آثار تاریخی شهرستان دیر بوشهر رو به تخریب است

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
آثار تاریخی شهرستان دیر بوشهر  رو به تخریب است
به گفته حمزه اعتماد،  فرماندار دیر استان بوشهر  آثار تاریخی این شهرستان رو به تخریب است و میراث فرهنگی باید با مرمت این بناها از نابودی آنها جلوگیری کند.
اعتماد  در جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان دیر گفت:
میراث فرهنگی شهرستان سرمایه ارزشمند و گران‌بهایی است که برای صیانت از آن همگان وظیفه دارند. قلعه بردستان مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام در شهر بردستان این شهرستان واقع است که در سال ۱۳۸۰ با شماره‌ی ثبت ۴۰۴۹ به عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.
فرماندار دیر با بیان اینکه تاکنون برای بهسازی و تجهیز کامل این بنا اقدام اساسی صورت نگرفته که باعث دلخوری مردم شده و تخریب این اثر ملی را به دنبال داشته است، گفت:
اگر میراث فرهنگی استان بوشهر، توجه لازم را به اماکن تاریخی جنوب استان نداشته باشد، هرساله شاهد از بین رفتن و آسیب رسیدن به تعداد زیادی از این بناها هستیم و انتظار داریم که این امر مورد توجه قرار گیرد.
اعتماد در باره ساختمان گمرک قدیم بندر دیر بیان کرد:
چندین سال است که این بنا به حال خود رها شده و روز به روز بیشتر تخریب می‌شود که تبدیل این اثر تاریخی به موزه مردم‌شناسی خواسته اصلی مردم این شهرستان است.
وی در ارتباط با جاذبه‌های گردشگری شهرستان دیر اظهار کرد:
ساحل بکر، کوه نمک جاشک، جزایر نخیلو، ام‌الگرم، تهمادو، جنگل حرا که زیبایی خاصی به این منطقه داده است، نیاز به صیانت و اعتبار لازم برای جذب گردشگر دارد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت:
شهرستان دیر دارای آثار تاریخی دوره ساسانی و صدر اسلام است که با این آثار از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.
یدالله ذکاوت زاده افزود:
میراث فرهنگی اکنون بیشتر دغدغه آثار ملموس دارد که با برنامه و مشارکت مردم می‌خواهد از تخریب این آثار جلوگیری کند. یکی از راه‌های صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی، تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی است که با هدف جلب حمایت‌های مادی و معنوی در زمینه پژوهش، حفظ، احیا میراث فرهنگی تاسیس می‌شوند.
ذکاوت زاده درارتباط با حفاظت و تامین اعتبار مورد نیاز برای بخش میراث فرهنگی شهرستان دیر اظهار کرد:
سازمان میراث فرهنگی به‌تنهایی و بدون کمک انجمن‌ها قادر به نگه‌داری آثار تاریخی نیست و برای این کار مشارکت مردم در قالب تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی ضروری است.
در شهرستان دیر ۱۴ اثرتاریخی و باستانی ثبت شده ازجمله مسجد جامع، قلعه بردستان، بردو، تل سوزو، بقعه بی بی دولت، چاه دو تای بردستان از آثار ارزشمند این شهرستان است. بندردیر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب استان بوشهر قراردارد. منبع:ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه