کشف بزرگترین گنج غرق‌شده دنیا در کشتی سن خوزه

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان جمعه، ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
کشف بزرگترین گنج غرق‌شده دنیا در کشتی سن خوزه

کشتی بادبانی سن خوزه (San Jose)، کشتی افسانه‌ای اسپانیایی و مملو از جواهراتی از مستعمرات آمریکایی بوده که بیش از ۳۰۰ سال قبل و در جریان جنگ با انگلیسی‌ها غرق شده است. اکنون لاشه‌ی این کشتی کشف شده است.

اواخر نوامبر، ارتش کلمبیا، به همراه گروهی علمی متشکل از تاریخ‌شناسان و انسان‌شناسان، موقعیت کشتی را در ۱۶ مایلی کارتاگنا (Cartagena) شهری ساحلی در شمال کلمبیا، شناسایی کردند. گفته می‌شود این کشتی حامل میلیون‌ها سکه‌ی طلا و جواهرات مختلف است که ارزش آنها مجموعا ۱۴ میلیارد دلار برآورد شده است. آسوشیتدپرس اعلام کرد که شاید این «بزرگ‌ترین گنجینه‌ی غرق‌شده در دنیا باشد».

san jose treasure

کشتی سن خوزه در تابستان ۱۷۰۸، که در تقویم انگلیسی با ۲۸ ماه می غرق شد که در تقویم اسپانیایی با ۸ ماه ژوئن برابر بود (در آن دوران، انگلیسی‌ها حدود چند دهه عقب‌تر از تقویم میلادی کنونی بودند). این کشتی در تلاش بوده تا از کشتی‌های جنگی انگلیسی پیشی بگیرد، که قصد داشتند سن خوزه را اسیر و یا مسیر آن را مسدود کنند. سن خوزه یک کشتی مهم، با سه عرشه و ۶۰۰ نفر روی آن بوده است. محموله‌ی آن - شامل طلا، نقره، زمرد، مروارید، الماس و یاقوت بنفش - به عنوان سرمایه برای جنگ اسپانیا علیه انگلستان و متفقین در نظر گرفته شده بود که بر سر جانشینی تاج و تخت اسپانیایی جنگیدند.

wreck2_1449492735040_27999472_ver1.0_640_480

از گنجینه‌ی موجود در سن خوزه از زمان غرق شدن آن تا کنون به عنوان گنجینه‌ای افسانه‌ای یاد می‌شد. اکنون که این گنجینه کشف شده است، جنگ تازه‌ای بر سر اینکه چه کسی آن را تصاحب می‌کند، ایجاد شده است. قطعا کلمبیا خواهان این گنج است. اما شرکت منجی امریکایی که در دهه‌ی ۱۹۸۰ موقعیتی مکانی برای کشتی مشخص کرده بود، مدعی سهم بزرگی از این گنجینه است (این ادعا سال‌ها در دادگاه مورد بحث قرار گرفته است.) اسپانیا نیز در تلاش است تا بخشی از این گنجینه را از آن خود کند.

san jose treasure shipwreck

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه