۲۹ باور متداول که حقیقت ندارد ( بخش دوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم چهار شنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
۲۹ باور متداول که حقیقت ندارد ( بخش دوم)

خود من از دکتر در تلویزیون شنیدم! با چشمای خودم دیدم. این رو یک دانشمند به من گفته. دانشمندها گفته‌اند... اینها همه جملاتی هستند که روزانه با آن‌ها سرو‌کار داریم. مخصوصا وقتی باوری عمومی در بین مردم رایج شد که به نظر علمی می‌رسد. آیا واقعا اگر سرمان را بپوشانیم سرما نمی‌خوریم؟ آیا کوسه‌ها سرطان نمی‌‌گیرند؟ آیا حواس انسان‌ها فقط پنج‌گانه است؟ آیا نان قهوه‌ای بهتر از نان سفید است؟ با ما در کجارو  همراه باشید تا ۲۹ باور عمومی که به نظر علمی می‌رسند را بررسی کنیم.

مقاله مرتبط:

۲۹ باور متداول که حقیقت ندارد ( بخش اول)

۱۶. کوسه‌ها سرطان نمی‌گیرند

کوسه این باور بر این پایه شکل گرفته که اسکلت کوسه از استخوان تشکیل نشده و فقط غضروف دارد. پس جایی در مسیر‌های خونی میان استخوان (مغز استخوان) برای رشد سلول‌های سرطانی وجود ندارد. اما دانشمندان در کوسه‌ها نیز تومور یافته‌اند. البته این موضوع بسیار نادر است. این باور فقط به‌دلیل کم بودن تحقیقات روی این موضوع به این میزان رواج یافته‌است.

۱۷. همه نان‌های قهوه‌ای بهتر از نان سفید هستند

نان سبوس دار نان قهوه‌ای که در فروشگاه‌ها می‌بینید همیشه هم به‌اندازه‌ای که ادعا می‌شود سلامت‌تر نیستند. رنگ قهوه‌ای ممکن است با رنگ خوراکی ایجاد شده باشد یا به خمیر نان پوست و فیبر گندم پاشیده باشند. اگر به‌دنبال نان قهوه‌ای بهتر هستید، روی برچسب اطلاعات محصول به‌دنبال کلمات دانه‌ی کامل جو یا گندم باشید چراکه این دانه‌ها شامل سبوس، ریشه و دیگر اجزای مفید غلات هستند.  

۱۸. صدای کواک، کواک اردک‌ها اکو نمی‌شود

اردک کسی نمی‌داند چه کسی این شایعه را ساخته‌است اما هرچه باشد این شایعه صحت ندارد. صدای کواک اردک نیز مثل سایر صدا‌های طبیعت اکو می‌شود و نمی‌تواند بر قوانین فیزیک غلبه کند.

۱۹. خفاش‌ها نابینا هستند

خفاش با وجود اینکه چشمان خفاش‌ها بسیار کوچک است و شبانه شکار می‌کنند، این موجودات نابینا نیستند. به گفته‌ی "راب میس"، مدیر ارگان حمایت از خفاش‌ها واقع در میشیگان: خفاش‌های بزرگ سه برابر بهتر از انسان‌ها میبینند! پاول فاره، عضو آزمایشگاه خفاش‌های دانشگاه مک مستر کانادا نیز این موضوع را این‌طور تایید می‌کند که: تمامی خفاش‌ها بینا هستند و تمامی آن‌ها به تغییرات سطح نور حساسند و این بینایی در نور کم حس اصلی برای کمک به آن‌ها در شب است. یعنی زمانی که فعالیتشان آغاز می‌شود.

۲۰. قانون ۵ ثانیه

باور غلط (12) همه ما این‌کار را کرده‌ایم. اگر غذایی که روی زمین افتاد ولی در کمتر از 5 ثانیه  آن‌ را برداشتیم، به نظرمان هنوز تمیز و برای خوردن مناسب است. اما نظر متخصصان طور دیگریست. بر طبق تحقیقات دانشمند غذا، پاول داوسون از دانشگاه کلمون کالیفرنیای جنوبی، یک کلوچه ممکن است حتی در این زمان کوتاه به باکتری سمی سالمونلا  آلوده شود مخصوصا اگر روی سطوح کاشی شده یا چوبی بیوفتد. اینکه غذا چقدر کثیف شود ربط زیادی به زمان ندارد بلکه به عواملی مثل رطوبت غذا، نوع و شرایط سطح بستگی دارد.

۲۱. موز روی درخت می‌روید

موز گیاه موز در حقیقت یک بوته است و نه یک درخت. موز بزرگترین بوته‌ی گل‌دار روی کره‌ی زمین است.

۲۲. کسانی که در خواب راه می‌روند را بیدار نکنید

راه رفتن در خواب آیا می‌دانستید حدود ۴۰ درصد از کودکان در خواب راه می‌روند ولی بیشتر آن‌ها با افزایش سن این عادت را از دست می‌دهند؟ ممکن است این نصیحت را شنیده باشید که هرگز این افراد را از خواب بیدار نکنید چراکه ممکن است به‌خاطر بیداری ناگهانی دچار شک شدید شوند. این باوری اشتباه است. بیدار کردن افراد در حالی که در خواب راه می‌روند فقط ممکن است باعث گیجی آن‌ها و البته ایجاد یک برخورد خجالت‌آور برای شما شود!!!

۲۳. دستگیره‌ی در دستشویی مملو از میکروب و کثیفی است

دستگیره دستشویی بر طبق تحقیقی که در دانشگاه آریزونا انجام شد، در و دستگیره‌ی دستشویی کمترین میزان میکروب و کثیفی در آن اتاق (دستشویی) را دارند. اغلب باکتری‌ها برای رشد و زنده ماندن به محیط‌های گرم و مرطوب احتیاج دارند و روی سطوح سخت و خشک زمان زیادی دوام نمی‌آورند.

۲۴. ماهی فقط سه ثانیه حافظه دارد

باور غلط (2) این موضوع ثابت شده است که ماهی‌ها می‌توانند اطلاعاتی حتی از ۵ ماه پیش را نیز به یاد آورند. دانشمندان توانسته‌اند ماهی‌ها را با صدا برای زمان غذا تربیت کنند. هر بار که آن‌ها یک صدای خاص را پخش می‌کردند ماهی‌ها به‌سمت محل غذا بازمی‌گشتند.

۲۵. سکه‌ای که از بالای برج امپایر استیت نیویورک به پایین پرت شود می‌تواند یک نفر را بکشد

5857674674674643 یک سکه‌ی ۱۰ گرمی هرگز به سرعت لازم برای کشتن یک نفر نخواهد رسید حتی اگر از بالای یک آسمان‌خراش پرتاب شود. سرعت سکه به‌دلیل اصطکاک با هوا کم می‌شود و اگر با شما برخورد کند ممکن است مجروح شوید اما این مجروحیت کشنده نخواهد بود. ارتفاع سقف این برج ۳۸۱ متر و ارتفاع آنتنش ۴۳۸ متر است. ارتفاع آنتن برج میلاد ۴۳۵ متر است- مترجم

۲۶. انسان فقط حواس پنچ‌گانه دارد

حواس پنجگانه درست نیست! عصب شناسان تا ۲۱ حس را در انسان شمارش کرده‌اند. از جمله حس تشنگی، تعادل، گرسنگی، دما و حرکت.

۲۷. سگ‌ها از راه بزاق‎شان عرق می‌کنند

سگ بیشتر غدد عرق در سگ‌ها در پنجه‌ها و کف پایشان قرار دارند و هیچ‌کدام روی زبان یا دهان نیستند. ساخت و ترشح آب دهان و بزاق سگ‌ها راهی برای حفظ تعادل دمای بدنشان است چراکه رطوبتی که از سطح مرطوب شش‌هایشان می‌آید تبخیر می‌شود.

۲۸. وایکینگ‌ها کلاه‌خود‌هایی شاخ‌دار بر سر می‌کردند

وایکینگ

هیچ مدرکی تاریخی یا باستان شانسی برای تایید این ادعا وجود ندارد که وایکینگ‌ ها کلاه‌خود‌هایی شاخ‌دار بر سر می‌کردند. احتمالا این افسانه پس از آن شایع شد که نقاش و طراح لباس آلمانی، کارل امیل دوپلر، اولین‌ بار کلاه‌خودهایی شاخ‌دار برای اپرای ریچارد واگنر به نام The Ring of the Nibelung در سال ۱۸۷۶ ساخت.

۲۹. تا مدتی پس از مرگ انسان، ناخن‌ها و موها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند

مرگ این باور ترسناک نیز فقط یک افسانه‌ی محلی است. در حقیقت پوست انسان پس از مرگش به‌دلیل از دست دادن آب، کمی واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل ناخن‌ها و موها بلندتر به نظر می‌رسند. همچنین کبودی عضلات زیر موها پس از مرگ ممکن است باعث این توهم شود. کمی عجیب بود نه؟ گاهی موضوعاتی که به نظر علمی و منطقی می‌رسند چقدر می‌توانند از علم دور و حتی مخالف آن باشند. نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا تابه‌حال باهیچ کدام از این باور‌ها روبه‌رو شده بودید؟ با کجارو همراه باشید. منبع: MSN

مطالب مرتبط:

دیدگاه