اتمام عملیات مرمت بخش شمالی بام مسجد جامع اصفهان

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
اتمام  عملیات مرمت بخش شمالی بام مسجد جامع اصفهان
به گفته مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان  عملیات مرمت و ساماندهی بخش شمالی بام بنای ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان به اتمام رسیده است.
حسین یزدانمهر با بیان اینکه  برای مرمت و ساماندهی بخش شمالی بام از ملات نیم کاه، آجر فرش، بند کشی با دوغاب گچ در بخش‌های مورد نیاز و اجرای لایه حفاظتی کاهگل استفاده شد، ادامه داد:
همچنین عدم هدایت صحیح رطوبت نزولی  باعث ایجاد آسیب‌های به بامهای بنا شده بود که این موارد اصلاح شد. این پروژه که در تیر ماه سال جاری آغاز شد، در برنامه پروژه های مسجد جامع اصفهان از اولویت درجه اول برخوردار بود.
وی با اشاره به اینکه حفاظت از بناهای ثبت جهانی در اولویت کاری میراث فرهنگی است، افزود:
اقدامات مرمتی و بازسازی بام با عنایت به  منشور بین المللی پایگاههای ثبت جهانی و با نظارت و هماهنگی مدیریت پایگاههای جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شد. عملیات بازسازی و مرمت این پروژه با اعتباربالغ بر  ۱۴۰ میلیون تومان به پایان رسید.
نوید درخشان فر، مسوول فنی پروژه مسجد جامع  اصفهان نیز گفت:
عملیات اجرایی بامهای مسجد جامع  شامل ۴۵۰ متر مربع برداشت لایه‌های فرسوده بام، مرمت بندکشی طاق‌ها و گنبدها و ایوانها اصلاح شیب بندی و آجر فرش با ملات نیم کاه و ناوادانها و همچنین اجرای دو لایه کاهگل حفاظتی به میزان ۴۲۰۰ متر مربع است.
مسجد جامع  اصفهان حدود ۲۲۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و حدود ۱۲۰۰۰ متر مربع وسعت پشت بام مسجد است، که مرمت بخشهای دیگر بام نیز در دستور کار پروژه‌های آینده مسجد است. مسجدجامع اصفهان که به دایرۃ المعارف و موزه معماری ایران مشهور است، به شماره ۱۳۹۷ در سال ۲۰۱۲ به ثبت جهانی رسید. منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه