آمادگی برای تحصیل در خارج از کشور

زهره صمیمی
زهره صمیمی جمعه، ۲۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
آمادگی برای تحصیل در خارج از کشور

اکنون که در دانشگاه موردعلاقه خود پذیرش گرفته‌اید، به شما تبریک می‌گوییم. ولی توجه داشته باشید که تحصیل در خارج از کشور پروسه‌ای پیچیده است و باید قبل از عازم شدن به سفر، آمادگی‌های لازم را در این خصوص به دست آورید.

هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا برای ادامه تحصیل عازم کشورهای دیگر می‌شوند و این امر در کشور ما نیز متداول است و تعداد زیادی از جوانان ایرانی عازم کشورهای دیگر می‌شوند یا در اندیشه انجام آن به سر می‌برند. البته تحصیل در خارج دارای مراحل بسیاری است که به دو بخش قبل و بعد از اخذ پذیرش تقسیم می‌شوند.

در واقع، دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در خارج پس از اخذ پذیرش نیز ملزم به گذراندن چند مرحله مهم دیگر پیش از آغاز به تحصیل در دانشگاه مقصد هستند.

ملزومات قبل از سفر

برای دریافت پاسپورت و ویزا اقدام کنید

برای تحصیل در خارج از کشور باید پاسپورت معتبر داشته باشید. اگر پاسپورت دارید، مطمئن شوید که اعتبار آن به اتمام نرسیده است، پاسپورت شما باید بیش از ۶ ماه پس از تاریخ حرکت، اعتبار داشته باشد. همچنین، بررسی کنید که آیا تعداد صفحه‌های خالی پاسپورت برای ویزا کافی است یا خیر. ممکن است پروسه صدور پاسپورت در کشور شما طولانی باشد، پس به‌موقع اقدام کنید.

پاسپورت

اگر برای اولین بار است که برای گرفتن پاسپورت اقدام می‌کنید، ارائه شناسنامه یا گواهی تولد، چند قطعه عکس با سایز پاسپورتی، کارت شناسایی معتبر، برگه درخواست پاسپورت و فیش مربوط به هزینه‌های واریزشده (همچنین در برخی از کشورها رضایت رسمی همسر برای بانوان متأهل) الزامی است. اگر می‌خواهید پاسپورت خود را تعویض کنید، نیازی به ارائه گواهی تولد نیست، ولی پاسپورت قدیمی خود را حتما به همراه داشته باشید.

علاوه بر پاسپورت برای ورود به کشور میزبان نیاز به ویزای آن کشور دارید. شرایط صدور ویزا در هر کشور با کشور دیگر فرق می‌کند. قوانین مربوط به صدور ویزا در کشوری که از آن پذیرش دانشگاه گرفته‌اید را چک کنید. همچنین، می‌توانید به نزدیک‌ترین سفارت مربوط به آن کشور مراجعه کنید یا با آن تماس بگیرید. صدور ویزا بسته به کشور موردنظر، پروسه‌ای چندروزه تا چندماهه است، پس حتما به‌موقع برای دریافت ویزا اقدام کنید.

حتما برای معاینه کامل به پزشک خود مراجعه کنید

حتما از پزشک خود وقت بگیرید و یک معاینه کامل انجام دهید. از تمام آزمایش‌ها و مدارک پزشکی خود کپی تهیه کنید و به‌صورت ترجمه‌شده با خود به کشور مقصد ببرید. همچنین، لازم است از قوانین واکسیناسیون کشور مقصد مطلع شوید و در صورت لزوم قبل از حرکت واکسینه شوید. اکثر دانشگاه‌ها پیشنهاد‌هایی در این زمینه به شما ارائه می‌دهند.

چکاب

علاوه بر این، اگر بیماری خاصی دارید و ملزم به مصرف داروهای خاصی هستید، حتما (در صورت نبودن منع قانونی) به مقدار کافی دارو همراه داشته باشید. داروهای تجویزی باید به همراه نسخه در کیسه‌های پلاستیکی برچسب‌دار قرار گیرند تا با داروهای غیرقانونی اشتباه گرفته نشوند.

بیمه سفر تهیه کنید.

در طول دوران تحصیل خود در کشور مقصد، باید حتما بیمه حوادث و سلامت داشته باشید. ابتدا از شرکت بیمه‌ای که تحت پوشش آن هستید، سؤال کنید که آیا در خارج از کشور نیز شما را پوشش می‌دهد یا خیر. همچنین از دانشگاه سؤال کنید که آیا برنامه تحصیلی که شما در آن پذیرفته شده‌اید، پوشش بیمه‌ای نیز دارد یا نه. اگر بیمه شما در کشور خودتان، شما را در خارج از کشور تحت پوشش قرار نمی‌دهد، باید برای خود بیمه بخرید.

بلیط بخرید

این روزها خرید بلیط ارزان هواپیما زمان و شانس لازم دارد. بسته به زمانی که می‌خواهید سفر کنید؛ ممکن است قیمت بلیط شما خیلی تفاوت داشته باشد. می‌توانید جستجو را از این سایت شروع کنید. که برای شما امکان یک مقایسه سریع بین شرکت‌های مختلف هواپیمایی را فراهم می‌کند. همچنین، می‌توانید مستقیما با آژانس‌های هواپیمایی در این خصوص تماس بگیرید.

بلیط

قبل از خرید بلیط هواپیما حتما بررسی کنید که زمان پرواز قابل‌ تغییر هست یا خیر. در این صورت اگر تصمیم گرفتید زمان سفر خود را تغییر دهید، مجبور نخواهید بود که یک بلیط جدید بخرید. پیشنهاد می‌کنیم بیش از چند روز زودتر از شروع ترم سفر نکنید. درست است که اگر کمی زودتر برسید، می‌توانید برای شروع ترم آمادگی بهتری پیدا کنید، ولی اگر خیلی زود برسید ممکن است با اداره مهاجرت مشکل پیدا کنید.

درباره فرهنگ و آداب‌ورسوم کشور مقصد اطلاعات کسب کنید

قبل از سفر سعی کنید کمی درباره فرهنگ و آداب‌ورسوم کشور مقصد مطالعه کنید. همچنین اطلاعاتی در خصوص فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد و دستگاه‌های دولتی آن کشور به دست آورید. با افرادی که در آن کشور زندگی کرده‌اند صحبت کنید، فیلم ببینید و همچنین درباره رفتارهایی که در فرهنگ کشور مقصد توهین‌آمیز محسوب می‌شود، تحقیق کنید.

مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید

دانستن حتی برخی از اصطلاحات رایج هم تفاوت فاحشی در نحوه ارتباط و فرآیند سازگاری شما با کشور مقصد ایجاد می‌کند. سعی کنید از چندین ماه قبل در کلاس‌های آموزش زبان شرکت کنید و هر چه می‌توانید مهارت‌های زبانی خود را بالا ببرید

 حساب بانکی باز کنید

اگر هنوز حساب بانکی آنلاین ندارید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر برای خود حساب بانکی باز کنید. انجام تراکنش‌های مالی با کارت اعتباری بسیار امن‌تر و راحت‌تر است. باید بانک یا موسسه مالی که در آن حساب دارید را در جریان سفر خود قرار دهید تا اقدامات لازم را جهت بین‌المللی کردن حساب بانکی‌تان انجام دهند. می‌توانید با بانک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که آیا کارت‌های بانکی شما در خارج از کشور نیز معتبر است یا خیر.

حساب بانکی

برای روزهای اول پیشنهاد می‌کنیم که ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار پول نقد به همراه داشته باشید. ارز موردنیاز خود را می‌توانید در فرودگاه تهیه کنید. ولی به خاطر داشته باشید نرخ تبدیل ارز در فرودگاه‌ها کمی بالاتر از صرافی‌ها است. چک‌های مسافرتی هنوز هم امن‌ترین راه حمل پول نقد است و در اکثر کشورها موردقبول واقع می‌شود. می‌توانید به‌راحتی از بانک خود چک مسافرتی را تهیه کنید. به‌محض ورود، یک بانک پیدا کنید که در آن بتوانید از کارت‌های بانکی بین‌المللی استفاده کنید. پول و مدارک خود را در کیف کمری نگه‌داری کنید.

