۱۹ سازه یادبود‌ تاثیر‌گذار جنگ در اطراف جهان (بخش دوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم پنجشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
۱۹ سازه یادبود‌ تاثیر‌گذار جنگ در اطراف جهان (بخش دوم)
جنگ. واژه‌ای که به تنهایی هزاران حس مختلف را در مردم جهان به وجود می‌آورد. حس درد، خشم، انتقام، ناامیدی، شجاعت، افتخار، حماسه، برد، باخت... . بعضی از جنگ‌ها خاطرات بیشتری را در دل‌ها پنهان کرده‌اند. برخی مکان‌های خاص در دنیا هستند که با دیدن آرامش امروزشان کسی باور نمی‌کند تا همین چند سال پیش چه داستان‌های عجیبی از این انتخاب سخت بشر در آن‌ها اتفاق افتاده است. برای یاد‌آوری برخی از این خاطرات و اتفاق‌ها، هنرمندان در برخی از نقاط جهان سازه‌هایی را برای یادبود خلق کرده‌اند. با کجارو همراه باشید تا ۱۹ سازه‌ی یادبود تاثیرگذار برای جنگ را در سراسر جهان به نظاره بنشینیم.

مقاله مرتبط:

۱۹ سازه یادبود‌ تاثیر‌گذار جنگ در اطراف جهان (بخش دوم)

۱۰. ندای سرزمین مادری

یادبود جنگ به عنوان مرتفع‌ترین مجسمه‌ی دنیا از یک زن، مجسمه‌ی ندای سرزمین مادری، با ارتفاع ۵۲ متر بر فراز شهر وولگوگراد روسیه قد برافراشته است. این مجسمه یادبودیست بر پیروزی قطعی روس‌ها در نبرد استالینگراد که در جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. پیکر واسیلی زایتسف، تک‌تیرانداز شهیر روس که توانست ۲۲۵ نیروی محوری دشمن را بکشد، در نزدیکی این بنا آرام گرفته است. این نبرد با فیلمی به نام "دشمن در دروازه‌های شهر" مشهور شد و نقش واسیلی را "جودلا" بازی کرد.

۱۱. ایساندلوانا

یادبود جنگ منطقه‌ی نبرد ایساندلوانا با سنگ‌چین‌های سفیدرنگش در آفریقای جنوبی مشخص شده‌است. جایی که آرام‌گاه آخرین سربازان باقیمانده‌ی بریتانیایی است که توسط زولوها در زمان نبرد امپراتوری در سال ۱۸۷۹ در طول اولین اشغال زولولند کشته شدند. علاوه بر سنگ‌چین‌ها، یادبود‌های دیگری نیز در این مکان وجود دارند. از جمله یادبود زولو‌ها و یادبود توپ‌خانه‌ی بریتانیا. در نزدیکی این منطقه سایت جنگی روکس دریفت قرار دارد که نبرد ایساندلوانا در همان روز و روز بعدش در آن‌جا اتفاق افتاده است. چند تور برای گردش در این مناطق در دسترس هستند.

۱۲. یادبود لشکر تفنگداران دریایی ایالات متحده

یادبود جنگ این بنا که بر طبق عکس معروف عکاس جنگی اسوشیتد پرس ساخته‌شد، در قبرستان ملی آرلینگتون در ویرجینیا واقع شده‌است. این بنا یادبودیست برای تمامی تفنگداران دریایی ایالات متحده که در نبرد‌های مختلف کشته‌شده‌اند. عکس اصلی از به‌پا داشتن پرچم در ایواجیما در ۲۳ فوریه‌ی ۱۹۴۵ ثبت گردیده است. این عکس ۵ تفنگدار دریایی آمریکا و یک پرستار نیروی دریایی را نشان می‌دهد که پرچم آمریکا را در طول نبرد ایواجیما بر فراز قله‌ی سوریباچی در زمان جنگ‌جهانی دوم به پا می‌کنند. یادبود جنگ

عکس معروف اثر Joe Rosenthal

۳ نفر از این تفنگداران در عملیات‌های همان‌ روز‌ها کشته شدند. بناهای مشابهی در سرتاسر ایالات متحده موجود است.

۱۳. یادبود جنتیوکس

یادبود جنگ بنای یادبود جنتیوکس (Gentioux-Pigerolles) در منطقه‌ی لیموزین فرانسه، یادبودی است از مردم شهر که در جنگ‌جهانی دوم نبرد کردند و کشته شدند. این بنا بخاطر حس صلح‌جویانه‌اش کمی غیر عادی به نظر می‌رسد و شاید مشهورترین بنا از نوع خودش باشد. روی کتیبه‌ای زیر این بنا نوشته شده است: لعنت به جنگ.

۱۴. دژ قهرمان برشت

یادبود جنگ پیکره‌ی سنگی یکپارچه در مجموعه‌ی یادبود "دژ قهرمان برشت"،‌ که در سال ۱۹۷۱ افتتاح شد، بخشی از یادواره ایست از تمام تاریخ این دژ مخصوصا ایستادگی شوروی سابق در برابر تهاجم آلمان در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱. در طول یک هفته نیرو‌های شوروی بیش از ۲۰۰۰ نفر را از دست دادند و تصور می‌شد که نیرو‌های نازی به پیروزی رسیده‌اند اما مقاومت بیشتر از پیش‌بینی‌ها طول کشید و این پیروزی سمبلی بر مقاومت نیرو‌های شوروی شد.

۱۵. امید صلح

یادبود جنگ بنای امید صلح در لبنان ۳۰ متر ارتفاع دارد. این بنای ۵۰۰۰ تنی، تعداد ۷۸ دستگاه وسیله‌ی نقلیه‌ی واقعی از جمله ۵۵ تانک شوروی سابق را در خود جای داده است. کشور جنگ‌خیز لبنان این بنا را پس از آن ساخت که برخی از کشور‌ها از جمله فرانسه طرح مجسمه‌ساز یعنی آرماند فرناندز را نپذیرفتند. این بنا در یرزه در نزدیکی بیروت قرار دارد.

۱۶. قبرستان آمریکایی آیزی‌آزنه Oise-Aisne

یادبود جنگ قطعه‌های A تا D قبرستان آمریکایی آیزی‌آزنه آرامگاه ابدی ۶۰۰۰ سرباز آمریکایی است که در منطقه‌ی فرانسوی در طول جنگ جهانی اول جان خود را از دست داده‌اند. اما در بخش منزوی و جدا شده‌ی E که کمتر شناخته شده‌است قبر‌های بیشتری قرار دارد. یعنی قبر ۹۴ عضو ارتش آمریکا که در طول جنگ جهانی دوم یا کمی پس از آن بخاطر جنایاتشان اعدام شده‌اند. بازدیدکنندگان تمایلی به دیدن این بخش ندارند چرا که هیچ صلیبی قبر‌ها را نشانه‌گذاری نمی‌کند و افراشتن پرچم آمریکا ممنوع است. قبر‌ها طوری قرار گرفته‌اند که پشتشان رو به قبرستان اصلی است. ادی اسلوویک تنها کسی است که اینجا دفن شده و جرمی جز فرار از خدمت ندارد. در سال ۱۹۸۷ رییس جمهور وقت یعنی رونالد ریگان اجازه داد جسد وی را از آنجا به ایالات متحده منتقل و دفن کنند.

۱۷. معبد یاسوکانی

یادبود جنگ معبد یاسوکانی در توکیو پایتخت ژاپن یادبودیست برای هر کسی که از سال ۱۸۶۸ تا اشغال شدن کشور توسط متفقین در سال ۱۹۵۱ برای خدمت به امپراطوری ژاپن جان خود‌را از دست داده‌اند‌. این بنا به افتخار ۲,۴۶۶,۵۳۲ نفر از زنان، مردان و کودکان بنا شده است. این افراد غالبا جزو سربازان، کارگران داوطلب، کارگران کارخانه‌ها و غیره بوده‌اند. البته این معبد بحث برانگیز است چرا که در بین افراد ذکر شده بیش از ۱۰۰۰ جنایتکار جنگی حتی با جنایت‌های سنگین قرار دارند.

۱۸. دروازه‌ی منین

یادبود جنگ یکی از مشهور‌ترین بناهای یادبود جنگ جهانی اول یعنی دروازه‌ی منین، در ایپرس بلژیک قرار دارد. این بنا به یاد سربازان و نیروهای داوطلب بریتانیایی ساخته شده که در این منطقه‌ی جنگ‌خیز آن دوران جان خود را از دست داده‌اند و قبرشان نامشخص است. این بنا نشانه ۵۵.۰۰۰ سرباز مفقو‌دالجسد است. شهرت اصلی این بنا بخاطر مراسم روزانه‌ی یادبودیست که در اینجا برگزار می‌شود. هر روز در ساعت ۸ بعداز ظهر تیم شیپورچی آتش‌نشانی جاده‌ی منتهی به دروازه را می‌بندد و مارش شیپور آخرین پست را به افتخار کسانی که برای آزادی بلژیک جنگیده‌اند، می‌نوازد. عکس بالا نشان‌دهنده‌ی زمانی است که در سال ۲۰۱۴ چراغ‌های اصلی دروازه به یاد صدمین سالگرد آغاز جنگ جهانی اول خاموش شدند.

۱۹. ادای احترام ورشور Warschauer Kniefall

یادبود جنگ به عنوان یک یادبود، ادای احترام ورشور پلاکی است به یاد موقعیتی که صدراعظم آلمان "ویلی براندیت" از بنای یادبودی بازدید کرد که مربوط به قیام کلیمی‌های ورشو می‌شد. در سال ۱۹۴۳ جمعیت یهودی‌های ورشو سعی کردند که بر نازی‌ها چیره شوند اما قیام شکست خورد، بیش از ۱۳۰۰۰ نفر کشته و بیش از ۶۰.۰۰۰ نفر نیز از کشور اخراج شدند. براندیت در بازدیدش حلقه ‌گلی را اهدا کرد، به نشانه‌ی احترام زانو زد و لحظاتی سکوت ورزید. این اقدام غیر منتظره به عنوان گام مهمی در پیشرفت روابط آلمان با اروپای شرقی شناخته شد. براندیت در سال ۱۹۷۱ به جایزه‌ی صلح نوبل دست‌ یافت. نظر شما چیست؟ آیا تا کنون از بناهای مشابهی بازدید کرده‌اید؟ مثل همیشه با کجارو همراه باشید. منبع: Telegraph تصویر کاور اثر ویل لانگستاف

مطالب مرتبط:

دیدگاه