آشنایی با پوشش‌های سنتی قوم مایا

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
آشنایی با پوشش‌های سنتی قوم مایا

بافت‌های زیبا و رنگ‌های زنده و شاد، از قدیم‌الایام تا به حال، جزء جدایی‌ناپذیر پوشش‌های سنتی قوم مایا است. هنوز هم زنان مایایی با دستان پر‌تلاش خود، رنگ‌ها را به هم گره می‌زنند و پارچه‌هایی زیبا با طرح‌ها و نقش‌هایی خارق‌العاده می‌بافند. در این مقاله، لباس‌های سنتی این تمدن باستانی را بررسی می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

  پوشش‌های سنتی قوم مایا امروزه، لباس‌ها و منسوجات سنتی این تمدن، در میان مایایی های گواتمالا، شبه‌جزیره‌ی یوکاتان (مکزیکو)، بلیز و السالوادور هنوز هم وجود دارد. پوشش‌های سنتی قوم مایا تمدن مایای هم عصر ما در نواحی روستایی گواتمالا اقامت دارد. همواره در همه‌ی گروه‌های تشکیل‌دهنده‌ی قوم، زنانی بوده‌اند که مسئولیت بافتن این لباس‌های زیبا و رنگارنگ را بر عهده می‌گرفتند. پوشش‌های سنتی قوم مایا نحوه‌ی بافتن پارچه‌ها معمولا نشانه‌ای از قبیله یا دهکده‌ای خاص است. پوشش‌های سنتی قوم مایا حتی برش لباس‌های زنانه و مردانه در گروه‌ها و قبیله‌های مختلف این قوم، متفاوت است اما عناصر اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این لباس‌های سنتی، در تمامی گروه‌ها یکسان است.

پوشش‌های سنتی قوم مایا
لباس‌های زنانه

پوشش‌های سنتی قوم مایا Huipil بخشی از لباس زنانه در تمدن مایا بوده‌است و اکنون نیز در لباس‌های سنتی گواتمالا دیده می‌شود. Huipil کلمه‌ای اسپانیایی و به معنای بلوز است.در واقع یک بلوز تزیینی است که از پنبه‌ی سبک‌وزن تهیه شده و با بافت‌های گل‌برجسته و رنگ‌های متفاوت، تزیین می‌شود. این بلوزها معمولا آستین به شکل معمول ندارند. پوشش‌های سنتی قوم مایا Corte نوعی دامن است که با ابزار‌های خاصی بافته شده و معمولا همراه با Huipil پوشیده می‌شود. این دامن‌ها ممکن است از یک پارچه‌ی یک‌تکه تهیه شوند یا از به هم بافتن چندین قطعه‌ی کوچک‌تر. این دامن‌ها با استفاده از faja، به huipil وصل می‌شوند و با هم یک traje را تشکیل می‌دهند. پوشش‌های سنتی قوم مایا زنان مایایی، روبانی به نام cinta به موهای خود می‌بندند که دارای یک مفهوم خاص فرهنگی است. عکس زیر، یک روبان مایایی را نشان می‌دهد که به زیبایی هر چه تمام‌تر بافته شده‌است.

پوشش‌های سنتی قوم مایا
لباس‌های مردانه

مردان مایایی، لباس‌هایی از جنس نخ را به دور کمر خود می‌پیچیدند. امروزه لباس‌های بازماندگان قوم مایا تحت تاثیر سنت‌های اسپانیایی است. مردان، همچنین برای مقابله با آفتاب در تابستان، از کلاه‌های حصیری استفاده می‌کنند. آنها معمولا پیراهن‌هایی به رنگ سفید یا چند‌رنگ و شلوارهایی تا زانو یا تا مچ، می‌پوشند. پوشش‌های سنتی قوم مایا لباس‌ها معمولا با طرح‌هایی از شکل‌های انسان و حیوانات تزیین می‌شوند. موتیفی به شکل الماس که نمادی از خورشید است، یکی از عناصر اصلی در طراحی و تزیین huipil است. Huipil مخصوص مراسم تشریفاتی، خاص این موقعیت‌های سنتی، طراحی می‌شوند و فقط به دست همسران بزرگان مذهبی قوم، تزیین می‌شوند. روانداز‌های پشمی نیز بخشی از لباس سنتی مردان مایایی است. پوشش‌های سنتی قوم مایا Tzute لباس دیگری است که هم مردان و هم زنان مایایی می‌پوشند. این لباس‌های زربفت به عنوان شال و روسری نیز استفاده می‌شوند و مورد استفاده‌ی خاصی ندارند. هم زنان و هم مردان، صندل می‌پوشند. در گذشته، این صندل‌ها با استفاده از پوست حیوانات درست می‌شدند اما امروزه تحت تاثیر فرهنگ شهری، این صندل‌های قدیمی با صندل‌های جدیدی که از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنند، جایگزین شده‌اند. مردم همه‌ی روستا‌ها و قبایل، از کیف و کمربند استفاده نمی‌کنند. قسمت‌های اصلی لباس سنتی مایایی، شلوار، پیراهن و دامن است که در تمام قبیله‌ها دیده می‌شود. پوشش‌های سنتی قوم مایا برای مردم قوم مایا، هر لباس، مقدس شمرده می‌شود و هر بافتی، نوعی از معنویت را تداعی می‌کند. آنها معتقد هستند که نوع پوشش هر فرد، ویژگی‌های شخصیت او را تعریف می‌کند؛ از این رو، پوشش در جامعه‌ی مایایی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هر تکه از لباس برای مایایی‌ها، نمادی از هویت فرهنگی و شخصیت انسانی است. پوشش‌های سنتی قوم مایا منبع: Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه