سلطانی‌فر: نباید از گردشگر خارجی بترسیم

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۰
سلطانی‌فر: نباید از گردشگر خارجی بترسیم

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است باید ایران به مهم‌ترین کانون گردشگری حلال، مذهبی، زیارتی و فرهنگی و تاریخی جهان تبدیل شود.

«مسعود سلطانی فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که تغییر تحولات سیاسی در دو سال گذشته برخلاف سایر بخش‌ها باعث شده که بخش گردشگری از رکود خارج شود. فکر می‌کنیم با اجرای برجام بخش خصوصی خارجی هم به صحنه خواهد آمد. در دو ماه گذشته ما با تعداد زیادی از مسئولان خارجی از جمله وزیر گردشگری ایتالیا و اسپانیا، مسئول بخش گردشگری دولت فرانسه و بخش‌های خصوصی و فعال آنان ملاقات و جلسه داشتیم و توانستیم روی چارچوب‌های کلی و شاکله‌های اصلی همکاری به توافقات مناسبی برسیم. همچنین این نگاه، روند ورود گردشگران خارجی در دو سال گذشته را به نحو قابل‌توجهی افزایش داده است.

او ادامه داد:

در حالی که گردشگری در دنیا در دو سال گذشته ۶/۴ درصد و در آسیا ۵ درصد رشد داشته در ایران رشدی ۱۲درصدی داشته‌ایم که سه برابر رشد جهانی است. البته ما برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز سند ۲۰ساله در افق ۱۴۰۴، در ۱۰ سال آینده باید هر سال با رشدی معادل ۱۲ تا ۱۴ درصد جلو برویم. 

سطانی‌فر در پاسخ  به اینکه سونامی گردشگری می‌تواند تبدیل به تهدید شود گفت به‌دلیل اینکه ما در زمینه زیرساخت‌های گردشگری ضعیف هستیم؛ هتل به‌اندازه کافی نداریم. جاده‌های ما مناسب نیستند. حتی اتوبوس‌های درخور گردشگران هم به تعداد مناسب نداریم. همین مسئله بسیاری را به این نتیجه رسانده که گردشگران به‌محض ورود با توجه به این پذیرایی، پس زده می‌شوند و ممکن است نه دیگر خودشان هوای سفر به ایران را داشته باشند و نه کسی را تشویق به سفر به ایران کنند.

سلطانی فر افزود تسهیلات صدور ویزا بخش مهمی از ماجرای صنعت گردشگری است. او می‌گوید:

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که انجام دادیم تسهیلات ویزایی بوده است. در طول حیات دولت تدبیر و امید ما در دو مرحله این تسهیلات را گسترش دادیم. الان برای اتباع ۱۹۰ کشور در هفت فرودگاه کشور ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند که تا دو ماه قبل زمان این ویزاها ۱۵ روز بود الان به ۳۰ روز رسیده و قابل تمدید است. نکته بعدی اماکن اقامتی و پذیرایی مناسب است که یکی از مهم‌ترین چالش‌های ماست.

به‌جای توجه به کمیت گردشگری باید به‌سمت کیفیت گردشگری رفت

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت به‌جای توجه به کمیت گردشگری باید به‌سمت کیفیت گردشگری رفت. یعنی به‌جای اینکه ۱۰ گردشگر بیاوریم که هرکدام ۱۰ دلار خرج کنند یک گردشگر بیاوریم که ۱۰۰ دلار خرج کند. گردشگران ما با اهداف خاصی و از ملیت‌های مختلف می‌آیند. شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید گردشگر فرهنگی و تاریخی را مجبور کنید دو ماه در ایران بماند و گردشگر مذهبی و زیارتی را محدود کنید که سفر زیارتی را ظرف یک هفته انجام بدهد.

رییس سازمان گردشگری ادامه داد:

مسلمانان و همسایه‌های ما اول برای زیارت مرقد امام رضا(ع) در مشهد، حضرت فاطمه معصومه(س) در قم یا حضرت احمدبن موسی(ع) در شیراز می‌آیند. گاهی دو هفته یا سه هفته می‌مانند. این گردشگران در مرحله دوم می‌خواهند طبیعت ایران را ببینند. اعراب چون در کشورهای بیابانی و کویری زندگی می‌کنند دوست دارند بروند در استان‌های شمالی ما جنگل، سرسبزی، کوه و رودخانه ببینند. گردشگران اروپایی، امریکایی و آسیای جنوبی و شرقی در گروه گردشگران فرهنگی قرار می‌گیرند و می‌آیند تا جاذبه‌های فرهنگی ما را در شهرهای تاریخی ببینند. گردشگران اروپایی چون در قاره خودشان کویر ندارند، علاقه بسیار زیادی به کویرهای ایران دارند. ما الان در این بخش داریم اقامتگاه‌های کویرنوردی و بوم گردی را توسعه می‌دهیم. هتل‌های کپری با استفاده از سازه‌های موقت ظرف ۶ ماه تا یک سال آینده راه‌اندازی می‌شوند. بنابراین این بحث کیفیت و کمیت با این شکل درست نیست.

سلطانی فر گفت گردشگر اروپایی-امریکایی متقاضی یکسری سرویس‌های خاصند گردشگر فرهنگی و تاریخی از قبل مطالعه می‌کند، بعد ایران را انتخاب می‌کند.

تبدیل ایران به مهم‌ترین کانون گردشگری حلال، مذهبی، زیارتی و فرهنگی و تاریخی

قبلاً عراق و مصر و سوریه را هم انتخاب می‌کرد اما این گردشگران امروز به خاطر مشکلات، جنگ و ناامنی دارند به ایران می‌آیند. البته ما از بابت وضعیت داخلی این کشور‌ها راضی نیستیم. ما خیلی نباید بترسیم که هر گردشگری که از خارج می‌آید پیام آور یک فرهنگ خاص است و حتما در تقابل با فرهنگ ماست. رویکرد ما توسعه گردشگری حلال، مذهبی و فرهنگی است. از سوی دیگر گردشگرانی که دنبال اهداف دیگری باشند اصلاً ایران نمی‌آیند، ما می‌خواهیم ایران را به مهم‌ترین کانون گردشگری حلال، مذهبی، زیارتی و فرهنگی و تاریخی جهان تبدیل کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه