صدور مجوز برای شکار ابیا در گیلان

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
صدور مجوز برای شکار ابیا در گیلان
به گفته رییس اداره محیط زیست شهرستان لنگرود ۳۰ عدد پروانه برای شکار ابیا صادر شده است.
حسین جهش با بیان اینکه از روز دوشنبه، ۲۵ آبان ماه، صدور پروانه شکار پرندگان وحشی برای متقاضیان واجد شرایط آغاز شده است، گفت:
در روز اول صدور پروانه شکار ۳۰ عدد ابیا، پروانه شکار ۱۳ عدد کبک و تیهو و پروانه شکار ۴۴ عدد پرندگان آبزی صادر شده است.
عاشوری، کارشناس اداره کل محیط زیست گیلان  خاطرنشان کرد:
جمعیت ابیاها در گیلان مطلوب است و در وضعیت بحرانی نیست. هرساله برای شکار این پرنده و دیگر پرندگان نظیر غاز خاکستری، چنگر، اردکها شامل اردک سرسبز، خوتکا، فیلوش، آنقوت، تنجه کبک چیل، باقرقره شکم سیاه و بلدرچین و تیهو به شکارچیان مجوزهایی داده می‌شود و استقبال از شکار ابیاها در گیلان زیاد است.
عاشوری با بیان اینکه با شکارچیانی که بدون مجوز، این پرندگان را شکار کنند برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد، تصریح کرد:
هرچقدر که گونه‌ای از پرندگان جمعیت خوبی داشته باشند باید نسبت به شکار بی‌رویه آن پرهیز شود تا مبادا در معرض خطر قرار گیرند.
فصل مجاز شکار از تاریخ صدور دستورالعمل برای ابیاها تا ۳۰ بهمن سال‌جاری است. بهای این پروانه مبلغ ۶۰۰ هزار ریال است. مدت اعتبار این پروانه از تاریخ صدور به مدت ۴۵ روز است و تعداد مجاز شکار مجموعا چهار قطعه در روز است. ابیاها پرندگانی هستند جنگلی و تک‌زی با طول ۳۴ سانتی‌متر که بدن‌هایی چاق داشته و پرهای سیاه و قهوه‌ای نقشداری دارند که به آنها قابلیت همرنگ شدن با محیط و پنهان شدن در پشت بوته‌ها را می‌دهد. چشم‌ها در دو طرف سر واقع شده‌ و میدان دیدی ۳۶۰ درجه را به پرنده می‌دهد. منقار ابیاها بلند و باریک بوده و نوک آن در آرواره بالایی بر خلاف دیگر پرندگان انعطاف‌پذیر است. دو گونه از ابیاها را می‌توان در نقاط مختلفی از جهان دید و بقیهٔ آنها بومی جزایری همچون آمامی در جنوب ژاپن، لوزون و میندانائو در فیلیپین و جاوه، سوماترا، سولاوسی و مالوکای شمالی در اندونزی هستند. این پرندگان بیشتر مناطق مرطوب و جنگلی را برای زیستن ترجیح می‌دهند. در ایران، ابیاهای مهاجر فصل زمستان را در شمال کشور و بویژه در زمین‌های پست ناحیهٔ دریای خزر می‌گذرانند. این پرندگان به هنگام غروب یا شب‌هنگام به دنبال غذا رفته و با منقارهای بلندشان زمین‌های نرم را برای یافتن بی‌مهره‌گان جستجو می‌کنند. آنها طول روز را به استراحت می‌پردازند. حال باید دید اگر در همه ۱۶ شهرستان گیلان ۳۰ عدد پروانه شکار ابیا صادر شود و در هر روز شکارچی اجازه شکار ۴ قطعه از این پرندگان را داشته باشد تا ۳۰ بهمن سال‌جاری چند قطعه ابیا در گیلان شکار خواهد شد، این درحالیست که شکارهای غیرمجاز این پرنده هم هر روز مشاهده می‌شود و در بازارهای محلی فروخته می شوند و در خانه و رستورانهای گیلان از آن خورشت‌های مختلفی چون فسنجان می‌پزند. منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه