امنیت ایران بستری مناسب برای جذب گردشگران

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
امنیت ایران بستری مناسب برای جذب گردشگران
به گفته پروفسور دومینیک کروزه  ایران از ظرفیت های بسیاری در گردشگری برخوردار است و امنیت موجود در ایران نیز فرصتی است که می تواند در جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد.
پروفسور دومینیک کروزه  در نشستی علمی با عنوان تجارب کشور فرانسه در توسعه گردشگری پایدار که در تالار اجتماعات جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:
ایران در تنوع میراث فرهنگی و طبیعی همانند فرانسه است و بازاریاب های اروپایی ایران را یک منطقه جذاب گردشگری می دانند.
وی با بیان اینکه نقش دولت در گردشگری فرانسه به شدت کاهش یافته است، افزود:
سه سطح دولت، افراد حرفه ای و نیز مقامات منطقه ای وظیفه مدیریت گردشگری را در این کشور به عهده دارند.
مدیر گروه گردشگری دانشگاه مونت پلیه فرانسه ادامه داد:
بازاریابی و نیز ارتقاء گردشگری در کشور فرانسه با مشارکت دولت صورت می گیرد و ۷۰ درصد فعالیت ها در این زمینه به عهده بخش خصوصی است.
  وی با اشاره به اینکه در طی ۳۰ سال اخیر تغییراتی در برنامه ریزی های گردشگری فرانسه به وجود آمد  خاطرنشان کرد:
 قدرت بین مقامات منطقه ای و محلی تقسیم شد و با ایجاد تمرکز زدایی نوعی بازتولید قدرت صورت گرفت که امروز نیز این رهیافت در عرصه گردشگری دنبال می شود.
مدیر گروه گردشگری دانشگاه مونت پلیه تصریح کرد:
امروز قدرت اصلی گردشگری به عهده مقامات منطقه ای و ناحیه ای فرانسه است که وظیفه تعریف و اجرای استانداردهای گردشگری را به عهده دارند و در سطح شهرستانها نیز وظیفه جذب و استقبال از گردشگرها به عهده ادارات گردشگری است.
کروزه خاطرنشان کرد:
از دیگر اقدامات مهم فرانسه در حوزه جذب گردشگر غیر فصلی کردن است به این معنا که اقداماتی صورت می گیرد تا گردشگری در تمام فصول باشد و محدود به زمان خاصی نشود.
وی در پاسخ به این سوال که تحولات جاری در سطح بین الملل و تهدید های امنیتی داعش علیه فرانسه چه تاثیری بر روند گردشگری خواهد گذاشت، گفت:
در روزهای اخیر شاهد ۱۰ درصد کاهش در گردشگری بین المللی فرانسه و ۵ درصد نیز در سطح ملی هستیم.
مدیر گروه دانشگاه مونت پلیه فرانسه در ادامه افزود:
این اتفاق را می توان به حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا تشبیه کرد با این تفاوت که به آن شدت نخواهد بود و سناریوهایی که در این زمینه مطرح شده این است که  در سطح ملی گردشگری تنزل خواهد یافت و مردم دیگر به پاریس نخواهند آمد  اما در سطح گردشگری بین المللی فرانسه تاثیر چندانی ندارد.
کروزه در ادامه در رابطه با ظرفیت های ایران در حوزه جذب گردشگران توضیح داد:
از نظر بازاریاب های اروپایی ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی بسیار جذاب است و نیز در تنوع میراث طبیعی و فرهنگی همانند کشور فرانسه است.
وی نسل جوان و پویا در ایران را ظرفیت بالقوه در گردشگری خواند و ادامه داد:
علی رغم وجود ظرفیت های عظیم ایران رشدی در گردشگری ندارد و الجزایر می تواند نمونه خوبی برای ایران در جهت جذب گردشگر باشد.
وی یکی از چالش های پیش روی گردشگری ایران را تصویر بین المللی پس از حوادث ۱۹۹۰ عنوان و اظهار کرد:
ایران می تواند با برگزاری رویدادهای بین المللی بازسازی تصویر خودش را به سرعت انجام دهد که در این مسیر جهت گیری در جهت تمرکز زدایی گردشگری از جمله راهکار های اساسی است.
وی در ادامه وجود امنیت در کشور ایران را فرصتی خوب برای جذب گردشگر عنوان کرد و بیان داشت:
در بین کشورهای منطقه ایران این فرصت را داراست و علاوه بر آن باید به سمت تحول بخشی گردشگری حرکت کند چرا که مدل های قدیمی دیگر موفق نیست.
در پایان این مراسم تفاهم نامه ای بین دانشگاه مونت پلیه فرانسه و پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با ۱۰ ماده و به مدت ۵ سال به منظور انجام پژوهش‌های گردشگری و تبادل تجربیات در این زمینه به امضاء طرفین رسید. منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه