در این راستا در آذربایجان غربی بوده است.

وهاب‌زاده ادامه داد:

دولت تدبیر و امید راهکارهای عملی برای احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از تاثیرات بد ناشی از خشک شدن آن آغاز کرده که مقابله با بیابان‌زایی با محوریت فعالیت‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع از جمله این فعالیت‌هاست.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه