دو شگفتی معماری در بارسلونا

فرشته کمال منش
فرشته کمال منش یکشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
دو شگفتی معماری در بارسلونا

بارسلونا یکی از زیباترین شهرهایاروپا است. با کجارو همراه باشید تا با دو شگفتی معماری در بارسلونا آشنا شوید.

بارسلونا پایتخت حیرت‌آور  کاتالونیا، شهری زیبا و بسیار متنوع در اسپانیا بوده و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران در اروپا با میراث فرهنگی غنی، شگفتی‌های معماری بنام و دارای چندین جاذبه غیر قابل باور در دنیا است. سال‌ها پیش گردشگران کمی به این شهر زیبا و دوست‌داشتنی به عنوان مکانی جذاب برای تعطیلات و مسافرت‌های ماجراجویانه فکر می‌کردند. اما اکنون همه چیز به بهترین شکل برای این شهر عوض شده و میلیون‌ها توریست سالانه از بارسلونا دیدن می‌کنند و این امر سبب شده که این شهر از لحاظ بیشترین تعداد توریست در جایگاه چهارم قرار گیرد.

barcelona 2

از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر این است که طراحی‌های ساختاری دوره‌های مختلف را در که برخی از بناهای ظاهری شهر از جمله کلیسای Sagrada Familia و کلیسای جامع Tibidabo به وضوح دیده می‌شود را ترکیب می‌کند که امروز درمورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

barcelona

در میان لیست مکان‌هایی از بارسلونا که بیشترین جذب توریست را دارند، بالاترین جایگاه مربوط به کلیسای باشکوه La Sagrada Familia است که توسط آنتونی گودی، یعنی معروف‌ترین آرشیتکت‌های بارسلونا در حدود صدسال قبل طراحی شده و تنها کلیسای جامع در دنیا است که هنوز در حال ساخت است. در سال ۱۸۲۲ بود که سنگ بنای اصلی آن گذاشته شد و امید است که این کلیسای جامع در سال ۲۰۲۶ و در صدمین سالگرد گودی (سال وفات: ۱۹۲۶) به پایان برسد. کلیسای Sagrada Familia در طول جنگ داخلی اسپانیا که کلیساهای بسیاری سوزانده شدند، دچار آسیب نشد و به همین دلیل است که از آن به عنوان سمبل شهر بارسلونا یاد می‌شود. کلیسا سه نما و هر نما %Bxh) ایوان دارد. چهار برج و روی هر یک نمایی با دوازده فرشته که ارتفاع این برج‌ها به ۹۰ تا ۱۲۰ متر می‌رسد. در پایان این کلیسا جمعا ۱۸ برج خواهد داشت.

holy-family.-newjpg

با وجود اینکه بنای باعظمت و پرشکوه Sagrada Familia بنایی است که ساخت آن هنوز به پایان نرسیده اما یکی از بناهایی است که بیشترین میزان جذب توریست در بارسلون را دارد. مردم می‌توانند از حفره‌ای که گودی در آن دفن شده است و همچنین اطراف کلیسا و سالن بزرگ مرکزی با ستون‌های غول‌پیکر و درخت مانند و طاق بی‌نظیر آن و همچنین برج‌های شگفت‌انگیز آن دیدن کنند. با استفاده از آسانسور و مدتی پیاده‌روی به نوک برج می‌رسید که نمای شگفت‌انگیزی ورای بارسلونا مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. در سال ۲۰۱۲، نمای داخلی پر زرق‌وبرق این کلیسا تکمیل شد و اکنون رو به عموم باز است. ساعت‌های بازدید در ماه‌های اکتبر تا مارس از ساعت ۹ تا ۱۸ و در ماه‌های آوریل تا سپتامبر از ساعت ۹ تا ۸ شب است. ساعت بازدید در روزهای یکم تا ششم ژانویه از ساعت ۹ تا ۱۴ است و ورودی آن ۱۳ یورو است.

gaudi-sagrada-familia-3d-printing-2

دیگر شگفتی معماری ارزشمند و زیبا در بارسلونا کلیسای جامع زیبای قلب مقدس (Tibidabo Cathedral del Sagrad Cor) است که از بالاترین نقطه‌اش یعنی کوه Tibidabo روی شهر به نظر می‌رسد. واقع در ارتفاع بیش از ۵۰۰ متر، کلیسا بین سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۶۱ پس از انتخاب طراحی انجام شده توسط EnricSagnier I Villavecchia ساخته شد. نوع معماری این کلیسا را می‌توان ترکیبی از عوامل مدرن و سبک نوستالژیک دانست. این کلیسا را می‌توان از نظر تعداد زیاد توریست شبیه به قصر سلطنتی de Sacre-Coeur در پاریس یا the SacroCuore di Gesu در رم دانست.

tibidabo---new

ویژگی‌های بارز این کلیسا عبارتند از: ورودی اصلی به دخمه‌ای که مجسمه‌های Eusebio Arnau در آن قرار دارد، سالن داخلی مرکزی با سه منظره، کلیسای کوچک ستایش ابدی (Perpetual Adoration) در کنار نقاشی شام آخر ال فرسکو (al fresco)، آرمیتاژ که در سال ۱۸۸۶ ساخته شده، تصویری از سنت مایکل که در سنگ اصلی در مرکزی نما ساخته شده و دوازده فرشته که با یک راه پله داخلی در برج مرکزی قابل دسترسی هستند که مباهات مجسمه‌های سنگی ساخته شده توسط خوزه میرت (Jose Miret) هستند.

15049674922_7704faa12e_b6565656465

ورود به کلیسا رایگان است اما با پرداخت ۲ یورو با آسانسور ‌می‌توانید به اولین پلتفرم (سکو) برای تماشای نمای بیرون بروید. اگر از ارتفاع نمی‌ترسید یقینا به طبقات بالای کلیسا که ۵۴۸ متر بالاتر از سطح دریاست بروید و از منظره خیره کننده شهر و اطراف آن لذت ببرید. شب هنگام کلیسا به طور شگفت‌انگیزی روشن شده و تقریبا از هر گوشه شهر دیده می‌شود. 

مطالب مرتبط:

منبع travelvivi

دیدگاه