۹ نکته‌ی ساده در عکاسی به بیان استیو مک کاری، عکاس نشنال جئوگرافی

مهدیه عباس‌زاده | شنبه, ۲۸ آذر ۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

به دنبال بهبود مهارت‌های خود در عکاسی هستید؟ می‌دانید با رعایت نکات کوچکی می‌توانید تا چه حد کیفیت عکس‌های خود را بالا ببرید؟ خوشبختانه مجموعه‌ای مصور توسط عکاس خبری معروف، استیو مک کاری(Steve McCurry) تهیه شده که می‌تواند راهنمای مناسبی برای ترکیب‌بندی عکس‌ها باشد. همه‌ی موارد آموزشی این مقاله بر روی نمونه‌های بی‌نظیر کارهای این هنرمند نشان‌داده شده‌است. با کجارو همراه باشید تا از زبان خود استاد، این نکات را یاد بگیرید.

۱ - قانون یک سوم

stevemccurry21 اگر تصویر را بوسیله دو خط عمودی و دو خط افقی به ۹ قسمت تقسیم کنیم از محل تلاقی این خطوط ۴ نقطه که به آنها نقاط طلایی می‌گویند بوجود می‌آید. تاثیرگذارترین نقاط در کادر همین نقاط طلایی هستند. پس سعی کنید سوژه مورد نظر را در همین نقاط قرار دهید. stevemccurry31 موقعیت عناصر مهم را در امتداد خطوط قرار دهید.

۲ - خطوط هدایت‌کننده

stevemccurry42 از خطوط طبیعی برای هدایت چشم بیننده، درون عکس استفاده کنید. stevemccurry52

۳ - خطوط مورب

stevemccurry63 خطوط مورب برای القا جابجایی و حرکت گزینه های بسیار مناسبی هستند. stevemccurry73

۴ - قاب‌بندی

stevemccurry84 از قاب‌های طبیعی موجود در صحنه مانند پنجره‌ها و درها استفاده کنید. stevemccurry94

۵ - استفاده از تضاد

stevemccurry105 سعی کنید کنتراستی بین موضوع و پس‌زمینه پیدا کنید. stevemccurry115

۶ - کادر را پر کنید

stevemccurry126 به موضوع خود نزدیک شده و نمایی بسته از آن بگیرید. stevemccurry136

۷ - چشم غالب و برتر در مرکز عکس

stevemccurry147 چشم غالب و برتر سوژه را در مرکز عکس قرار دهید. stevemccurry157 استفاده از چنین تکنیکی، به بیننده این حس را القا خواهد‌کرد که چشم سوژه او را دنبال می‌کند.

۸ - تکرار

stevemccurry168 طرح و نقشی که از تکرار بوجود می‌آید زیبا و دل‌انگیز است. stevemccurry178 اما زیبایی بیشتر زمانی خود را نشان می‌دهد که این نقش و الگوها دارای تضاد باشند.

۹ - تقارن

stevemccurry189 تقارن چشم‌نواز است. stevemccurry199 و اما آخرین توصیه از زبان استیو مک کاری: به یاد داشته باشید که ترکیب مهم است، اما قوانین برای این بوجود آمده‌اند که شکسته شوند. پس نکته اصلی در این است که دست و پای خود را با قوانین نبندید و از عکاسی لذت ببرید، عکاسی‌ای که سبک شماست و از نگاه شماست. وقت آن رسیده که دوربین خود را بردارید، از خانه یا محل کار بیرون رفته و شروع به عکاسی کنید.

معبد ماسک ها

مطالب مرتبط:

منبع My Modern Met

دیدگاه