ضرورت تبیین نقش باستان‌شناسی در برنامه کلان کشور

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
ضرورت تبیین نقش باستان‌شناسی در برنامه کلان کشور

به گفته رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نقش باستان شناسی به عنوان نقش استراتژیک و ملی باید در برنامه کلان کشور تبیین شود.

حمیده چوبک پنجشنبه شب در مراسم پایانی دومین همایش ملی باستان‌شناسی ایران در مشهد اظهار داشت:
باید مرزهای هویتی و جغرافیای فرهنگی و مطالعاتی مشخص و تعریفی برای باستان‌شناسی علمی ملی تبیین گردد.در زمینه آموزشی انتظار می رود جامعه باستان‌شناسی دانشگاه‌های کشور نقش موثرتری در رسته‌های مختلف آموزشی کشور داشته باشند.
وی با بیان اینکه سایت‌های منسوب به این جامعه باید به سایت‌موزه تبدیل شوند و گروه‌های میان‌دانشی، باستان‌سنجی و باستان‌شناسی زیر آب ایجاد گردند، افزود:
رشته باستان‌شناسی با حدود ۳۰ گروه آموزشی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور، رشد کمی مناسبی داشته است که رشد کیفی آن نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد:
وضعیت باستان‌شناسی در کشور با پریشانی مواجه بوده و در برنامه‌ریزی‌های کلان به آن توجه نشده است.
رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه امنیت فرهنگی کشور وابسته به حضور در سرزمین و جغرافیای فرهنگی ایران است، ادامه داد:
از تمام مسئولان به‌ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انتظار می رود برای توسعه رشته باستان‌شناسی برنامه‌ریزی نموده و با این کار زمینه رونق گردشگری را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه باستان‌شناسان سرمایه‌های مهمی هستند که می توانند با ایجاد منشورهای اخلاق حرفه‌ای زمینه را برای رشد این رشته در سطح جهان فراهم کنند، افزود:
دانشجویان کارشناسی رشته باستان‌شناسی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد باید پنج هزار ساعت مطالعه میدانی داشته باشند.
دومین همایش دو روزه ملی باستان‌شناسی ایران که  با حضور جمعی از استادان و دانشجویان این رشته در موزه بزرگ خراسان در مشهد آغاز شد، دیشب به کار خود پایان داد. منبع:ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه