۷ نکته جامع برای یادگیری هر زبان در چند روز

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
۷ نکته جامع برای یادگیری هر زبان در چند روز
یادگیری زبان جدید فواید جانبی بسیاری دارد که از جمله‌ی آنان، می‌توان به تقویت عملکرد مغز، دانش فرهنگی و موقعیت‌های جدید کاری اشاره کرد. اکثر مردم می‌کوشند کمبودهای یادگیری زبان را با صرف زمان زیاد جبران کنند. اما یادگیری زبان جدید نیازمند صرف چندین سال وقت نیست. در واقع با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های صحیح، می‌توان یک زبان را حتی در کمتر از ۹۰ روز نیز فراگرفت. با کجارو همراه باشید تا با ۷ نکته جامع برای یادگیری زبان آشنا شوید.

۱. برپایه دانش خود از زبان دوم، زبان سوم را انتخاب کنید

مطمئنا دانش مشخصی در زمینه‌های مختلف و از موضوعات متفاوت دارید، که یادگیری زبان‌های به خصوص را آسان می‌کند. به عنوان مثال، اگر بلد باشید فرانسوی صحبت کنید، انتقال دانش‌تان برای یادگیری سریع‌تر زبان اسپانیایی بسیار ساده‌تر است. این امر به دلیل شباهت‌های بسیار قواعد دستوری و لغات دو زبان است. با این حال، اگر به جز زبان فارسی، زبان دیگری بلد نیستید و قصد یادگیری زبان ژاپنی دارید، کارتان سخت‌تر و فراگرفتن زبان دشوارتر خواهد بود. 1MLNhwC-DiGjpgEIlrVrdNA

۲. میان‌برها را بدانید، ساختار برخی جملات اکثر اوقات کافی هستند

می‌توانیم برای یادگیری سریع‌تر، در زبان‌های به خصوص میان‌برهایی بزنیم. یکی از مصادیق قدرتمند این امر، قالبی است که تیم فریس (Tim Ferriss) معرفی کرده که ساختار متداول‌ترین جملات زبان انگلیسی را به زبان اسپانیایی تغییر داده است. *در نظر داشته باشید که می‌توانید از این قالب برای دیگر زبان‌ها هم استفاده کنید* ۸ ساختار با این جمله: I give John the apple. 1BObwE56jfMqAPOokV2IBsA ترجمه‌ی این ۸ جمله به زبانی که می‌خواهید بیاموزید همه چیز درباره‌ی آن زبان را آشکار می‌کند، به عنوان مثال:
  • ساختار جمله‌ها چگونه شکل می‌گیرد
  • مفعول مستقیم و غیرمستقیم چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرند (سخت‌ترین مورد)
  • چگونه کلمات مذکر و مونث را از هم تشخیص دهیم
  • فعل‌ها چگونه در جمله صرف می‌شوند
به عنوان مثال در زبان انگلیسی: ترتیب کلمات به این صورت است:

(He/She + verb + (DOP)+ to (IOP

  مثال: (He gives (verb) the apple (DOP) to her (IOP) اما در اسپانیایی: ترتیب کلمات به این صورت است:

جداساز + فعل صرف شده + (Él/Ella + (IOP) + (DOP

(DOP: ضمیر مفعولی مستقیم. IOP: ضمیر مفعولی غیرمستقیم)

۳. برای فهمیدن یک زبان لازم نیست همه کلمات را بدانید

بگذارید با یک مثال آغاز کنیم. در زبان روسی پراکندگی لغات به صورت زیر است: تعداد ۷۵ عدد از متداول‌ترین لغات، در ۴۰% شرایط به کار برده می‌شود تعداد ۲۰۰ عدد از متداول‌ترین لغات، در ۵۰% شرایط به کار برده می‌شود تعداد ۵۲۴ عدد از متداول‌ترین لغات، در ۶۰% شرایط به کار برده می‌شود تعداد ۱،۲۵۷ عدد از متداول‌ترین لغات، در ۷۰% شرایط به کار برده می‌شود تعداد ۲،۹۲۵ عدد از متداول‌ترین لغات، در ۸۰% شرایط به کار برده می‌شود تعداد ۷،۴۴۴ عدد از متداول‌ترین لغات، در ۹۰% شرایط به کار برده می‌شود تعداد ۱۳،۳۷۴ عدد از متداول‌ترین لغات، در ۹۵% شرایط به کار برده می‌شود تعداد ۲۵،۵۰۸ عدد از متداول‌ترین لغات، در ۹۹% شرایط به کار برده می‌شود این اعداد بدین معنا است که‌ می‌توانید ۵۰۰ لغت از هر زبان را به خاطر بسپارید و ۶۰% آن زبان را متوجه شوید! در واقع دانستن ۶۰% از هر زبان برای پر کردن جاهای خالی ۴۰% باقی‌مانده (که نمی‌دانید) و درک مطلب هر زبان کافی است.

۴. غوطه‌ور شدن؛ زندگی و تفریح خود را در زبان جدید غرق کنید

انسان همان می‌شود که بر آن تمرکز کند. اگر زبان جدید می‌آموزیم، هدف این است که حتی‌المقدور در آن زبان غوطه‌ور شویم. این کار به معنی تماشای تلویزیون و فیلم به زبان مقصد، خواندن کتاب، گوش دادن به گفت‌وگوها و موسیقی و حتی تلاش به تفکر به زبان مقصد است. نکته‌ی مهم حصول اطمینان از این است که خودمان را مجبور به کارهایی نکنیم که در حالت معمول (و حتی به زبان مادری) انجام نمی‌دهیم. یادگیری یک زبان جدید به اندازه‌ی کافی دشوار است، و نباید این روند را با انجام فعالیت‌هایی خسته‌کننده، دشوارتر کنیم. اگر به جای کتاب خواندن، از تماشای فیلم لذت می‌برید، زیرنویس فیلم را به زبان مقصد تغییر و به تماشای آن ادامه دهید. این کار به تلفیق هرچه بیشتر زبان خارجی در زندگی‌تان کمک می‌کند.

۵. برنامه‌ریزی

بهترین راهنمایی برای بهره‌وری، برنامه‌ریزی است. با یک ابزار ساده مانند Google Calendar، می‌توانید روزتان را برای یادگیری زبان برنامه‌ریزی کنید. 07OsiJhjft5mjyEXt یک پیشنهاد خوب اختصاص دادن بازه‌های زمانی ۳۰ دقیقه‌ای به مطالعه، دوره و یا تمرین در مقابل صرف چندین ساعت در پایان هر هفته برای مطالعه است. این تکرار روزانه به ایجاد عادتی جدید در زندگی‌تان منجر می‌شود. Google Calendar همچنین قابلیت ایجاد یادآور است و می‌توانید این کار را در تلفن همراه‌تان هم انجام دهید.

۶. نترسید و به زبان جدید صحبت کنید

یکی از بزرگترین مشکلات فراگیران زبان خارجی این است که با وجودی که زبان را متوجه می‌شوند و می‌توانند آن را بخوانند، اما صحبت کردن به آن زبان با افراد بومی بسیار چالش‌برانگیز است. تقریبا مانند دوچرخه سواری و یا هر توانایی دیگری که در گذشته آموخته‌اید، بهترین راه یادگیری، انجام دادن است. از هر موقعیتی برای تمرین با گویش‌وران زبان مورد نظرتان استفاده کنید، خواه این افراد دوستان، فامیل، گروه‌های مکالمه آزاد و یا از طریق اینترنت باشند. ملاقات با مردمی گویش‌ور زبان مورد نظرتان درس‌های بسیاری می‌آموزد.

۷. مربی زبان داشته باشید

بهترین افراد در هر زمینه‌ای (از تجارت و ورزش گرفته تا پزشکی و مهندسی)، مربی‌ای دارند تا آن‌ها را در مسیر راهنمایی کند. مزایای داشتن مربی انتهایی ندارد، اما مزیت‌های اصلی آن شامل بهره‌وری مضاعف، انگیزه و مسئوليت برای رسیدن هر چه زودتر به اهداف‌تان است. مربی مانند یک معلم در کنارتان است که از موفقیت شما لذت می‌برد. یادگیری زبان هم از این امر مستثنی نیست. کار کردن با مربی زبان به توانایی مکالمه‌ی بی‌نقص کمک کند و بازخورد فوری دهد، هم چنین می‌تواند تمرینات مرتبط برای نیل به موفقیت بیشتر در امر یادگیری، تنظیم کند. از همه مهم‌تر، از آنجایی که اکثر اشتباهات متداولی که هنگام بادگیری زبان مرتکب می‌شویم، کمبود تمرینات اصلاحی است. داشتن مربی نه تنها به پیشرفت توانایی‌های شما کمک می‌کندف بلکه عدم فراموشی زبان‌هایی که آموخته‌اید را تضمین می‌کند. منبع: lifehack

مطالب مرتبط:

دیدگاه