تهران فردا و پس‌فردا با پدیده وارونگی دما مواجه خواهد بود

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰
تهران فردا و پس‌فردا با پدیده وارونگی دما مواجه خواهد بود
به گفته مجید آزادی  مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی  فردا و پس فردا( ۱۳ و ۱۴ آبان ماه ) پدیده وارونگی دما در تهران رخ خواهد داد که بر این اساس هوای پایتخت آلوده می شود.
آزادی امروز سه شنبه  گفت:
بروز پدیده وارونگی دما روز ۱۳ آبان ( فردا) نسبت به ۱۴ (روز پنجشنبه) شدیدتر خواهد بود، امروز نیز شرایط برای بروز پدیده وارونگی دما آماده است اما چون انباشت آلاینده ها زیاد نیست انتظار نمی رود که محسوس باشد.
مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی با بیان اینکه هر سال با شروع فصل سرما شاهد بروز پدیده وارونگی دما در کلان شهرها به ویژه تهران هستیم اظهار کرد:
معمولا وارونگی دما از اوایل پاییز آغاز و تا زمستان ادامه دارد اما اینکه به گونه ای باشد که موجب افزایش غلظت آلاینده ها در هوا شود معمولا با اولین سرما در پاییز رخ می دهد.
آزادی  ادامه داد:
وارونگی دما همیشه حتی در فصل تابستان نیز وجود دارد اما با شروع فصل سرما قابل ملاحظه می شود به ویژه اگر شرایط جوی ساکن باشد این شرایط شدیدترمی شود.
این عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو با بیان اینکه اکنون شرایط بروز پدیده وارونگی دما در تهران فراهم شده است، گفت:
معمولا سالانه حدود ۳۰ روز در تهران پدیده وارونگی دما داریم که شدت آن به میزان سرما و ساکن بودن جو هوا بستگی دارد.
آزادی درباره علت بروز پدیده وارونگی دما توضیح داد:
زمانی که هوا سرد می شود و باد افقی هم وجود ندارد سنگین بودن هوای سرد موجب انباشت آلاینده ها در ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری زمین می شود و به مرور که آلاینده ها بیشتر می شود هوا در شرایط اضطرار آلودگی قرار می گیرد. در واقع آلاینده ها در ارتفاع نزدیک به زمین محبوس می شوند.
وی تصریح کرد:
این شرایط با گرم ترشدن هوا و تابش خورشید از بین می رود اما در روزهای سرد گاهی تا بعدازظهر نیز ادامه می یابد.
منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه