۲۱ نکته مهم برای عکاسی در شرایط بد جوی

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور پنجشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
۲۱ نکته مهم برای عکاسی در شرایط بد جوی
اغلب افراد در زمانی که هوا مناسب است می‌توانند تصاویر منظره بسیار خوبی ثبت کنند اما باید فرا بگیریم که چگونه در شرایط بد آب و هوایی که گاهی یک فرصت عالی تلقی می‌شوند، عکس‌های خوبی بگیریم. این موضوع بیشتر به ذهن و عملکرد شما بر می‌گردد که بتوانید تصاویر عالی ثبت کنید. صرف نظر از شرایط هوا، دادن حس و حال مناسب به تصاویر نیز خود نکته مهمی است. همراه کجارو باشید تا با ۲۱ روش حرفه‌ای برای عکاسی در شرایط نامناسب جوی آشنا شویم.
هنگام صبح اگر هوا بارانی بود، نباید دوربین خود را در خانه رها کنید. زیرا این دقیقا زمانی است که می‌توانید تصاویر بسیار خوبی ثبت کنید. حتی در زمانی هم که محل مورد نظر شما را گرد و غبار فرا گرفته، همچنان شما مزیت‌های ویژه‌ای برای عکاسی دارید. در سفر‌هایی که شما قصد اقامت طولانی در زمینه عکاسی دارید، شرایط آب و هوایی می‌‌توانند در جهت ثبت تصاویر بهتر تاثیر گذار باشند. منظره درخت عکاسی در آب و هوای مناسب کار نسبتا ساده‌ای است اما در تصاویرتان نیز چیز خاصی عایدتان نخواهد شد. اگر شما با یک نگاه خوش بینانه از آب و هوای مختلف استقبال کنید، عکاس‌های شما زیباتر خواهند شد. اما جای تاسف دارد که برخی عکاسان از شرایط بد آب و هوایی شکایت می‌کنند. در حقیقت شرایط جوی حس و حال هر تصویر را در عکاسی مشخص می‌کنند و بهتر است که عکاسان نیز از این موضوع استقبال کنند.

چگونه تصاویر خوبی در حین رعد و برق بگیریم؟

با توضیح تاثیر آب و هوایی روی عکاسی منظره، بدون شک عکس گرفتن در یک روز طوفانی نیز می‌‌تواند نتایج زیبایی داشته باشد. در شرایط بد آب و هوایی بهتر است که برای ثبت تصاویرتان از احساسات خود کمک بگیرید و نگاهی متفاوت نسبت به سوژه داشته باشید. برای مثال می‌‌توانید برای عکاسی از یک روز طوفانی از نقاشی‌های J.M.W Turner الگو بگیرید که تقریبا شبیه یک صحنه جدال هستند و وی تصاویر بسیاری از شرایط طوفانی دریا کشیده است. بهتر است در حین عکاسی از روز طوفانی، ذهن خود را به شرایط طوفان مترکز کرده و سعی کنیدتا قدرت آن را به تصویر بکشید. دریای طوفانی

کدام سوژه از آسمان طوفانی را انتخاب کنیم؟

بدون شک در یک روز طوفانی می‌توان تصاویر بسیار زیادی را ثبت کرد اما برخی از آن‌ها زیبا و برخی دیگر چندان جالب نیستند. اگر ظاهر ابر‌ها زیبا و خاص هستند، بهتر است که آن ابر‌ها را سوژه خود قرار دهید. البته باید میزان ثبت افق در تصویر را نیز مورد توجه قرار داد. زیرا یک افق منصفانه در تصاویر می‌تواند تاثیر خوبی روی آن داشته باشد. توجه کنید که اگر قصد افزودن ترکیب دیگری را دارید، سوژه جدید نسبت به آسمان کوچک به نظر خواهد رسید. اگر در محیط باد زیادی وجود دارد، سوژه عکاسی خود را نیز تاحدودی تغییر دهید. نشان دادن حرکت موی بلند یک فرد یا حرکت لباس بر اثر باد، می‌تواند تصویر شما را رویایی‌تر کند.

۱- از ذره‌های آب بر حذر باشید!

اگر در خلیجی با طوفان قوی عکاسی می‌کنید، حتما توجه داشته باشید که دوربین به خوبی در برابر ذرات ریز آب به صورت پودر، محافظت شود. زیرا اغلب بخش پشتی دوربین آسیب پذیر است. پس سعی کنید از بدنتان به عنوان یک سپر برای دوربین استفاده کنیدتا آسیبی نبیند.

۲- آسمان طوسی یا ابر‌های رنگارنگ؟

زمانی که می‌خواهید از یک طوفان عکاسی کنید، گزینه‌های مختلفی را در دسترس خواهید داشت. اگر عکاسی در اواسط روز صورت می‌گیرد، ابر‌ها خاکستری رنگ خواهند بود و بهتر است در این شرایط سعی کنید تا پیش زمینه شما نیز رنگ بندی محدودی داشته باشد. زمان گرگ و میش ابر‌های آسمان رنگ‌های جالبی به خود می‌گیرند که می‌توانند سوژه بسیار خوبی برای شما باشند.

۳- خطرات محیط طوفانی را بشناسید

از اینکه گرد و غبار و آب به چه میزان می‌تواند خسارت‌بار باشد مطلع شوید. در شرایط طوفانی بهتر است که برای عکاسی در یک مکان نسبتا سرپوشیده (چادر و...) قرار بگیرید تا دوربین از قطرات باران و البته گرد و خاک زیاد محیط در امان باشد.

۴- میزان نور را درست انتخاب کنید

شما می‌توانید برای عکاسی از آسمان طوفانی، به سراغ فیلتر‌های مختلف بروید. این فیلتر‌ها باعث خواهند شد تا پیش زمینه شما، یک آسمان با نور متناسب باشد. کمپانی‌های Cokin و Lee اصلی‌ترین تولید کنندگان چنین فیلتر‌هایی هستند. اگر خورشید ۹۰ درجه باشد شما یک آسمان ناهموار را مشاهده خواهید کرد. پس اگر چنین است فیلتر را به صورت افقی قرار دهید.

۵- کادری هماهنگ انتخاب کنید

یک موضوع مهم در عکاسی از آسمان، هماهنگی ترکیب آسمان و پیش زمینه‌ی سوژه  در کادر است.

در آب و هوای ابری چگونه عکاسی کنیم؟

هوای مه‌آلود آب و هوای ابری که در آن آسمان به رنگ خاکستری در می‌آید و از تابش مستقیم آفتاب محروم هستیم برای برخی کسل کننده است و حس و حالی افسرده به خود می‌گیرد. اما این شرایط یک موقعیت مناسب برای عکاسان به حساب می‌آید. اولین چیزی که باید در خصوص آسمان ابری بدانید این است که چقدر ابر آسمان را پوشانده و ضخامت آن‌ها به چه میزان است و به چه شکلی در آسمان آبی رنگ پراکنده شده‌اند. تمام این‌ها یک فرصت مناسب برای عکاسی به حساب می‌آیند. Paul F Davis در خصوص شرایط ابری و کسل کننده برای عکاسی می‌گوید:
خورشید همیشه پشت ابر‌ها می‌درخشد.
پس با این اوصاف جنبه مثبت ماجرا کجاست؟ الف) لایه‌های ابری باعث می‌شود که میزان تضاد و کنتراست تصاویر کاهش یابد. زمانی که شما از یک دوربین پیشرفته DSLR استفاده می‌کنید با وجود اینکه چنین دوربین‌هایی قابلیت‌ بسیار زیادی دارند اما به نظر می‌رسد که تصاویر ثبت شده توسط آن‌ها با کنتراست بالا ثبت شده‌اند. این موضوع در حین تابش زیاد نور خورشید، بیشتر به چشم می‌خورد. باید بگوییم که در شرایطی که آسمان پوشیده از ابر است، این یک مشکل بزرگ به حساب می‌آید. عکاسان اغلب به چنین شرایطی می‌گویند "حضور SoftBox در آسمان" و  SoftBox وسیله‌ای است که برای عکاسی از چهره مورد استفاده قرار می‌گیرد و نور را به صورت افراد می‌تاباند. پس اگر تصمیم دارید تا در محیط خارجی عکاسی از چهره کنید، زیر آسمان ابری محل مناسبی برای انجام چنین کاری است. ب) آب و هوای ابری چشم‌انداز مناسبی را در حین عکاسی از یک سوژه ایجاد می‌کنند. از طریق آسمان ابری شما می‌توانید حس و حالی شبیه به ترحم و ناراحتی را به تصاویر خود اضافه کنید که چنین صحنه‌هایی در یک آسمان تیره تکمیل‌تر می‌شوند. برف ج) عکاسی به صورت سیاه و سفید در شرایطی که آسمان ابری است می‌تواند بسیار مناسب باشد. با حذف رنگ‌ها، چشم‌انداز مورد نظر شما ظاهر بهتری به خود خواهد گرفت و البته باید به میزان هماهنگی در تصاویر نیز توجه کنید. تبدیل تصاویر رنگی به عکس‌های سیاه و سفید بعد از عکاسی، با کمک نرم افزار‌های این حوزه باعث کاهش کیفیت آن‌ها نمی‌شود. راه حل دیگر این است که شما تصاویر را همچنان رنگی نگهدارید ولی شدت و میزان رنگ‌ها را کاهش دهید که در نتیجه، تصاویر شما حالتی خیره کننده به خود خواهند گرفت.

۶- تعادل رنگ سفید تصاویر را به درستی انتخاب کنید

در شرایطی که سوژه در آسمان ابری قرار گرفته، رنگ‌ها بهتر می‌توانند خود را نشان دهند. اما برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید باید میزان سفیدی تصاویر یا همان White Balance مناسبی را انتخاب کنید. تنظیمات AWB روی دوربین‌ها قابل اعتماد هستند اما اگر می‌خواهید مطمئن‌تر شوید، حالت ابری را انتخاب کنید. این تنظیم باعث خواهد شد که ۶۰۰۰ کلوین نور برای تصاویر شما در نظر گرفته شود که برای یک روز ابری مناسب است.

۷- روی حالت تصاویر توجه کنید

در یک روز ابری تمرکز کردن روی تصاویر باعث هماهنگ شدن آن‌ها می‌شود. اگر شما تصاویر خود را تبدیل به سیاه و سفید کنید، یا شدت رنگ‌ها را کاهش دهید، این هماهنگی و tones باعث خواهد شد که تصویر شما حس و حال متفاوتی داشته باشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که دستیابی به این موضوع در زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم می‌تابد کار سختی است.

۸- سراغ عکاسی از خورشید بروید

با وجود اینکه در شرایط عادی، قرار دادن خورشید در کادر باعث نوردهی کم در عکس می‌شود، اما حتی یک لایه نازک از ابر نیز می‌تواند این مشکل را مرتفع کند. در آسمان ابری شما می‌‌توانید به راحتی خورشید را نیز درون کادر قرار دهید و تصاویر زیبایی را ثبت کنید.

۹- جزییات را آشکار کنید

بسیاری از جزییات در آسمان رنگ پریده و ابری نسبت به یک آسمان آفتابی بهتر جلوه می‌کنند. با وجود اینکه موضوع مذکور، متضاد چیزی است که به عکاسان حرفه‌ای آموزش داده می‌شود اما در چنین شرایطی شما می‌توانید تصاویر بسیار زیبایی را از برگ‌ها یا انعکاس نور ثبت کنید.

۱۰- بخش‌های بدون ویژگی آسمان را حذف کنید

همیشه مجبور نیستید در زمانی که آسمان حس و حال خاصی ندارد آن را در کادر خود قرار دهید. برخی اوقات تصاویر می‌‌توانند بدون وجود آسمان نیز بسیار زیبا باشند. یک آسمان بدون جزییاتباعث خواهد شد که سوژه کمتر در تصویر به چشم بیاید.

در آب و هوای بارانی چگونه عکاسی کنیم؟

عکاسی در باران بارانی آرام تا بارشی سیل‌آسا همگی می‌توانند سوژه بسیار مناسبی برای عکاسی باشند. البته باید توجه داشت که در چنین شرایطی اگر خودتان خیس شدید، مشکل بسیار کمتری نسبت به زمانی خواهید داشت که دوربین DSLR شما خیس شود. اغلب دوربین‌ها در برابر آب و نفوذ آن مقاوم نیستند. به همین دلیل در حین عکاسی از مناظر بارانی، باید سعی کنید تا قطرات باران با دوربین شما برخورد نداشته باشند. زیرا ممکن است که دوربین گران قیمت‌تان آسیب‌های جدی ببیند. الف) نم‌نم باران باعث می‌شود که شرایط بهتری برای عکاسی داشته باشید. در این حالت قطرات باران نیز کوچک‌تر هستند و به همین دلیل مشکلات کمتری در خصوص بیرون آوردن دوربین خود خواهید داشت. در این نوع از بارش با وجود اینکه زمین زود خیس می‌شود اما آب سطح زمین نیز زود تبخیر می‌شود. ب) زمانی که رعد و برق وجود دارد کار برای عکاسی کمی دشوار‌تر خواهد شد. اما در مقابل فرصت‌های مناسبی برای عکاسی خواهید داشت. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که بسیاری از عکاسان، چندان مایل نیستند که در چنین شرایطی عکاسی کنند. آذرخش اغلب به دلیل ابر‌های کومولونیمبوس به وجود می‌آید و با نور و صدای شدیدی همراه است. عکاسی از یک رعد و برق نیز می‌تواند نتایج خیره کننده‌ای داشته باشد. هر زمانی از سال امکان به وجود آمدن آذرخش وجود دارد اما اغلب اواخر بهار و تابستان شاهد چنین اتفاقی هستیم. اگر به دنبال عکاسی از یک رعد و برق هستید، اغلب باید عصر‌ها منتظر این پدیده باشید. ج) باد و باران شرایط نسبتا سختی را برای کار کردن شما ایجاد خواهند کرد. مخصوصا وقتی که این باد با نواسانات شدید همراه باشد. البته شما می‌توانید پشت خود را به سمت باد قرار داده و به کار خود ادامه دهید اما این یک عادت بد است که بسیاری از عکاسان تمایل به تغییر جهت خود ندارند. اگر شما می‌توانید در چنین شرایطی به عکاسی خود ادامه دهید، بدون شک فرصت‌های مناسبی برای ثبت تصاویر عالی خواهید داشت. د) بارانی که به صورت مدام و بدون وجود باد می‌بارد شرایط نسبتا مناسبی را برای شما به وجود خواهد آورد و البته نتایج نیز جالب خواهد بود. راز این ماجرا در زیر سوژه قرار دارد. می‌‌توانید با عکاسی بازتاب سوژه خود که در آب سطح زمین منعکس شده، تصاویری عالی ثبت کنید. زمانی که بادی در محیط وجود نداشته باشد، کار کردن نیز ساده‌تر خواهد بود و با خیال نسبتا راحت‌تری می‌توانید از دوربین خود استفاده کنید.

۱۱- دوربین خود را از آب دور نگهدارید

با وجود اینکه برخی از دوربین‌ها در برابر آب مقاوم هستند اما در مقابل بسیاری از آن‌ها رابطه خوبی با آب ندارند. به همین دلیل برای عکاسی در زیر باران باید به سراغ کاور‌های پلاستیکی بروید تا بلکه از شر باران دور باشید. عکاسی در باران

۱۲- به سراغ مناظر دور افتاده بروید

مکان‌های زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که افراد زیادی در آن‌ها رفت و آمد نمی‌کنند. چنین مکان‌هایی می‌توانند برای عکاسی مناسب باشند. توجه کنید که ساختمان‌های چوبی با انعکاس نور به دلیل خیس بودنشان می‌توانند سوژه جالبی برای عکاسان باشند. شما در زمان‌های بارانی سوژه‌های عادی را نیز می‌‌توانید زیبا شکار کنید.

۱۳- نور‌های شب را فراموش نکنید

محیط‌های شهری در شرایط بارانی منظره‌های بسیار جالبی را برای عکاسی فراهم می‌کنند و این موضوع در شب بیشتر به چشم می‌‌آید. شما برای ثبت چنین تصاویری نیاز به یک بارش سنگین و سیل‌آسا ندارید. بلکه یک باران نم‌نم نیز می‌تواند مناظر مورد نیاز شما را فراهم کند. دلیل نیاز به این بارش، در انعکاس نور نئون‌های شهری خلاصه شده است.

۱۴- بارش باران به معنای رودخانه‌های پر آب است

اگر در اطراف محل زندگی شما رودخانه وجود دارد، عکاسی از آن را در حین باران فراموش نکنید. رودخانه و آبشار‌ها در حین بارش باران منظره زیبایی به خود می‌گیرند. البته شما می‌توانید برای افزایش این زیبایی، عکس خود را با سرعت شاتر پایین تهیه کنید تا حرکت آب نیز در تصویر شما احساس شود. برای این نوع از عکاسی سرعت شاتر ۱.۴ تا ۸ ثانیه کافی به نظر می‌رسد.

۱۵- رنگین کمان منتظر شماست

در یک روز بارانی، بعد از اتمام باران یا در آخرین دقایق آن، رنگین کمان تشکیل می‌شود. پس اگر قصد عکاسی از رنگین کمان را دارید، پیش از به وجود آمدنش موقعیت عکاسی خود را مشخص کنید. با وجود اینکه بر روی رنگین کمان متمرکز هستید، سعی کنید سایر مناظر را نیز فراموش نکنید و برای مثال درخت یا ساختمان‌ها را نیز در تصاویر خود قرار دهید.

۱۶- به وضوح بیشتر فکر کنید

برخی از تصاویری که در شرایط بارانی ثبت می‌شوند گاهی کنتراست مناسبی ندارند، به خصوص زمانی که نور به صورت غیر مستقیم به سوژه شما بتابد. برای بهبود چنین تصاویری می‌توانید از نرم افزار‌های مختلف، نظیر فتوشاپ، Lightroom و... استفاده کنید. در انتها متوجه خواهید شد که تصاویر شما حس و حال زنده‌ای به خود می‌گیرند.

در شرایط مه‌آلود چگونه عکاسی کنیم؟

دریا و مه همان‌طور که حتما تاکنون متوجه شده‌اید، در این مقاله به آموزش روش‌های عکاسی در شرایط بد جوی پرداختیم. هوای مه‌آلود نیز در طبقه شرایط بد آب و هوایی قرار می‌گیرد. باید عکاسان توجه کنند که در هوای مه آلود می‌توانند تصاویری باکیفیتی را ثبت کنند. الف) در هوای مه آلود رنگ‌ها کمتر خود را نشان می‌دهند. بهتر است که تمرکز شما بیشتر روی هماهنگی رنگ‌ها باشد. دراین شرایط یک تصویر که به صورت تک رنگ گرفته شده است می‌تواند زیباتر از یک تصویر عادی باشد. ب) در هوای مه آلود مناظر شکل متفاوت‌تری به خود می‌گیرند. برای مثال در چنین شرایطی سوژه‌های دور، روشن‌تر از سوژه‌های نزدیک ثبت می‌شوند. استفاده از این ویژگی مه، در عکاسی از جنگل می‌تواند بسیار جالب باشد. ج) عکاسی کردن در شب، زمانی که فضا را مه فرا گرفته، می‌تواند حس و حال خاص خود را داشته باشد. برای مثال در شرایط این چنینی شما می‌توانید با استفاده از نور مصنوعی، حالت معنوی به فضا ببخشید. استفاده از نور‌های مختلف می‌تواند هرچه بیشتر یک منظره رویایی بسازد. اگر زمین نیز خیس باشد می‌توانید به صورت ماهرانه انعکاس سوژه را در تصویر ثبت کنید. د) مناظر شهری در هوای مه آلود شکل جالبی به خود می‌گیرند. برای مثال شما می‌توانید از نور اتومبیل‌هایی که در ترافیک گیر کرده‌اند تصاویر خوبی را ثبت کنید. خیابان‌های تک رنگ (به دلیل مه) نیز می‌توانند سوژه جالبی باشند. ثبت یک دورنما از شهر، با ساختمان‌هایی که در فاصله دور‌تر به خوبی دیده نمی‌شوند نیز نتایج خوبی خواهد داشت که می‌تواند حس و حال فیلم‌های سال ۱۹۴۰ را تداعی کند. ه) عکاسان در هوای مه‌آلود می‌توانند تصاویری ثبت کنند که نسبت به عکس‌های عادی متفاوت هستند. مه باعث می‌شود که اشیا، ساختار متفاوتی در تصاویر داشته باشند. حس و حال خاص محیط نیز به زیبایی تصاویر شما خواهد افزود. هوای مه‌آلود

۱۷- مه زودگذر است

هوای مه آلود اغلب زودگذر است و برای اینکه بتوانید تصاویر جالبی از آن ثبت کنید باید سریع دست به کار شوید و بهترین مکان را برای عکاسی انتخاب کنید. البته همان طور که می‌دانید، عکاسی تنها بخشی از یک تصویر خوب است. شما می‌‌توانید تصاویر خود را از طریق فتوشاپ و... ویرایش کنید. در اغلب موارد نیز خروجی این نوع برنامه‌ها بسیار عالی است.

۱۸- منظره‌های بزرگ را در نظر داشته باشید

برای عکاسی از منظره مه‌آلود بهتر است که از لنز‌های تله استفاده کنید. برای مثال کانن EF 100-400mm می‌تواند انتخاب خوبی در این زمینه باشد. استفاده از لنز تله باعث می‌شود که پس زمینه و پیش زمینه هرچه بیشتر با هم ترکیب شوند. البته در شرایط نوری ضعیف، باید به سراغ سه پایه بروید.

۱۹- پرسپکتیو‌های کوچک تهیه کنید

این شرایط جوی پتانسیل‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید پرسپکتیو‌های هوایی ثبت کنید. چون مه باعث می‌شود که سوژه‌های دور کمتر دیده شوند، به همین دلیل تصاویر شما حس خاصی خواهند داشت. این زیبایی در حین استفاده از لنز تله با 2X و فاصله کانونی ۳۲۰ میلی‌متری بیشتر به چشم می‌خورد. در این مثال، زمانی که از یک منطقه کوهستانی عکاسی کنید، کوه‌های دورتر با نور بیشتر و البته افکت‌های خارق العاده‌ای ثبت خواهند شد.

۲۰- به فکر نوردهی باشید

مشکلی که در حین عکاسی از شرایط مه‌ آلود به چشم می‌خورد، عدم نوردهی کافی است. اغلب دوربین‌ها به صورت پیش فرض ۱۸ درصد نور خاکستری اعمال می‌کنند و این باعث خواهد شد تا تصاویر شما کم نور باشند. بهترین انتخاب برای عکاسی از مناظر مه‌آلود، استفاده از تنظیمات دستی دوربین است. قرار دادن نوردهی به مدت ۱.۲ تا ۱می‌تواند مناسب باشد.

۲۱- مه را ببینید، ولی منظره را فراموش نکنید

اگر در یک منطقه کوهستانی ساکن هستید، توجه داشته باشید که مه بر اساس دمای هوا بالا و پایین می‌رود، پس با بهره بردن از این ویژگی می‌‌توان تصاویر بسیار خوبی را ثبت کرد. برای عکاسی از یک منظره مه‌آلود سعی کنید تا با شیوه قرار گیری پس زمینه در تصاویر آشنایی کاملی داشته باشید. برای مثال درختان موجود در محیط را به بهترین شکل در کادر قرار دهید. از کوچک نشان دادن درختان نسبت به یک منظره بزرگ نیز نهراسید. شما چه راه‌کاری را برای عکاسی در شرایط بد آب و هوایی به کار می‌گیرید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید. منبع: Digitalcameraworld

مطالب مرتبط:

دیدگاه