گشتی اینترنتی در موزه مقدم دانشگاه تهران؛ ارزشمندترین خانه جهان؛ پرونده یک سایت

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
گشتی اینترنتی در موزه مقدم دانشگاه تهران؛ ارزشمندترین خانه جهان؛ پرونده یک سایت

سرویس پرونده سایت امروز به سراغ یک موزه ناشناخته رفته است. موزه مقدم دانشگاه تهران برای خیلی‌ها همانند موزه هنرهای معاصر تهران غریب و عجیب است. با ما همراه باشید در پرتال موزه مقدم دانشگاه تهران. سایت موزه مقدم دانشگاه تهران در آدرس http://museums.ut.ac.ir/ قرار دارد و هم به زبان فارسی و هم انگلیسی اطلاعات خوبی را ارائه می‌کند. کل سایت هم تحت ساب دامنه پرتال دانشگاه تهران است.

سرویس پرونده یک سایت پرتال تخصصی گردشگری کجارو مدتی است که به بررسی و معرفی سایت‌های فعال ایران در عرصه فرهنگی و گردشگری می‌پردازد تا موضوع مورد اغفال قرار گرفته در پرتال‌های تخصصی فناوری اطلاعات ایران، در این سایت تا حدودی به این پرداخته شود و در راستای ماموریت‌های اطلاع‌رسانی کجارو، در دستور کار قرار بگیرد. سرویس پرونده یک سایت فرصتی را برای کجارو ایجاد کرده تا گشتی اینترنتی بزند در سایت‌های رسمی‌ایران در فضای مجازی تا فعالان این صنعت را در این فضای کمتر شناخته شده برای کاربران جامه اطلاعاتی کشورمان معرفی کند. این معرفی و بررسی مهلتی است برای شناخت بهتر ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی ایران در اینترنت که هم مخاطبان سایت با این پرتال‌ها آشنا شوند و هم وب مستر سایت‌های معرفی شده بتوانند راه‌حل‌های خوبی برای توسعه پرتال خود در اختیار داشته باشند.

1

(تصویر ایندکس پرتال موزه مقدم دانشگاه تهران)

درباره موزه مقدم بیشتر بدانیم

موزه مقدم دانشگاه تهران و درحقیقت خانه مقدم از جمله خانه‌ های تاریخی تهران و بناهای مجلل دوران قاجار ـ متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمد تقی خان احتساب الملک ـ بوده است. احتساب الملک دارای دو پسر به نام‌های حسن و محسن بود که جهت ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن در فعالیت‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت و در جوانی فوت کرد. از او نمایشنامه بسیار معروف «جعفرخان از فرنگ آمده» به جا مانده است. برادر کوچک‌تر ـ محسن ـ پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی  در سال ۱۳۱۵ ه.ش به وطن بازگشت و به‌همراه همسر فرانسوی خود «سُلما» در خانه پدری ـ محل کنونی موزه مقدم ـ ساکن گردیدند. خانه مقدم قبل از تغییرات فعلی آن‌ها در کنار فعالیت‌های علمی‌به گردآوری آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی پرداختند. استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع‌آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را با الهام از فضاهای سنتی ـ تاریخی به نحو چشمگیری در جای‌جای این عمارت قدیمی‌نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد  تاریخی و غیره.  را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری کرد. در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی، زنده یاد استاد مقدم (استاد ممتاز دانشگاه تهران) با توجه به علاقه وافرش به علم، تاریخ و هنر، خانه پدری خود را به‌همراه آثار نفیس گردآوری شده وقف دانشگاه تهران کرد. استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ ه.ش دارفانی را وداع گفت و پس از مرگِ همسر ایشان در سال۱۳۶۹ه.ش، تولیت موزه مقدم در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت. از ویژگی‌های بارز این موزه همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است، فضایی که با مساحتی برابر با ۲۱۱۷ متر مربع شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این موضوع است که دکتر مقدم در ضلع شمالی ساختمان اربابی (برج) ایوانی را بر پایه چند ستون و طاق ساخته است. این ایوان با استفاده از کاشی‌های دوران زندیه و قاجار مزین شده است. در وسط این ایوان حوضچه مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه کار گذاشته شده است که آب از آن فوران کرده و از طریق یک جوی باریک به داخل استخر می‌ریزد. استخر مذکور که در حاشیه شمالی حیاط بیرونی واقع شده است در سال ۱۳۳۵ ه.ش در جریان سفر زنده یاد دکتر مقدم به اسپانیا، از روی استخر و آب‌نماهای باغ الحمراء (باغی از دوران صدر اسلام اسپانیا) الگو برداری و با استفاده از حوض یاد شده و تعدادی فواره قدیمی اجرا شد.

گشتی در سایت

پرتال موزه مقدم پرتال شیک و سنگینی است که در کلاس پرتال دانشگاه تهران قرار دارد. اما خوب هنوز خیلی‌ها این موزه و پرتال را نمی‌شناسند. سایت موزه مقدم دارای ۸ بخش اصلی است کههر یک درباره این موزه و توان مندی‌هایش اطلاعاتی ارائه می‌کند. بخش معرفی استاد محسن مقدم در آدرس اینترنتی به نشانی http://museums.ut.ac.ir/mm/page-۲۰.htm دردسترس است. معرفی استاد و موزه به‌طور خوبی دراین بخش در دسترس است که اگر اطلاعات ویدئویی نیز کنار آن می‌آمد بر ارزش اطلاعات افزوده می‌شد. یکی دیگر از بخش‌های جالب موزه مجموعه‌هایی که در موزه مقدم است در نشانی http://museums.ut.ac.ir/mm/pc-۲۹.htm ارائه شده است.

2

(تصویر بخش معرفی مجموعه‌ها در موزه مقدم)

در بخش سکه‌ها می‌توان به ده‌ها سکه جالب قدیمی‌مشاهده کرد که در نشانی به آدرس http://museums.ut.ac.ir/mm/pc-۲۹-۲۹.htm در دسترس است.

3

(تصویر بخش سکه‌ها در گنجینه مجموعه‌های سایت موزه مقدم دانشگاه تهران)

بخش مدل‌های نیز در نشانی http://museums.ut.ac.ir/mm/pc-۲۹-۳۰.htm قرار دارد که جالب‌توجه است. این مدال‌ها به‌واسطه خدمات جناب استاد مقدم به ایشان اعطا شده است. این بخش را حتما مشاهده کنید. بسیاری از آثار هنری این کهن دیار که از پس سال‌های دور و دراز و شاید قرنها سر برآورده و به نزد آیندگان رسیده اند، نه‌تنها نمایانگر دست آفریننده و دید خلاقانه هنرمندان و صنعتگران آن دوران هستند، بلکه گویای بخشی از رویدادهای تاریخ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عصر خویش نیز می‌توانند باشند؛ از جمله این آثار می‌توان به مهرها و نشانها اشاره کرد.مهرها نوعی نشان اند که در ابعاد و اشکال و طرحهای گوناگون، توسط صاحبان آن‌ها به علامت تایید بر جریده کاغذ، طومار و غیره حک می‌شوند و نشانها، نشانه‌هایی هستند که به مناسبتهای گوناگون یا جهت تکریم و تجلیل یا ترفیع، به اشخاص بلندپایه، اهداء یا بر سینه آن‌ها نصب می‌گردند.یکی از معدود موزه‌های هنری ایران که دربردارنده مجموعه‌ای ارزشمند و بی‌نظیر از مهرها و نشانهای خانوادگی است، موزه مقدم دانشگاه تهران است. مجموعه مهرها و نشانهای موزه مقدم دربرگیرنده ۲۹ عدد مهر و ۵۵ عدد نشان مربوط به دو دوره قاجار و معاصر، از ایران و چند کشور اروپایی است که تعدادی از آن‌ها در بخش تالار زمستانی (اتاق قاجار) واقع در ساختمان شمالی خانه نگهداری می‌شود و متعلق به خاندان مقدم ـ میرزا محمدتقی خان احتساب الملک، شرف خانم، میرزا حسن خان، میرزا محسن خان و تنی چند از وابستگان و آشنایان آن‌ها ـ است. در اینجا لازم به ذکر است که بیشترین تعداد نشانها و مدالها مربوط به زنده یاد مقدم است که در طول فعالیتهای علمی‌و آموزشی و پژوهشی خود دریافت کرده‌اند.در این قسمت به معرفی تعدادی مهر و نشان شاخص از این مجموعه می‌پردازیم

.4

(تصویر مدال‌های معرفی شده در پرتال استاد مقدم دانشگاه تهران)

وقتی نشانه گر ماوس را روی هر اثر ببرید مشاهده خواهید کرد که درباره آن اطلاعاتی در قاب قرمز رنگی ظاهر می‌شود.

5

(تصویر نشان لزیون دونور با درجه اوفیسینه از دولت فرانسه به استاد مقدم)

یکی دیگر از بخش‌های پرتال به بخش نمایشگاه‌ها و مقالات اختصاص دارد که در آدرس به نشانی http://museums.ut.ac.ir/mm/page-۱۰۴.htm در اختیار مخاطبان است. در این قسمت ۶ موضوع ارائه شده است که می‌توان به نمایشگاه‌ها – کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی – نشست‌ها و سخنرانی‌ها- مقالات – کارگاه آموزشی کودکان و همچنین خانه کودک مزوه مقدم اشاره داشت. جالب است که بدانید تنها در بخش نمایشگاه‌ها در سایت موزه مقدم دانشگاه تهران بیش از ۳۰ نمایشگاه معرفی شده است که مربوط به آثار هنری سنتی و دیجیتال است. مثلا نمایشگاه معرق استاد اسفرنجانی در گرتال موزه مقدم دانشگاه تهران در دسترس است که در نشانی http://museums.ut.ac.ir/mm/page-۱۱۶.htm دنبال کنید.

6

(تصویر آثار معرق سوخت استاد اسفرنجانی در موزه مقدم دانشگاه تهران)

استاد علی اسفرجانی هنرمند برجسته و چیره دست هنرهای ملی و سنتی ایران، از مینیاتور و تذهیب گرفته تا هنر سوخت و معرق، به سال ۱۲۹۹ ه.ش، در اصفهان چشم به جهان استی گشود.پدرش شادروان "اسدالله اسفرجانی" مردی صاحب اندیشه و هنر و از مقامات ارشد مالیه در اصفهان بود. پدر با عشقی راستین به مبانی ارزشمند هنر ایران، ذوق و شوقی وافر به گردآوری و شناسایی و حفظ و نگهداری کتب خطی قدیمی، مرقعات و دیگر آثار هنری داشت و به مرور ایام، مجموعه‌ای دیدنی و پر ارزش از انواع شاهکارهای هنری فراهم آورده بود. آرام آرام تماشای کتاب‌های خطی نگارگری شده با بستری از جلدهای چرمی، رویاهای روزهای نوجوانی پسرک را از آن خود می‌ساختند. بخش کارگاه‌ها نیز در نشانی http://museums.ut.ac.ir/mm/page-۱۱۴.htm قرار دارد که نگاهی به آن خالی از لطف نیست. نشست‌های و سخنرانی‌هایی که گاه در موزه مقدم برگزار می‌شود در نشانی اینترنتی http://museums.ut.ac.ir/mm/page-۳۱۳۱.htm در اختیار مخاطبان است. بخش مقالات سایت ضعیف است و باید تقویت شود اما در بخش http://museums.ut.ac.ir/mm/page-۴۱۳۳.htm قابل‌مشاهده است. یکی از بخش‌های ارزنده موزه مقدم که در پرتال آن نیز بازتاب یافته است مربوط به خانه کودک است. باید به http://museums.ut.ac.ir/mm/page-۹۱۴۱.htm مراجعه کنید. موزه مقدم هم‌زمان با هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران و در راستای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگي، باستان شناسي، نقاشی ایرانی و میراث معنوی و شفاهی (قصه‌ها، بازیهای سنتی و خوراکی‌ها و لباسهای ایرانی) و همچنین برگزاری تور بازدید تخصصی ویژه کودک و نوجوان " خانه کودک موزه مقدم" را راه‌اندازی کرد.

7

(تصویر خانه کودک موزه مقدم)

جشن افتتاحیه خانه کودک موزه مقدم در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۳ با حضور مدیر امور اداري موزه مقدم، جمعی از اعضای موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک، برخی از اعضای شورای کتاب کودک، خانم کفاش زاده مسئول پژوهشگاه کودک و نوجوان، نمایندگانی از خانه کتابدار کودک نوجوان و تعدادی از کودکان و نوجوانان برگزار گشت. کتابخانه و مرکز اسناد موزه مقدم نیز از دیگر بخش‌های جالب‌توجه این موزه است که تا حدودی در پرتال این موزه منعکس شده است. به نشانی http://museums.ut.ac.ir/mm/page-۵۴.htm مراجعه کنید. زنده یاد استاد محسن مقدم به‌عنوان مدرس و استاد دانشگاه و همسرشان سلما به‌عنوان سرپرست کتابخانه موزه ملی، علاوه بر جمع‌آوری آثار قدیمی‌به جنبه‌های آموزشی و پژوهشی این آثار نیز توجه داشته‌اند و کتابها و مجلاتی را در طول حیات‌شان درموضوعات باستان‌شناسی، معماری، تاريخ و هنر تهیه کرده‌اند.

کتاب‌ها و مجلات مذکور در زمان حیات این دو زوج در فضاهای مختلف خانه استاد مقدم نگهداری می‌شده است. در حین راه‌اندازی موزه مقدم تصمیم بر این گرفته شد که با ایجاد یک کتابخانه، هم از کتابها و مجلات استاد مقدم نگهداری شود و هم اینکه بتوان این منابع را در راستای شناسایی و پژوهش روی آثار موزه مقدم در اختیار پژوهشگران قرارداد. مرکز اسناد موزه مقدم یکی از بخش‌هایی است که غنای بالایی دارد اما هنوز در اختیار ادب دوستان قرار نگرفته است. استاد محسن مقدم در طول حیات خود علاقه و دقت زیادی در جمع‌آوری اسناد، عکس‌ها و یادداشتهای خانوادگی، کتب، نسخ خطی و کارت پستال‌های قدیمی، مکاتبات اداری و غیره داشته‌اند. محسن مقدم این بخش از داشته‌های خود را به‌خوبی بایگانی و نگهداری کرده و در کنار دیگر اموال خود به دانشگاه تهران وقف کرده است. به‌دلیل محدودیت فضاهای موزه مقدم مديريت موزه‌هاي دانشگاه تهران محلی را در باغ نگارستان (محل قصر نگارستان فتحعلیشاه قاجار و همان عمارت داتشسرای عالی که در حال حاضر متعلق به دانشگاه تهران است) به مرکز اسناد اختصاص داده است. بخش حفاظت و مرمت نیز از دیگر بخش‌های موزه است. حفاظت و نگهداری آثار گذشتگان برای نمایش و ارائه آن‌ها به نسل‌های آتی یکی از وظایف و اصول بنیادی موزه‌ها است. هر ساله، هزاران نفر از درهای موزه‌ها عبور می‌کنند، به تماشای گالری‌ها می‌روند، از نمایشگاه‌های موقت دیدن می‌کنند و دقایق زیادی را در موزه‌ها صرف می‌کنند و کمتر به یاد می‌آورند کسانی که در پشت صحنه این امکان و منظر را برای بازدیدکننده‌ها به وجود می‌آورند مرمتگران، باستان‌شناسان و موزه داران هستند. بخش حفاظت و مرمت موزه مقدم در سال ۱۳۸۴ در قالب طرح ساماندهی و مرمت اضطراری اشیای مرحوم دکتر محسن مقدم در محل نگهداری موقت اشیاء در عمارت باغ نگارستان شروع به کار کرد.

گستردگی و تنوع آثار موجب گردیدکه در سال ۱۳۸۶ بخش حفاظت و مرمت به دو گروه تخصصی مرمت اشیاء و تزیینات وابسته به معماری در محل موزه مقدم و همچنین بخش مرمت کاغذ و نسخ خطی در عمارت باغ نگارستان گسترش یابد. یکی از بخش‌های این موزه به موضوع مرمت آثار و نسخ خطی می‌پردازد که جالب‌توجه است.  با توجه به حجم بالا و تنوع آثار کاغذی موجود در مجموعه استاد مقدم از قبیل كتاب، اسناد خطي و چاپي، مجموعه تمبر، مجموعه عكس‌هاي تاريخي و معاصر و غیره، در سال ۱۳۸۵ و در عمارت باغ نگارستان (به‌دلیل محدودیت فضا در موزه مقدم) بخش حفاظت و مرمت کاغذ و نسخ خطی با هدف انجام فعالیت‌های تخصصي بر روي آثار كاغذی تجهيز و راه اندازي شد.نقشه جالبی از جهان در موزه مقدم وجود دارد که نقشه قدیمی‌تطبیقی جهان است. این نقشه مرمت شده است و روش مرمت آن در فایل پی دی اف قابل‌مشاهده است.

8

(تصویر مراحل ترمیم نقشه تاریخی موجود در موزه استاد مقدم دانشگاه تهران) مرمت آثار باستانی و تاریخی بسیار کار ارزشمندی است که باید مورد توجه بیشتر مردم و حتی مسئولان قرار بگیرد. به نمونه ای از محصول مرمت ارزنده یکی از آثار به جا مانده در موزه استاد مقدم توجه کنید.

9

(تصویر نقشه تطبیقی جهان قبل از مرمت و بعد از مرمت)

بخش خبری در موزه مقدم جهت اطلاع‌رسانی اخبار و برنامه‌های آن ارائه شده است که البته باید بیشتر و بهتر به روز رسانی بشود. انتشار اخبار این موزه در سایت‌های خبری باید در دستور کار وب مستر قرار بگیرد. در ارتباط با ما نیز فرمی‌الکترونیکی تعبیه شده که بهتر این لینکها و فیلد‌های بیش تری برای تعامل با مخاطبان ارائه کند. بخش انگلیسی زبان سایت نیز در http://museums.ut.ac.ir/mm در دسترس است. اما متاسفانه همه بخش‌های ان خالی از اطلاعات است که باید به آن توجه بهتری معطوف داشت.

10

(تصویر بخش انگلیسی زبان موزه مقدم دانشگاه تهران)

توصیه‌هایی برای پیش برد سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی موزه مقدم می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

۱. بیش از ۶۳۸ هزار سایت اینترنتی به معرفی موزه مقدم اقدام کرده‌اند که شمار بالایی است. این به‌معنای اهمیت پرتال کاخ موزه گلستان و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی است که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در جنوب شهر تهران هستند. وب مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش‌های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. قطعا بارگذاری حرفه ای و تر مالتی مدیا، نقش زیادی در مخاطب مداری پرتال دارد که باید به آن توجه داشت.

۲.پرتال موزه مقدم دانشگاه تهران، باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پر بیننده و پر بازدید تبدیل شود،‌ بخش‌های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان،‌عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی و فارسی کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی‌کند. بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی‌سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش‌های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش‌های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می‌بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به‌سمت خود جذب می‌کند.

سوم آن که بخش‌های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال‌های پر بیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین‌المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چند زبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند.

۳. ایندکس سایت، بهتر است به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش‌های دیگر شود تا اگر یک هلندی به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش‌های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. معمولا قرار دادن یک intro که با flash طراحی شده و به‌صورت مالتی مدیا در چند ثانیه موزه و سایت را معرفی می‌کند،‌می‌تواند حرکت مطلوبی باشد. برخی از سایت‌های موزه نیز از چنین روشی برای طراحی ایندکس استفاده می‌کنند. طراحی مجدد ایندکس پرتال‌، در بین‌المللی شدن سایت کمک می‌کند.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش‌های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش‌های اطلاعاتی خود را در قالب فایل‌های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چراکه برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های موزه‌ها و آثار آنْ‌به‌دنبال موضوعاتی برای تحقیق هستند و این فایل‌ها می‌تواند کمک شایان باشد. بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده است،‌ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش پژوهشی پرتال، رفتار اطلاع‌رسانی خوبی دارد که باید بیش تر تقویت شود.

۵. اکنون مشاهده بخش‌های مختلف کاخ‌ها و موزه‌ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت‌های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر است که این موضوع را نیز باید سایت موزه مقدم در نظر بگیرد. یعنی باید مشاهده بخش‌های مختلف موزه‌های آن،‌از طریق فایل‌های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش‌های موزه و کاخ را مشاهده کند. این ویدئو‌ها نیز باید در سایت‌های به اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش‌ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش‌های مختلفی که در فایل‌های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری است که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به آن نیز توجه گردد.

۶. ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش‌های مختلف موزه ارزشمند تهران‌، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. این ویدئو، نقش مهمی‌در جذب گردشگران ایرانی و بین‌المللی برای مشاهده ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی مجموعه گلستان دارد که باید به آن اهتمام جدی داشت.

۷.همه سایت‌های گردشگری کشور به‌ویژه سایت‌های کاخ موزه‌ها باید اطلاعاتی و جذاب باشد تا مخاطب را مدتی در خود حفظ کند. در واقع طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان‌ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت‌های آن‌ْ‌، موضوعی است که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش موزه در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل گردد. انتظار می‌رود که بخش ارتباط با ما، حرفه ای تر از قبل بارگذاری شود.

۹. اگر بخش‌های مختلف سایت موزه مقدم به‌خصوص تصاویر ناب آن، در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مسئله روابط عمومی‌محترم کاخ موزه سعدآباد توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه‌ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار موزه در سایت‌های رسمی‌خبری،‌ احتمال کمتر دیده شدن را دارد. لینک معرفی صفحات مختلف موزه به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام باید در دستور کار قرار بگیرد. همچنین معرفی موزه در شبکه‌هایی که دانشگاه تهران در آن فعال است مطلوب است.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت قرار بگیرد تا اگر فردی بخواهد درباره ناصرالدین شاه یا مظفرالدین شاه اطلاعاتی به دست آورد،‌ این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مرااجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی است. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان نیز چیز زیادی نمی‌داند.

۱۱. فروش اینترنتی بلیط در موزه گلستان مسئله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. سازمان فعال در مدیریت اطلاع‌رسانی اینترنتی مراکز گردشگری دولتی کشور، باید به این امر توجه کند.

۱۲. پرتال موزه مقدم بهتر است برای افزایش سطح اطلاع‌رسانی خود، فایل‌های صوتی و تصویری زیادی را منتشر کند تا علاقه‌مندان بتوانند حجم اطلاعاتی ارزشمند و با کیفیتی را از سایت این مجموعه دانلود و مشاهده کنند.  این توصیه همیشه گی سرویس پرونده یک سایت پرتال کجا رو به وب مسترهای محترم پرتال‌های موزه ای و گردشگری کشور است.

۱۳. نقشه  سایت و تقویت بخش انگلیسی زبان نیز در دستور کار باشد.

۱۴. هر کشوری در جهان ارزشمند ترین خانه جهان را در اختیار داشت در فضای مجازی به معرفی بهتر و بیش تر این قابلیت‌ها می‌پرداخت که باید مسئولان سایت به آن اهتمام ورزند.  

  • نام سایت : http://museums.ut.ac.ir
  • عنوان : موزه استاد مقدم دانشگاه تهران
  • پست الکترونیک : ارائه نشده است
  • ارتباط با ما : دارد
  • زبان: انگلیسی و فارسی
  • نقشه سایت : ندارد
  • آدرس: تهران،خ امام خمينی، بعد از خیابان شیخ‌هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱
  • تلفن: ۶۶۴۶۳۱۴۴

مطالب مرتبط:

دیدگاه