کشف ۲۸۸ شی‌ تاریخی و تقلبی توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
کشف ۲۸۸ شی‌ تاریخی و تقلبی توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی تهران

یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران طی سه عملیات ۲۸۸ شی تاریخی و تقلبی از جنس طلا، نقره و مفرغ را کشف و  ۶ نفر  را در همین رابطه بازداشت کرد.

 یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران از ابتدای امسال ۵ هزار و ۲۵۰ شی را از قاچاقچیان به دست آورده که در هفته گذشته  طی دو روز با انجام سه عملیات توانست ۲۸۸ شی را کشف کند که از این تعداد ۱۷۱ سکه، نقره دوره اشکانیان بود و مابقی اشیاء متعلق به دوره ساسانی و دوره‌های قبل‌تر است. برخی از این اشیا نیز کارشناسی شده و حدود ۱۰ شی از آن‌ها تقلبی هستند. پس از کارشناسی تمام اشیا مراحل قانونی برای تحویل به موزه‌ها انجام می‌شود.

۵۲ پیکره آهنی در میان این اشیا وجود دارد. همچنین ۴ قلم گوشواره، یک گردنبند با سنگ تزیینی یشم، ۳ مهره ساسانی، یک تبر مفرغی متعلق به هزاره اول در میان این اشیا وجود دارد. همچنین لوح مفرغی با خط میخی، بُز بالدار و یک جام نیز کشف شده که تقلبی هستند و از روی نمونه شی های دوره هخامنشی ساخته شده است.

در جریان کشف و ضبط این اشیا، یگان حفاظت از میراث فرهنگی به‌صورت صوری وارد معامله شده بود و موفق به بازداشت ۶ نفر شد. از نظر کارشناسان قیمت‌گذاری روی اشیای تاریخی امکان‌پذیر نیست منتهی از آنجا که دادگستری خواهان حدود قیمت برای این اشیا است، ۳ میلیارد تومان برآورد معامله انجام شده تخمین زده می‌شود. این اشیا به مخزن موزه آبگینه و موزه رضا عباسی تحویل داده خواهند شد.

رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در نشستی پیرامون رونمایی از این اشیا که ظهر روز یکشنبه در ساختمان میراث فرهنگی تهران برگزار شد، اظهار داشت:

در موزه رضاعباسی مخزن جدیدی راه‌اندازی شده و قرار است همه اشیا در آنجا نگهداری شوند.

وی در پاسخ به این سوال که اشیای به دست آمده متعلق به کدام شهرهاست گفت:

سکه‌های اشکانی در تمام نقاط ایران وجود دارد، اما نمی‌دانیم که اشیای به دست آمده و حتی سکه‌ها، متعلق به کدام‌یک از مناطق ایران است.

وی همچنین در این برنامه از تشکیل انجمن حمایت از میراث فرهنگی خبر داد و افزود:

اولین جلسه مربوط به این انجمن در روز چهارشنبه همین هفته با حضور رئیس شورای شهر، شهردار، رئیس دادگستری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل سازمان اوقاف، آموزش‌وپرورش شهرستانهای تهران، مسئولان صدا و سیمای تهران، روسای دانشگاه‌های شهیدبهشتی و علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره خرید اشیای تاریخی از کاشفان آن‌ها تصریح کرد:

در برخی از اتفاقات، ابزار و در برخی دیگر قوانین در اختیارمان نیست. ما پیش‌بینی بودجه‌ای برای خرید اشیای تاریخی را نداریم، چون کمبود بودجه در دولت این امکان را برایمان فراهم نمی‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر پلمپ دفاتر تبلیغ فلزیاب در تهران، گفت:

امسال سه دفتر تبلیغاتی پلمپ شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه