۸ دلیل برای آموختن زبان ایتالیایی

پوریا عزیزی | چهار شنبه, ۹ دی ۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

از مزایای آموختن زبان جدید، هر‌چقدر بگوییم، باز هم کم است. ?????  تاکنون مقالات مختلفی را در این زمینه تهیه و منتشر کرده است اما در این مقاله قصد داریم تا ۸ دلیل برای آموختن زبان ایتالیایی را به شما یادآور شویم. با ????? همراه باشید.

زبان ایتالیایی (La Lingua Italiana)، زبانی است از خانواده زبان‌های رومی که خود زیرمجموعه‌ای از زبان‌های هند‌واروپایی به حساب می‌آید. این زبان که نزدیک‌ترین خویشاوند زنده زبان لاتین است، اوج قدرت خود را در دوران رنسانس تجربه کرده ولی تا اواخر قرن هفدهم میلادی نیز، همچنان زبان قدرتمندی محسوب می‌شده و بعد از زبان فرانسه، در مقام دوم قرار داشته است. در ادامه، ۸ دلیل برای آموختن این زبان را بررسی می‌کنیم.

نزدیکترین خویشاوند زنده زبان لاتین

شاید بدانید که لاتین، از دوران امپراتوری روم باستان تا اواسط قرن هفدهم میلادی، مهمترین زبان و به عبارتی دیگر، زبان بین‌الملل به حساب می‌آمده است. البته از دوره رنسانس به بعد، زبان لاتین قدرتش را با فرزند ارشدش - زبان ایتالیایی - شریک شد و این شراکت مدتی ادامه پیدا کرد. به دلیل همین اهمیت، بسیاری از متون تاریخی، علمی، فرهنگی و هنری به زبان لاتین نگاشته می‌شدند. از آن‌جایی که لاتین امروزه زبانی مرده به شمار می‌آید، شاید برخی علاقه نداشته باشند آن را فرابگیرند و از سوی دیگر همچنان بسیاری از مطالب علمی، ریشه‌های لاتین خود را حفظ کرده‌اند. تنها کافی است نگاهی به نام‌گذاری گونه‌های گیاهی و جانوری بیاندازیم! در نتیجه، منطقی‌ترین راه برای کسی که به لاتین نیاز دارد، اما نمی‌خواهد زبانی مرده را بیاموزد، آموختن زبان ایتالیایی است که از لحاظ واژه‌شناسی و دستور زبان، بیشترین شباهت را به پدر مرحومش (لاتین) دارد.

نوشته به زبان لاتین

گستردگی و میزان گویش‌ور

متاسفانه زبان ایتالیایی دیگر گستردگی پیشین خود را ندارد اما، همچنان زبان مادری ۶۰ میلیون انسان است! این زبان، زبان رسمی ایتالیا، بخشی از سوییس، واتیکان، سان مارینو، مالت و بخش کوچکی از کرواسی است. در تصور زیر، رنگ آبی تیره، نشانگر کشورهایی است که زبان مادریشان ایتالیایی است. این درحالی است که بخش‌های آبی کم‌رنگ و سبز به ترتیب، نمایان‌گر کشور‌هایی هستند که زبان دوم و زبان اقلیت در آنجا Italiano است.

گستردگی زبان ایتالیایی در جهان

تاریخ

یکی از بزرگترین امپراتوری‌های تاریخ جهان، امپراتوری روم، از سرزمین ایتالیا ظهور کرده است. به همین دلیل بخشی مهم از تاریخ جهان به ایتالیا و زبان ایتالیایی گره خورده است. مسلم است که فراگرفتن این زبان به درک این بخش از تاریخ کمک خواهد کرد.

کلوسیوم در رم

محوطه‌های تاریخی رم

موسیقی و اپرا

اگر به موسیقی علاقه‌مند و یا نوازنده یا خواننده هستید، می‌توانید بر این ادعای ????? شهادت دهید که ایتالیا خدمات بسیار زیادی به موسیقی جهان ارائه کرده است. امروزه نیز، بسیاری از اصطلاحات رایج موسیقی از این زبان گرفته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به لگاتو، فورته، پیانو، استوکاتو، تنوتو، آلگرو، ویواچه و بسیاری دیگر اشاره کرد. از آن گذشته، ایتالیا، یکی از فاخرترین انواع هنر و موسیقی اپرا را به جهان عرضه کرده است و ایتالیایی، زبان رسمی این هنر محسوب می‌شود. ( گرچه اپراهایی به زبان‌های دیگر نیز نگاشته شده‌اند، اما اپراهای ایتالیایی همچنان سهم عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند). پس اگر به این نوع از هنر علاقه دارید، فراگیری ایتالیایی را مد نظر قرار دهید تا بدانید آواز ویسی دارته (Vissi D’arte) از اپرای تراژیک توسکا (Tosca) اثر جاکومو پوچینی (Giacomo Puccini) به چه معناست! و نوبت بعد که خواستید با آواز لا دونّا اِ موبیله (La Donna E Mobile) از اپرای ریگولتّو (Rigoletto) هم‌خوانی کنید، به یاد این مقاله کجارو  بیفتید!

اپرای ایتالیایی توسکا

سالن اپرای اسکالا در میلان

هنر

از موسیقی و اپرا که بگذریم، ایتالیایی‌ها در انواع دیگر هنر نیز دستی بر آتش دارند. استادان بزرگ نقاش و مجسمه‌ساز دوره قرون وسطی و رنسانس مانند لئوناردو داوینچی و مایکل‌آنجلو (میکل‌آنژ) برخی از بهترین آثار هنری جهان را خلق کرده‌اند. البته سینمای ایتالیا را نیز نباید از یاد برد که پر است از ستاره‌هایی مانند پیر پائولو پازولینی، فلینی، ویسکونتی و خیل پرشماری از دیگر نام‌ها. فراگرفتن زبان تمامی این بزرگان عرصه هنر کمک می‌کند تا درک بهتری از زندگی و آثار این افراد داشته باشیم.

داوود میکل آنژ

مونا لیزا

گردشگری

تمامی موارد بالا، ایتالیا را به یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری جهان بدل ساخته است. بناهای تاریخی خیره‌کننده، موزه‌ها و آثار هنری چشم‌نواز و بسیاری دیگر از انواع جاذبه‌های گردشگری، نظر هر توریستی را به خود جلب می‌کند. چه کسی دلش نمی‌خواهد در ونیز با گوندولا در کانال‌های شهر رفت‌وآمد کند و بارکارول (Barcarolle) گوش کند؟!

گوندولا در ونیز

فواره تروی در رم

ادامه تحصیل

دانشگاه‌های ایتالیا هرساله میزبان سیلی از دانشجویان خارجی است. دلیل این امر، آموزش با استاندارد‌های اتحادیه اروپا، فرصت زندگی در فضایی غنی از فرهنگ و تاریخ، و از همه مهم‌تر، آموزش ارزان است! تحصیل در ایتالیا بسیار ارزان‌تر از تحصیل در سایر کشور‌های اتحادیه اروپاست. متاسفانه (یا شاید هم خوشبختانه!)، اقتصاد ایتالیا چندان روزگاری خوشی را سپری نمی‌کند که این البته بر قیمت‌ها تاثیر مستقیم داشته و باعث می‌شود هزینه زندگی در ایتالیا بسیار اندک باشد!

دانشگاه پلی تکنیک میلان

غذا

اگر تمامی موارد بالا برای متقاعد کردن شما کافی نبود، صرفا انواع غذاهای خوشمزه ایتالیایی فکر کنید و این را در نظر بگیرید که شاید روزی بخواهید آن‌ها را در کشور ایتالیا نوش جان کنید! از انواع پیتزا، لازانیا و پاستا که بگذریم، انواع دسرهای خوشمزه، بستنی مخصوص ایتالیا که جِلاتو خوانده می‌شود و قهوه‌های بی‌نظیر را نباید فراموش کرد!

غذای ایتالیایی

تیرامیسو

پیتزا ایتالیایی

Parli italiano o vorresti impararlo? Condividi I tuoi commenti con noi!

(آیا می‎‌توانید به ایتالیایی صحبت کنید یا دوست دارید آن را فرابگیرید؟ نظرات خود را با ????? در میان بگذارید!)

تهیه شده در ?????

مطالب مرتبط:

دیدگاه