جمع‌کردن وسایل را شروع کنید

سعی کنید باروبنه‌تان را سنگین نکنید. حتما با فرودگاه تماس بگیرید و از سقف بار مجازی که می‌توانید با خود ببرید، مطلع شوید، چون ممکن است متحمل پرداخت جریمه شوید. سعی کنید از کوله‌پشتی‌های مسافرتی استفاده کنید؛ چون حمل آن‌ها راحت‌تر از چمدان است. همچنین می‌توانید بعدا از آن‌ها در تفریحات آخر هفته و کوهنوردی استفاده کنید. 

چمدان

برخی از دانشگاه‌ها لیستی از وسایل موردنیاز را ارائه می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. به آب‌وهوای کشور مقصد توجه داشته باشید و درصورتی‌که به کشور سردسیری مثل کانادا مسافرت می‌کنید، حتما لباس گرم و وسایل موردنیاز را با خود بردارید. اگر عینکی هستید یا از لنز استفاده می‌کنید حتما لنز یا عینک اضافی به همراه داشته باشید. شارژرهای وسایل موردنیاز خود را فراموش نکنید و آن‌ها را در مکانی قرار دهید که به‌راحتی در دسترس باشند.

حتما عکس، دفتر خاطرات و ویدیوهای خانوادگی را به همراه داشته باشید، چون در لحظاتی که دل‌تنگ می‌شوید، به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید. یک دفترچه کوچک به همراه داشته باشید و از تجربیات خود در آن بنویسید. همچنین، سوغات‌های کوچکی از کشور خود تهیه کنید. این سوغات‌ها بعدا هدیه‌های بسیار خوبی برای دوستان جدید شما خواهند شد.

ارتباطات

بیشتر دانشجویان از دو وسیله ارتباطی برای ارتباطات خود با کشور و خانواده‌شان استفاده می‌کنند. تلفن همراه و لپ تاب. بهتر است قبل از عزیمت سیم‌کارت خود را بین‌المللی کنید. همچنین، می‌توانید به‌محض ورود یک سیم‌کارت جدید مختص به آن کشور خریداری کنید. معمولا تماس با کارت تلفن ارزان‌تر از تماس با تلفن همراه است. راه‌حل بهتر استفاده از برنامه‌های مختص تماس‌های ویدئویی است. مثل اسکایپ، فیس‌بوک و گوگل ... . بااین‌حال ممکن است برقراری تماس ویدئویی با پدر و مادرتان سخت‌تر از دوستان باشد.

می‌توانید قبل از حرکت نحوه برقراری تماس ویدئویی را به آن‌ها بیاموزید. برخی از دانشگاه‌ها لپ‌تاپ در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که در آن صورت لزومی ندارد با خود لپ‌تاپ بیاورید، چون همراه داشتن لپ‌تاپ خطرات خاص خود را دارد و ممکن است برای شما دردسر ایجاد کنید. پس حتما قبل از حرکت از این موضوع مطمئن شوید.

ویدیو چت

از لحاظ روحی خود را آماده کنید

همیشه خداحافظی سخت‌ترین قسمت سفر است. به تجربیات جالبی که قرار است به دست آورید فکر کنید. در طول دوران تحصیل در خارج از کشور قطعا با مردمان جدید آشنا خواهید شد و تجربیات بسیار جدیدی کسب خواهید کرد که همه این‌ها برای شما می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و جالب باشد. سعی کنید در برابر تفاوت‌ها جبهه نگیرید و خیلی راحت آن‌ها را بپذیرید، به یاد داشته به یاد داشته باشید که همین تفاوت‌ها است که درک شما را از فرهنگ‌ها بالا می‌برد. اغلب مردم محلی که با آن‌ها آشنا می‌شوید، بسیار در مورد زندگی شما در کشورتان کنجکاوی می‌کنند. معمولا سؤالات زیادی از شما می‌پرسند.

قبل از حرکت، حتما روزنامه‌ها و مجلات کشور خود را مطالعه کنید تا در جریان اخبار روز و مسائل مربوط به کشورتان باشید. سعی کنید پیگیری اخبار کشور خود را بعد از نقل‌مکان به کشور جدید نیز در برنامه خود بگنجانید.  

مطالب مرتبط:

منبع GOOVERSEAS

دیدگاه