آمادگی برای سفرهای زمستانی (قسمت اول)

زهره صمیمی
زهره صمیمی پنجشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
آمادگی برای سفرهای زمستانی (قسمت اول)

رفتن به کمپ زمستانی و کوهنوردی در زمستان برای کسانی که عاشق زیبایی و آرامش زمستان در نقاط بکر و برف‌های سفید دست‌نخورده هستند، از جمله تفریحات بسیار جذاب به شمار می‌رود. نه مشکلی هست نه شلوغی، بازی‌کردن در برف هم که لذت خاصی دارد. با کمی آمادگی، می‌توانید آن‌قدر راحت به سفر زمستانی بروید که خودتان هم شگفت‌زده شوید. با کجارو در این مقاله کاربردی و جالب همراه باشید.

از کجا شروع کنیم؟

برنامه‌ریزی قبل از سفر

سفر در زمستان نسبت به سفرهای تابستانی چالش‌های بیشتری را برای شما به‌همراه دارد. باید برای آب و هوای خشن‌تر و روزهای کوتاهتری آماده باشید و مهارت‌های خاصی هم کسب کنید. قبل از اینکه سفر خود را آغاز کنید، برنامه‌ریزی کنید.

  • هرگز تنها سفر نکنید. با چند تا از دوستان خود که مهارت‌های خاصی در سفرهای زمستانی دارند، سفر کنید.( مثل ساختن پناهگاه‌های زمستانی، مسیریابی، راهپیمایی در برف و غیره)
  • نقشه را کنکاو کنید و درباره موقعیت منطقه تحقیقات لازم را انجام دهید. مثلا چقدر طول می‌کشد تا به آنجا برسید و چادر بزنید؟ اگر مشکلی به وجود آمد، چه پایگاه‌های اورژانسی ( پزشکی، تحقیق و جست‌و‌جو و گروه نجات) به شما نزدیکترند؟
  • با افرادی که در آنجا حضور دارند و می‌توانند به شما راهنمایی بدهند، صحبت کنید.
  • پیش‌بینی وضع هوا را ببینید. آیا شرایط مناسب است؟
  • شرایط جاده‌های محلی و موقعیت‌ها را چک کنید.
  • مناطق بهمن خیز را شناسایی و از رفتن به آنجا اجتناب کنید. به پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره احتمال سقوط بهمن توجه کنید و در زمان‌ها و مکان‌هایی که خطر سقوط بهمن در آن زیاد است، سفر نکنید. به یاد داشته پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره سقوط بهمن کلی است و برای مناطق خاص جزئیاتی ارائه نمی‌دهد. اگر در شیب‌های بیشتر از 20 درجه راهپیمایی می‌کنید، باید آموزش‌های لازم را برای مواجهه با بهمن ببینید.
  • برنامه سفر خود را با خانواده و دوستان در میان بگذارید تا آن‌ها از مسیر حرکت شما و برنامه زمانی سفرتان مطلع باشند. همچنین اطلاعات مربوط به‌وسیله نقلیه و اسامی و شماره‌های تماس افراد گروه را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهید.
  • حتما در مورد برنامه سفر، انتظارات، و اهداف سفر با گروه هماهنگی لازم را داشته باشید.
  • فراموش نکنید وسایل ضروری را همراه خود بردارید. می‌توانید از چک‌لیست کمپ زمستانی ما در این وب‌سایت استفاده کنید.
  • کمی پول نقد برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده همراه داشته باشید.
  • همیشه وقایع پیش‌بینی نشده را در نظر بگیرید. لباس گرم و غذای اضافی با خود بردارید تا اگر دمای هوا ناگهان تغییر کرد، گم شدید یا اتفاق غیر منتظره ای رخ داد، غافلگیر نشوید.

ملزومات کلیدی سفرهای زمستانی

لباس گرم مناسب هوای سرد

قانون ساده راهپیمایی زمستانی در خصوص انتخاب لباس در دو کلمه خلاصه می‌شود: گرم و خشک بمانید. سعی کنید لباس‌هایی انتخاب کنید که گرمای لازم را تامین می‌کنند. برای این منظور باید سه لایه لباس بپوشید:

  • لایه زیرین که همان لباس زیر شما است که در مجاورت پوست بدنتان است. پشم مصنوعی و مرینوس بهترین جنس برای لباس زیر زمستانی است، چون باعث می‌شوند تا عرق بدن از پوست به لایه‌های خارجی‌تر منتقل شده و تبخیر شود ( سعی کنید از جنس نخی استفاده نکنید). این جنس سریع خشک می‌شود و لازم نیست مدت زمان زیادی صرف خشک کردن لباس‌های خود کنید.
  • لایه میانی لایه‌ای است که نقش عایق را بازی می‌کند. معمولا جنس این لایه از لباس‌ها باید طوری باشد که به شما کمک کند تا گرمای بدن را نگه دارید. لباس‌های کرکی بسیار مناسب هستند چون گرمای بدن در میان کرک‌های آن حفظ می‌شود.
  • لایه خارجی یا اخرین لایه، لایه‌ای است که باید ضد آب و ضد باد باشد، در عین حال هوا هم از آن عبور کند. معمولا در این‌گونه لباس‌ها در انواع ارزان‌تر آن‌ها این نکته نادیده گرفته می‌شود، یعنی لباس‌ها با اینکه عایق باد و رطوبت خوبی هستند، ولی هوا نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند.

نکته: هر زمان که استراحت می‌کنید و از حرکت باز می‌ایستید یک لایه لباس گرم بپوشید تا بدن حرارت خود را از دست ندهد.

چکمه‌های زمستانی

گرچه چکمه‌های قدیمی مخصوص پیاده‌روی خوب هستند ولی بهتر است از چکمه‌های کوهنوردی زمستانی استفاده کنید. این نوع چکمه‌ها ضد آب و کاملا عایق هستند. اسکی و اسنو برد هم چکمه‌های مخصوصی دارند که باید به‌صورت جداگانه تهیه شوند.

نکته: می‌توانید جوراب‌ها و چکمه‌های خود را با نگه‌داشتن در کیسه خواب، گرم نگه دارید.

کلاه

معمولا درصدی از گرمای بدن از طریق سر از دست می‌رود. شاید این مثل قدیمی را که در بین کوهنوردان رایج است، شنیده باشید که می‌گوید: " اگر پاهایتان یخ کرده است، کلاه بپوشید." سعی کنید از کلاه‌های ضد آب و عایق در برابر باد استفاده کنید.

دستکش

دستکش هم از ملزومات واجب در سفرهای زمستانی است، حتما یک جفت دستکش اضافی همراه داشته باشید تا در صورت خیس شدن بتوانید آن‌ها را تعویض کنید.

گتر

گتر یا پوشش‌های مخصوص روی کفش، برای جلوگیری از خیس شدن و وارد شدن برف در چکمه‌ها در مناطقی که برف عمیق است به کار می‌رود. حتما از نوع ضد آب آن استفاده کنید. گتر

عینک

همیشه از چشمهای‌تان در مقابل باد و آفتاب محافظت کنید. عینک‌ها بسته به شرایط مختلف آب و هوایی شیشه‌های خاصی با رنگ‌های متفاوت دارند. عینک

مقاله مرتبط:

راهنمای خرید عینک‌ آفتابی

جوراب

یک لایه جوراب نازک بپوشید و یک جوراب ضخیمتر از جنس پشم روی آن بپوشید. سعی کنید ضخامت جوراب دوم با چکمه‌های شما متناسب باشد. ضخامت بیش از حد جوراب باعث تنگ شدن چکمه‌ها و ایجاد ناراحتی می‌شود. جوراب اضافی به‌همراه داشته باشید تا در مواقعی که جوراب‌ها خیس می‌شوند، بتوانید آن‌ها را تعویض کنید.

کیسه خواب

کیسه خوابی انتخاب کنید که مناسب دمایی باشد که حداقل ۱۰ درجه از دمای مورد انتظار در سفر پایین‌تر است. کیسه خواب‌های مخصوص سفرهای زمستانی با پر غاز یا مواد عایق مصنوعی تهیه می‌شوند. دقت کنید که کیسه خواب‌تان خیس نشود (چون اگر کیسه خواب خیس شود، خاصیت عایق بودن خود را از دست می‌دهد). اگر برای‌تا‌‌ن‌‌ مقدور است از کیسه خوا‌‌ب‌های جدید ضد آب استفاده کنید.

کیسه خواب

پوشش کیسه خواب

استفاده از پوشش‌های مخصوص کیسه خواب می‌تواند به حفظ گرما در کیسه خواب کمک کند. همچنین باعث تمیز نگهداشتن کیسه خواب شما می‌شود. این لایه اضافی می‌تواند ۸ تا ۱۵ درجه شما را گرم‌تر کند.

پد خواب یا تشک

پد خواب هم باعث نرمی و هم باعث گرمتر شدن می‌شود. در کمپ‌های زمستانی سعی کنید از دو پد خواب استفاده کنید تا گرمای بدن در اثر مجاورت با سطح پوشیده از برف هدر نرود. این پدها با ثابت R ارزیابی می‌شوند که مقدار آن بین ۱ تا ۸ است. هرچه مقدار R بیشتر باشد، میزان عایق بودن پد بیشتر است. پد خواب نکته: سعی کنید از یک پد فشرده فومی برای لایه زیرین و یک پد بادی به‌عنوان لایه رویی استفاده کنید. پد خواب

زیرانداز و چادر

زیرانداز مانع خیس شدن چادر یا وسایلتان می‌شود. جنس زیرانداز بهتر است ضد آب باشد و سعی کنید ابعاد آن با چادر متناسب باشد. چادر  

لوازم روشنایی و باتری

حتما به غیر از چراغ قوه، چراغ قوه‌های مخصوصی که به پیشانی بسته می‌شوند همراه داشته باشید و از سالم بودن لامپ و جدید بودن باتری‌ها اطمینان حاصل کنید، یا اگر از باتری‌های شارژی استفاده می‌کنید، باتری اضافه به‌همراه داشته باشید، چون شب‌های زمستانی بلند هستند. باتری‌های لیتیوم در هوای سرد به‌خوبی کار می‌کنند. ولی برای چراغ قوه‌هایی مثل چراغ‌های روی پیشانی بیش از حد قوی است. سعی کنید باتری‌های انتخابی با لوازم‌تان متناسب باشند. باتری‌های الکالین ارزان هستند و تقریبا در تمام لوازم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند ولی سریع‌تر خالی می‌شوند.

چراغ قوه

نکته : هوای سرد عمر باتری را کاهش می‌دهد. سعی کنید باتری‌ها و لوازم باتری‌خور را در کیسه خواب خود بگذارید تا گرم بمانند.

لوازم ارتباطی

به‌طور حتم در این سفر تلفن همراه جوابگوی شما نیست، چون در بسیاری از مناطق پوشش‌دهی ندارد. بیسیم بهترین راه ارتباطی با افراد تیم است، چون از امواج رادیویی استفاده می‌کند. فقط باید در محدوده پوشش‌دهی قرار گرفته باشید.

سورتمه

ممکن است بخواهید به سفرهای طولانی و ماجراجویانه زمستانی بروید که در آن با سورتمه سفر کنید. اگر با سورتمه سفر می‌کنید، می‌توانید لوازم بیشتری با خود بردارید، چون قرار است کوله شما را سورتمه برایتان حمل کند. مطمئنا قرار نیست کل مسیر را با سورتمه طی کنید، پس قبل از سفر مسیر را بررسی کرده و پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورید. زمانی که کفش اسکی به پا دارید، استفاده از سورتمه می‌تواند گزینه خوبی باشد.

سورتمه

۱۰ ضرورت همیشگی

این ۱۰ مورد از ضروریات سفرهای طبیعی و ورزشی، یا کوهنوردی است.

  1. جهت‌یاب
  2. ضدآفتاب
  3. لباس گرم اضافی (بادگیر و عایق در برابر آب)
  4. چراغ شارژی یا چراغ قوه
  5. جعبه کمک‌های اولیه
  6. جعبه ابزار
  7. مواد غذایی
  8. آب
  9. چادر مسافرتی امن و کیسه خواب
  10. لوازم کوله‌پشتی

اگر در زمستان سفر می‌کنید، نیاز به یک سری لوازم اضافه‌تر از معمول دارید که باید در کوله‌پشتی خود جا دهید. پس باید کوله‌پشتی بزرگتری انتخاب کنید. سعی کنید کوله‌پشتی را زیاد سنگین نکنید ولی در عین حال باید برای هر شرایطی در زمستان آماده باشید و لوازم کافی با خود بردارید. این راهنما تقریبا برای یک سفر ۲ الی ۴ روزه تهیه شده است. اگر قصد دارید لوازم اسکی هم با خود بردارید، سعی کنید با استفاده از طناب‌های کشی چوب‌های اسکی را محکم به کوله خود ببندید.

انواع سفرهای زمستانی

سفرهای زمستانی با اهداف گوناگون صورت می‌گیرد:

  • تورهای اسکی ( یا تورهای آلپاین که کوتاه‌مدت است): در این نوع اسکی پاشنه‌ها آزاد است تا بتوانید از کوه و زمین‌های ناهموار بالا بروید ولی در موقع پایین آمدن باید پاشنه‌ها قفل شوند.

تور اسکی تور اسکی

  • اسکی تلمارک: در این روش هم پاشنه اسکی باز است و در پیچ‎‌ها نیاز به تکنیک خاصی دارد، این نوع اسکی مناسب زمین‌های نسبتا هموار یا با شیب کم است.

تلمارک

  • اسنوبرد/ اسپلیت برد: این نوع اسنوبرد می‌تواند از وسط جدا شده و تبدیل به دو چوب اسکی شود. با چوب اسکی می‌توانید از سربالایی‌ها بالا رفته سپس با اسنوبرد پایین بیایید.

اسپلیت برد اسنوبرد

  • راه رفتن در برف با کفشهای مخصوص: این ورزش نیازی به مهارت خاص و تجهیزات تخصصی ندارد. فقط با پوشیدن کفش‌های مخصوص می‌توانید به‌راحتی در سطوح پوشیده از برف پیاده‌روی کنید و از ماجراجویی خود لذت ببرید.

راه رفتن در برف 

مطالب مرتبط:

منبع REI