تهیه پکیج تور برای گردشگران خارجی

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
تهیه پکیج تور برای گردشگران خارجی

نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: خراسان جنوبی دارای جاذبه‌های فراوانی است، اما داشتن جاذبه به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه این جاذبه‌ها باید به مقصد تبدیل شوند و برای تحقق این مهم نیز باید زیرساخت‌ها فراهم باشد.

سید محمدعلی اشرف‌واقفی، عصر روز چهارشنبه (۲۵ آذر ماه) در نخستین جلسه بررسی زمینه‌های همکاری صنعت گردشگری خراسان جنوبی با جامعه تورگردانان کشور، اظهار کرد:

جامعه تورگردانان کشور ۱۵۰ عضو دارد که به‌طور عمده شامل فعالانی در زمینه جذب گردشگران خارجی به ایران هستند.

وی ادامه داد:

از سال ۸۴ بر اساس تصویب هیئت دولت، درآمد حاصل از صادرات خدمات گردشگری در زمره صادرات سایر کالاها و خدمات قرار گرفت و از پرداخت مالیات عملکرد معاف شد.

نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران، با اشاره به اینکه در این راستا درآمد فعالان زیر پوشش جامعه تورگردانان معاف از مالیات است، گفت:

بر اساس مشوق‌های صادراتی در سال ۸۸ به‌ازای هر توریست از تورگردان حمایت می‌شد، اما متأسفانه این حمایت‌ها در حال حاضر تعطیل شده و با شرایط درآمدی امروز کشور انتظاری از پرداخت و اجرای مجدد این مشوق‌ها نیست.

وی افزود:

در منطقه خراسان جنوبی باید بررسی شود که راهنمایان و تورگردانان باید به چه زبان‌هایی مسلط باشند و امکانات و اقامتگاه‌ها در این استان برای جذب گردشگر خارجی چه ظرفیتی دارند.

واقفی گفت:

در حال حاضر بیش از ۴ هزار دفتر و شرکت مسافرتی در کشور فعال است، اما این شرکت‌ها در زمینه جذب گردشگر ورودی فعالیت پایینی دارند.

وی تصریح کرد:

در شرایط امروز بستری فراهم شده که گردشگران خارجی استقبال بالایی از ورود به ایران دارند، اما امیدواریم مصوبه اخیر کنگره آمریکا درباره اینکه افرادی که در پنج سال گذشته به ایران و برخی کشورهای دیگر سفر کرده‌اند و قصد مسافرت به آمریکا را دارند باید مجددا ویزا بگیرند، در مجلس سنا به تصویب نرسد چراکه این اقدام به گردشگری کشور لطمه زیادی می‌زند.

تهیه پکیج تور برای گردشگران خارجی

نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران از تهیه پکیج تور برای گردشگران خارجی خبر داد و گفت:

برای گردشگران خارجی عمدتا برنامه‌ای چندروزه در نظر گرفته می‌شود و در این برنامه بازدید از مسیرهای مختلف گردشگری در کشور گنجانده شده است.

وی ادامه داد:

در این پکیج باید جاذبه‌های منحصربه‌فرد و آسان در نظر گرفته شود، بنابراین می‌توان توقف دو روزه گردشگران خارجی را به خراسان جنوبی در این پکیج طراحی کرد.

لزوم طراحی مسیرهای گردشگری برای تورهای خارجی

واقفی اظهار کرد:

جامعه تورگردانان کشور پس از بررسی‌های خود چند مسیر گردشگری را در خراسان جنوبی طراحی می‌کند.

وی با اشاره به تهیه پکیج تور برای گردشگران خارجی خاطرنشان کرد:

نمایندگان این جامعه به‌زودی در نمایشگاه‌های وین، مادرید، میلان و برلین شرکت می‌کنند که می‌توان از این فرصت برای معرفی جاذبه‌های خراسان جنوبی در سطح بین‌المللی نیز بهره برد.

خراسان جنوبی، بهشت مردم‌شناسان

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، با اشاره به ظرفیت‌های موجود صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و نقش آن در اقتصاد استان اظهار کرد:

خراسان جنوبی به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر مرزهای شرقی، گذرگاهی میان شهرهای شرقی و غربی بوده است و وجود آثاری از فرهنگ‌های کشورهای مختلف گواه این ادعاست.

وی افزود:

سنگ‌نگاره موجود در شهرستان خوسف برگرفته از فرهنگی چینی است و حتی نام برخی از شهرهای خراسان جنوبی ریشه در تاریخ ماوراءالنهر دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به روابط تاریخی خراسان جنوبی با سایر فرهنگ‌ها، افزود:

یکی از ساتراپ‌های زمان هخامنشیان در مرزهای شرقی ایران سکونت داشته است که نشانه‌هایی از آن در خراسان جنوبی موجود است.

رمضانی با اشاره به وجود پناهگاه‌های اولیه مانند غار خونیک، غاز بتون و غار چنشت در خراسان جنوبی تصریح کرد:

این منطقه یکی از مراکز اسماعیلی در تاریخ بوده و بعد از قلعه الموت در کشور، بزرگترین مقر حکومت اسماعیلیان در قلعه کوه قائن و قلعه شاهدژ نهبندان بوده است.

وی خراسان جنوبی را بهشت مردم‌شناسان دانست و گفت:

هنوز در برخی از روستاهای خراسان جنوبی جشن سده برگزار می‌شود و نشانه‌هایی در لهجه و زبان پارسی‌میانه و ساسانی در کلام مردم این استان جاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد:

قرار گرفتن خراسان جنوبی در حاشیه کویر مرکزی ایران سبب شده تا از موهبت الهی و جاذبه طبیعی کویر برخوردار باشیم و در عین حال این استان از تنوع آب و هوایی بالایی بهره‌مند است.

رمضانی تصریح کرد:

خراسان جنوبی یکی از مراکز عمده بافت قالی در کشور است و برخی از نقوش مانند سعدی و ریزماهی ریشه در تاریخ این استان دارد.

وی با بیان اینکه این استان آثاری منحصربه‌فرد دارد، افزود:

در شهرستان بشرویه زمینی با عنوان وقف گربه شناخته شده است، به این معنا که درآمد حاصل از زمین، وقف افرادی شده که حیوان گربه به آن‌ها خسارت زده است و این نمونه‌ای از احترام به حیوانات در این شهرستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به تأسیسات و زیرساخت‌های گردشگری این استان، اظهار کرد:

در حال حاضر خراسان جنوبی دارای ۱۵ مهمانپذیر، هفت هتل با پراکندگی مناسب، ۱۰ منطقه نمونه گردشگری، ۱۲ روستای هدف گردشگری و ۱۴ واحد بوم‌گردی در روستاهای دارای جاذبه گردشگری است.

رمضانی تاکید کرد:

در حال حاضر زیرساخت‌های استان برای جذب گردشگران خارجی فراهم است، چراکه گردشگری که برای بازدید از اماکن تاریخی و کویر وارد استان می‌شود انتظار اقامت در هتل‌های لوکس را ندارد و بیشتر از اقامتگاه‌های بومی استقبال می‌کنند.

تعریف یک مسیر گردشگری مذهبی در خراسان جنوبی

غلامحسین ابراهیمی، مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت:

خراسان جنوبی به‌دلیل قرار گرفتن در راه‌های شهرهای مذهبی می‌تواند مسیری برای گردشگری مذهبی باشد.

وی خاطرنشان کرد:

می‌توان گردشگران را از طریق ترانزیت زمینی که از سمت شاهرود به مقصد مشهد مقدس سفر می‌کنند، از مسیر برگشت به محور فردوس، طبس و سرایان هدایت کرد.

پساتحریم، فرصت ویژه برای گردشگری

نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران، دوران پسا تحریم و بسته شدن پرونده هسته‌ای کشور را فرصت استثنائی برای گردشگری کشور عنوان کرد. «واقفی» اظهار کرد:

استان خراسان جنوبی یکی از پتانسیل‌های خوب در حوزه گردشگری به‌خصوص برای گردشگران اروپایی است که از نعمت کویر بی‌بهره هستند.

وی با تاکید بر نقش و اهمیت ویژه گردشگری در دنیای امروز ادامه داد:

گردشگری در زمینه توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در هر منطقه‌ای نقش بسزایی داشته که این نقش امروز بر هیچ کس پوشیده نیست.

نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران، دوران پسا تحریم و بسته شدن پرونده هسته‌ای کشور را فرصت استثنائی برای کشور عنوان کرد و گفت:

اگر نتوانیم از این فرصت به‌درستی استفاده کنیم، در آینده‌ای نزدیک با بحران مواجه می‌شویم، چراکه در حال حاضر گردشگران زیادی علاقه‌مند به سفر به ایران هستند.

«واقفی» از افزایش ۷۰ درصدی ورود گردشگر به ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود:

در حال حاضر مشتاقان زیادی برای سفر به ایران وجود دارد که اگر بتوانیم این موضوع را درست مدیریت کنیم، به توسعه صنعت گردشگری در کشور کمک بسزایی خواهد کرد.

وی طراحی مسیرهای جدید در برنامه‌های گردشگری را یکی از راه‌های مهم برای توسعه صنعت گردشگری در کشور برشمرد و افزود:

در حال حاضر استانی مانند خراسان جنوبی با مشکل کمبود پرواز‌ها روبه‌رو است که این موضوع وقت زیادی از گردشگران خواهد گرفت و نیاز است تا مسیرهای زمینی جدیدی برای سفر به این استان طراحی شود.

وی ادامه داد:

با توجه به اینکه جامعه تورگردانان ایران در نمایشگاه وین و مادرید شرکت خواهد کرد، این زمان فرصت مناسبی است که مسیرهای جدیدی برای سفر به خراسان جنوبی طراحی و در این نمایشگاه معرفی شود.

واقفی با بیان اینکه در کنار همه این مسائل و شناساندن ظرفیت‌های استان فراهم نمودن زیرساخت‌ها یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود، بیان داشت:

در این زمینه بازسازی خانه‌های قدیمی یکی از راه‌حل‌های مناسب است که طرفدار بیشتری نیز خواهد داشت.

وی نبود زیرساخت‌های گردشگری در کشور انتقاد کرد و یادآور شد:

متاسفانه در سال‌های گذشته کار چندانی در این حوزه انجام نشده و در واقع کشور برای این دوران کاری نکرده است.

تصویر اصلی: ایرنا منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه