گشتی دیجیتالی در موزه مدرن هنرهای دینی امام علی (ع)

علی زمانی
علی زمانی سه شنبه، ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰
گشتی دیجیتالی در موزه مدرن هنرهای دینی امام علی (ع)

سرویس پرونده یک سایت پرتال تخصصی کجارو در ادامه بررسی پرتال‌های دولتی عرضه گردشگری کشورمان، امروز به سراغ وب‌سایت موزه هنرهای دینی امام علی علیه السلام رفته تا مخاطبان کجارو،  به خصوص شهروندان تهرانی را با یکی از مراکز گردشگری تهران آشنا کند.

اگر خاطرتان باشد، در هفته های گذشته، سایت ده‌ها موزه کشورمان از جمله موزه گلستان، موزه سعد آباد، موزه ملی ملک، موزه مقدم، موزه قصر، موزه صنعت نفت، موزه فرش، موزه هنرهای معاصر بررسی شد و نکاتی در خصوص ارتقای وضعیت فنی پرتال، مورد تاکید قرار گرفت. امیدواریم شهروندان تهرانی و هموطنان گرامی در کلیه شهرهای کشورمان، به امر موزه گردی و همچنین گالری گردی به عنوان فرهنگ تقویت کننده گردشگری شهری و هم چنین صیانت از آثار باستانی و تاریخی کشور، توجه بیش تری معطوف کنند. با ما همراه باشید با گشتی دیجیتالی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در شب میلاد نبی مکرم اسلام (ص).

درباره موزه هنرهای دینی امام علی(ع)

سال ۱۳۷۹ بود که توسط مقام معظم رهبری، به سال امام علی علیه اسلام نام گذاری گردید و وقوع دو عید غدیر در آن سال، سبب شد تا موزه ای به این نام، در کشور تاسیس و راه اندازی شود. فعالیت اجرایی تاسیس موزه، پس از انجام مراحل رسمی، در سال ۱۳۸۲ آغاز شد. موزه امام علی(ع) به طور کاملا مدرن طراحی و ساخته شده است و تصور فضایی سنتی را نباید در این موزه تصور داشت. موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در فضایی با طراحی پست مدرن که سنت ومدرنیته را تلاش کرده در فضایی هارومونیک از رنگ ها و المان های مختلف در اختیار مخاطبان نسل جدید قرار دهد، کاربری های فراوانی دارد و می تواند پاسخ گوی نیازهای گردشگری، تحقیقاتی  و علمی طیف  های مختلف مردم باشد.

موزه هنری

موزه در ۴ طبقه ساخته شده و برای هر طبقه، ماموریتی خاص پیش بینی شده است. تمامی فعالیت هایی که در موزه ارائه می شود، مربوط به آثار دینی و مذهبی هست که شامل تابلو های نقاشی، نقاشی های قهوه خانه ای، آثاری مربوط به پرده خوانی و آثار خوشنویسی در رابطه با مسائل مذهبی است. موزه هنری امام علی(ع)، دارای کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات، کارگاه های مرمت آثار، کافه گالری و بخش های اداری بوده و می تواند مورد استفاده عموم شهروندان تهرانی قرار بگیرد. کتابخانه تخصصی موزه هنر های دینی امام علی(ٔع)، بیش از ۸ هزار نسخه مدرک ارزشمند و قدیمی را در اختیار مخاطبان قرار داده است که در کنار آن، نقاشی ها و نقاشی خط های ارزشمندی از پیشکسوتان هنر ایران زمین با مضامین مذهبی در دسترس بازدید کننده گان است. در این موزه، می توان آثاری از استاد امیر خانی، استاد علی شیرازی و هم چنین استاد حمید عجمی بود که برای عاشقان خط و نقاشی ایران زمین، می تواند لحظات مفرحی را خلق کند. به هر حال، فضای مدرن و نور پردازی عالی موزه، سبب می شود تا هم نمایش آثار هنری حال و آینده آن، جلوه بهتری در نظر و ذهن مخاطبان داشته باشد، و هم زمینه ای برای برگزاری همایش ها، شب های شعر و فرهنگ و هنر، در طبقات این موزه مذهبی در خیابات ولی عصر تهران باشد که چنین رویه چند منظوره، می بایست در کلیه موزه های کشور متداول شود.

موزه امام علی

به هر حال، موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، برای گسترش فعالیت های خود می  تواند با مراکز ملی و بین المللی مرتبط  با موضوعات مرتبط با این امام همام مانند غدیر همکاری کند و فعالیت های مشترکی را تدارک ببیند و در پرتال، عرضه کند.

گشتی دیجیتالی در موزه هنر های دینی امام علی(ع)

موزه هنرهای دینی در نشانی اینترنتی به آدرس: www.iaram.ir بارگذاری شده است که اگر  چه بر روی پسوند کشوری ایران موجود هست، اما امکان حدث و به خاطر سپاری نام موزه برای مخاطبان داخلی کمی دشوار به نظر می رسد. استفاده از پسوند museum و هم چنین، عدم استفاده از اختصار در نام گذاری پرتال های رسمی گردشگری ایران در فضای مجازی، موضوعی هست که اکثر فعالان این حوزه باید در راستای جذب بیش تر مخاطب، به آن توجه کنند. ایندکس موزه، کمی از نظر فنی با لودینگ ضعیف همراه است که وب مستر محترم برای تغییر وضعیت و سهولت در لودینگ سریع و صحیح همه صفحات، می بایست اهتمام بیش تری صرف کند.

بخش هایی چون: درباره ما، اخبار، رویدادها، گالری و تماس با ما، به عنوان ۵ بخش اصلی پرتال در بالاترین بخش ایندکس و صفحات داخلی به چشم می خورد. بخش خبری پرتال، به موضوعات مربوط به موزه و فعالیت های فرهنگی مرتبط با امام علی (ع) در کشور معطوف می شود.

اخبار موزه

به دلیل آن که موزه هنر های دینی با مشارکت شهرداری تهران، طراحی و تاسیس شده است، به همین خاطر، برخی از رویدادهای و فعالیت های فرهنگی و هنری مذهبی شهرداری تهران نیز، بعضا در پرتال موزه منعکس می شود. این اطلاعات در بخش رویدادها در دسترس هست که البته، نیاز به تکمیل محتوا و بارگذاری حرفه ای تری برای  جذب بهتر و بیش تر مخاطبان پرتال است. هم بخش خبری و هم بخش رویدادها، به روز رسانی مطلوبی ندارد که امیدواریم وب مستر محترم به این موضوع توجه شایانی مبذول دارند.

در بخش گالری موزه هنر های دینی امام علی(ع)، شاهد بخش خبری هستیم که بهتر هست به بخش خبری پرتال منتقل و این بخش به گالری تصاویر با کیفیت موزه و آثار ارائه شده در آن، اختصاص یابد. در بخش ارتباط با ما، لینک شبکه های اجتماعی قرار گرفته است که خبری از اطلاع رسانی موزه در این شبکه ها نیست. هم چنین، فرم ارتباطی تک وضعیتی در پرتال بارگذاری شده است که می بایست، حرفه ای تر کار کند. در کل، به نظر می رسد پرتال موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، برای رسیدن به وضعیت آرمانی و شایسته، تغییراتی را باید در دستور کار قرار دهد که در ادامه به شماری از آن ها اشاره می کنیم.

۲۰ پیشنهاد

  • نام پرتال موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، ده ها هزار بار در صفحات وب ایندکس شده است که این بارگذاری ها باید انعکاس خوبی در پرتال داشته باشد.
  • فایل های پی دی اف که حاوی محتوای تخصصی در موضوعات مرتبط با فعالیت موزه هست، مانند معرفی آثار، کتاب های خطی و هم چنین موضوعات تخصصی مذهبی، برای ارتقای اطلاع رسانی و کاربری پرتال، در بخش منابع سایت، طراحی و بارگذاری شود.
  • دامنه پرتال به روشی که در مطلب گفته شد، تغییر و اصلاح شود تا معرفی پرتال در شبکه های اجتماعی و موتور های جست و جو، به خوبی صورت بگیرد و به یاد سپاری آن، آسان تر و سریع تر شود.
  • موزه هنرهای دینی به واسطه کارکرد آن، می تواند با استقبال زائرانی که به کشور سفر می کنند، همراه شود و می بایست اطلاع رسانی عربی و انگلیسی پرتال، در دستور کار برنامه های بلند مدت وب مستر محترم قرار بگیرد.
  • کل صفحات پرتال، به روز رسانی شود و شاهد اطلاعات قدیمی و به روز رسانی نشده نباشیم.
  • رویه ثابتی در اطلاع رسانی محتوا و چیدمان مطالب متنی و تصویری در پرتال، در نظر گرفته شود.
  • بخش گالری پرتال، به ارائه محتوای صوتی، تصویری و ویدئویی نیز مشغول شود تا اطلاع رسانی موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، تنها به مقوله عکس خلاصه نشود.
  • تولید و توزیع فایل های ویدئویی مربوط به موزه در شبکه های اجتماعی فارسی و بین المللی، عملکردی هست که در جذب مخاطب موزه نیز، تاثیر گذار خواهد بود.
  • انعکاس اخبار و فعالیت های موزه هنر های دینی امام علی(ع)، در سایت ها و خبرگزاری های ایرانی و خارجی، در بخش خاصی در قسمت خبری پرتال، ارائه شود.
  • معرفی موزه، به معرفی اساسنامه، هیات مدیره، مدیران و برخی از کارشناسان آن نیز، معطوف شود تا مخاطبی که برای نخستین بار به پرتال مراجعه می کند، اطلاعات جامع تری درباره موزه داشته باشد.
  • لینک موزه در کلیه سایت های گردشگری دولتی ایران قرار بگیرد.
  • در بخش پیوندها، سایت های گردشگری دولتی ایران اعم از موزه و غیر موزه، معرفی شود.
  • همواره در سرویس پرونده یک سایت کجارو به این موضوع اشاره کردیم که وب مستر پرتال های گردشگری ایران به لحاظ تکریم ارباب رجوع و تعامل بهینه با کاربران و مراجعه کننده گان خود، می بایست فرم ارتباط با ما قوی و حرفه ای داشته باشند. مثلا، به پیام دهنده، کد پیگیری الکترونیکی اختصاص داده شود و از طرفی، وقتی کاربری پیامی می دهد، نسخه ای از پیامش، به پست الکترونیک ارائه شده، ارسال شود.
  • برای هر صفحه پرتال، نامی مشخص تعیین شود و در meta tag، همواره key word‌ های خوبی، در نظر گرفته شود.
  • این موزه در شبکه های اجتماعی، قابلیت های زیادی برای عرضه دارد که باید به آن توجه شود. تصاویر موزه و فعالیت های فرهنگی و هنری که در آن ارائه می شود، بهتر هست برای جذب نظر کاربران این شبکه ها و جذب و تشویق مخاطبان برای بازدید از موزه، در این شبکه ها share شود تا ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در وب، با این موزه آشنا شوند. به خصوص شهروندان تهرانی که از قابلیت های رفاهی و علمی موزه، می توانند استفاده بهتری بکنند.
  • از پرتال موزه های کشور خواسته شود تا لینک پرتال را در ایندکس یا بخش پیوند ها، نمایش دهند.
  • تغییر بارگذاری فنی و محتوایی کل پرتال، مهم ترین موضوعی هست که در این سایت می بایست رعایت شود.
  • معرفی بهتر آثار این موزه در پرتال، اساسی ترین خواست بازدید کننده از پرتال موزه هست.
  • فهرستی از کتاب های خطی و نفیسی که در موزه قرار گرفته، در پرتال منعکس شود.
  • آثار صنایع دستی کشورمان با مضامین مذهبی و مرتبط با فعالیت های موزه، از طریق پرتال موزه عرضه و به فروش برسد.
  • راه اندازی اپلیکیشن موزه، از دیگر موارد مهمی هست که زمینه را برای ارتقای بازدید کننده پرتال و هم چنین کسب مخاطب بیش تر و تخصصی، فراهم می کند و باید به اهمیت آن، توجه داشت.

درباره موزه

  • نشانی پرتال: www.iaram.ir
  • زبان: فقط فارسی
  • پست الکترونیک: info@iaram.ir
  • نقشه سایت: ندارد
  • ارتباط با ما: دارد
  • نشانی: تهران- خیابان ولیعصر- بالاتر از ظفر- بلوار اسفندیار، شماره ۳۵
  • تلفن: ۲۲۰۱۷۴۷۱

سرویس پرونده یک سایت کجارو تلاش می کند تا با ارائه بسته های پیشنهادی به وب مستر پرتال های گردشگری ایران در فضای مجازی، راهکارهایی برای تقویت اطلاع رسانی و بارگذاری درگاه ها، ارائه کند.

موفقیت پرتال موزه هنرهای دینی امام علی (ع) را در اطلاع رسانی الکترونیکی و تقویت فضای گردشگری کشورمان آرزومندیم.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه