نکات مهم که پیش از سفر به ارمنستان باید بدانید

الناز غفور
الناز غفور دوشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
نکات مهم که پیش از سفر به ارمنستان باید بدانید

سفر به ارمنستان برای اولین بار نیازمند دانستن نکات و اطلاعاتی است که سفر شما را خاطره‌انگیزتر کند. نکات مهم پیش از سفر به ارمنستان را در کجارو بخوانید.

اگر قصد دارید برای اولین بار به ایروان در ارمنستان سفر کنید، باید تمام موارد زیر را در نظر بگیرید. مطمئنا شما هم دوست دارید از تک تک لحظات سفر لذت ببرید و با یک کوله‌بار خاطره‌ی خوب از شهر صورتی (ایروان) به خانه برگردید. با کجارو همراه باشید.

در مورد مقصد سفر اطلاعات کسب کنید

bus-27487

پیش از سفر به هر شهر یا کشوری بهتر است به‌صورت آنلاین کمی تحقیق کنید. به این ترتیب در مورد تمام مسائل پایه‌ای اطلاعات کافی به دست می‌آورید. به‌عنوان مثال راهنمای سفر به ارمنستان شامل وضعیت آب و هوا، حمل و نقل شهری، هزینه‌ی کرایه‌ی اتومبیل، باید‌ها و نباید‌های سفر و جاهای دیدنی ارمنستان است. به‌محض رسیدن به ایروان از کارکنان هتل محل اقامت خود بخواهید که برای بازدید از مناطق توریستی شهر، تورهایی همراه با راهنما ترتیب دهند.

همیشه مقداری ارز به‌همراه داشته باشید

هیچ چیز بدتر از این نیست که روز اول مسافرت بدون هیچ پولی در کشوری غریب زندانی شوید. ایروان هم از این قائده مستثنی نیست. با اینکه مراکز فروش ارز در جای‌جای شهر به چشم می‌خورد، انجام حساب و کتاب خرید ارز برای مسافران خسته، کاری طاقت‌فرسا است. واحد پول ارمنستان درام نام دارد و هر ۱۰۰۰ درام معادل ۲۵ دلار است. اگر برای برداشت پول از عابر بانک، کارت مخصوص دارید، بهتر است مطمئن شوید که می‌توانید از این کارت در ایروان استفاده کنید. در بهترین حالت باید ارز، کارت عابر بانک و کمی پول نقد به‌همراه داشته باشید.

به قوانین خاص هر کشور احترام بگذارید

654654654654654

زمانی که به‌عنوان مسافر به کشوری وارد می شوید باید به تمام قوانین احترام بگذارید. بروز جرم و خشونت در ایروان از خیلی از کشور های غربی کمتر است. به همین دلیل وقوع جرم برای خارجی‌ها هم به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

تعدادی از کلمات کلیدی کاربردی زبان ارمنی را یاد بگیرید

بهتر است برای گشت و گذار در شهر یک نقشه تهیه کنید و از رهگذران برای رسیدن به مقصد سوال بپرسید. از زبان انگلیسی استفاده کنید چون خیلی از ساکنین ایروان به زبان انگلیسی تسلط دارند.

افراد محلی ایروان با دیدن اشتیاق شما نسبت به یادگیری زبان ارمنی هیجان‌زده می‌شوند و برای کمک به شما توجه بیشتری نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال کلماتی که باید در سفر استفاده کنید به این ترتیب هستند: سلام به زبان ارمنی Barev، خداحافظی hajox، تشکر Shnorhakalutyun و ببخشید Neretseq معنی می‌شوند. بهتر است برای گشت‌وگذار در شهر یک نقشه تهیه کنید و از رهگذران برای رسیدن به مقصد سوال بپرسید. از زبان انگلیسی استفاده کنید چون خیلی از ساکنان ایروان به زبان انگلیسی تسلط دارند.

می‌توانید از اتوبوس، مینی‌بوس و خطوط حمل و نقل زیرزمینی استفاده کنید

3925848564

هزینه‌ی سفر با این وسایل همگی صد درام است؛ ولی به خاطر داشته باشید که در ساعات روز تمام اتوبوس‌ها پر از مسافر هستند. بهترین گزینه برای شما استفاده از خطوط زیرزمینی است چون نه‌تنها سرعت بیشتری دارند، بلکه به‌اندازه‌ی اتوبوس‌ها پرازدحام نیستند. به همین خاطر می‌توانید به‌راحتی یک فضای خالی برای ایستادن پیدا کنید.

گرفتار هزینه‌ی بالای تاکسی‌های ایروان نشوید

معمولا تاکسی‌ها به‌ازای هر کیلومتر، صد تا صد وپنجاه درام دریافت می‌کنند؛ ولی مواظب باشید! اگر در سفر توریستی به سر می‌برید یا برای بار اول به این شهر سفر کرده‌اید، ممکن است هزینه‌ی بیشتری گریبانگیر شما شود. همیشه بادقت به کیلومترشمار تاکسی‌ها نگاه کنید تا پول اضافی نپردازید. نکته‌ی دیگر هنگام استفاده از تاکسی‌های شهری این است که باید همیشه پول خرد به‌همراه داشته باشید. گاهی راننده‌ها از پرداخت بقیه‌ی پول شما طفره می‌روند.

مواظب چراغ‌های عابر پیاده باشید

ایروان شهر کوچکی است که خیابان‌هایی پر از ماشین و اتوبوس دارد. با این حال هنگام قدم زدن در سطح شهر در امنیت کامل به سر می‌برید. هنگام عبور از عرض خیابان‌ها باید مقررات ساده را رعایت کنید و به چراغ عابر پیاده توجه داشته باشید.

مجبور نیستید به پیش‌خدمت‌های رستوران دستمزد بپردازید

slide6

پولی که بابت غذا در رستوران می‌پردازید مالیات و دستمزد را هم شامل می‌شود ولی خیلی از آمریکایی‌ها برای پیشخدمت هزینه‌ای اضافی پرداخت می‌کنند. باید بدانید که پرداخت دستمزد، اجباری نیست بلکه به اولویت‌ها و حسن نیت فردی شما برمی‌گردد. اگر مایل هستید که دستمزد اضافی پرداخت کنید، می‌توانید به پیشخدمت ۵۰۰ درام یعنی حدود یک دلار بپردازید.

از موزه‌های ایروان دیدن کنید

موزه‌های ایروان معمولا از ساعت ۹ یا ۱۰ صبح تا ۵ یا ۶ عصر باز هستند

موزه‌های ایروان معمولا از ساعت ۹ یا ۱۰ صبح تا ۵ یا ۶ عصر باز هستند. اگر به‌طور اتفاقی در فصل اردیبهشت به ارمنستان سفر کردید، می‌توانید در شب‌موزه حضور داشته باشید. شب‌موزه مراسمی جالب برای تمام ایروانی‌ها، آمریکایی‌ها و توریست‌هاست. در شب‌موزه تمام موزه‌ها تا نیمه‌ی شب باز هستند و لازم نیست بابت بازدید هیچ پولی پرداخت کنید.

مودبانه ولی قاطع رفتار کنید

وقتی در حال خرید هستید، احتمالا از سوی فروشنده تشویق می‌شوید که تمام اجناسی را که دیده‌اید، خریداری کنید. حتی ممکن است تمام اجناس مشابه را تک تک به شما معرفی کنند. این رفتار می‌تواند کمی اذیت‌کننده باشد؛ مخصوصا زمانی که شما اصلا قصد خرید ندارید. با این اوصاف سعی کنید همیشه مودب باشید. لبخند بزنید و به فروشنده بگویید که مایل به خرید جنس نیستید. بهتر است سریعا محل را ترک کنید چون دوباره سیر معرفی تمام اجناس فروشگاه به شما از سر گرفته می‌شود.

پول نقد به‌همراه داشته باشید

armP.451000Dram1999BA55645485484485

واحد پول ارمنستان درام است به همین دلیل تمام فرایند‌های خریدوفروش در ایروان توسط درام انجام می‌شوند. با این حال یک یا دو فروشگاه ایروان ارز کشور‌های دیگر را از شما قبول می‌کنند. بهتر است برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل از قبل درام تهیه کنید. اگر خرید ارز را پشت گوش انداخته‌اید، نگران نباشید. در بیشتر فروشگاه‌های بزرگ ایروان مراکز کوچکی برای تبادل ارز قرار داده شده‌ است.

به خرید اعتیاد دارید؟ به ایروان سفر کنید

برای خیلی از مسافران، ایروان شهری بهشتی است چون تمام نقاط آن را فروشگاه‌های مختلف و مناسب برای بودجه‌ی شما پر کرده است. بازدیدکننده‎ها می‌توانند از فروشگاه‌ها و بوتیک‌های بزرگ، اجناس گران‌قیمت و اصل خریداری کنند و هم می‌توانند از محصولات ایروانی جالب و ارزان‌قیمت دیدن کنند. هیچ مسافری ایروان را بدون دیدن Vernissage ترک نمی‌کند. این فروشگاه در روز‌های تعطیل هم باز است و سوغاتی‌های سنتی ایروانی، جواهرات، غذا، وسایل الکترونیکی و حتی حیوان خانگی می‌فروشند.

برای خیلی از مسافران، ایروان شهری بهشتی است چون تمام نقاط آن را فروشگاه‌های مختلف، مناسب برای بودجه‌ی شما پر کرده است.

با ساکنان ایروان رفتار خوبی داشته باشید

شاید به نظر برسد که ایروانی‌ها با یکدیگر رفتار خوبی ندارند ولی مطمئن باشید که همیشه با خوشرویی با توریست‌ها رفتار می‌کنند. آن‌ها برای کمک به شما هر کاری می‌کنند. ایروانی‌ها اگر به زبان مادری توریست‌ها تسلط کافی داشته باشند، دوستان خیلی خوبی برای آن‌ها می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه