گشتی در سایت موزه هنرهای معاصر تهران، موزه ۲ میلیارد دلاری؛ پرونده یک سایت

علی زمانی
علی زمانی شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
گشتی در سایت موزه هنرهای معاصر تهران، موزه ۲ میلیارد دلاری؛ پرونده یک سایت

باز هم روزی دیگر و گشتی در یکی دیگر از پرتال های فعال در عرصه گردشگری پایتخت. امروز سرویس پرونده یک سایت پرتال کجارو، هم چون روال روزهای قبل، به سراغ سایت اینترنتی یکی از موزه‌های کشور رفته است. موزه هنرهای معاصر تهران و گشتی در پرتال آن، موضوعی هست که امروز دنبال می‌کنیم.

همان طور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، پرتال کجارو در راستای ماموریتهای اطلاع‌رسانی و خدماتی خود در عرصه گردشگری ایران و جهان، تلاش می‌کند تا برترین پرتال‌های گردشگری ایران و سایر کشورهای جهان را به علاقه‌مندان گردشگری در ایران معرفی و برای ارتقای کیفی و کمی اطلاع‌رسانی پرتال‌های داخلی نیز، توصیه‌های دیجیتالی ارائه کند. این وظیفه را، سرویس پرونده یک سایت پرتال کجارو بر عهده گرفته و چند روزی هست که در این زمینه، گفتارهایی ارائه می‌شود. ارائه راهکارهایی فنی و محتوایی جهت توسعه کارکردهای پرتال های رسمی و غیر رسمی ایران در فضای گردشگری مجازی کشورمان، ماموریتی هست که بر عهده سرویس پرونده یک سایت است. ناگفته پیدا است که نکاتی که در این سلسله مطالب ارائه می‌شود، در واقع اهتمامی برای تقویت ساختارهای اطلاع‌رسانی و طراحی در پرتال‌های حوزه گردشگری ایران است. گردشگری مجازی موضوع بسیار مهمی هست که باید در فرآیند کارآفرینی دیجیتالی و توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور به آن توجه شود. روزهای گذشته به معرفی پرتال‌های کاخ سعد آباد، کاخ نیاوران، موزه ملی ایران و همچنین کاخ گلستان تهران پرداختیم و نکاتی را در توسعه اطلاع‌رسانی دیجیتالی آن‌ها بیان کردیم. در بررسی این پرتال‌ها، تلاش کردیم تا هم مخاطبان محترم با ظرفیت‌های این مراکز آشنا شوند و هم وب مستر چنین مراکز اینترنتی گردشگری کشورمان، نقاط قوت و ضعف پرتال‌ها را شناسایی و برای تقویت ان کوشش مجدانه را در دستور کار قرار دهند. کجارو همواره آماده شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادها فعالان حقیقی و حقوقی در عرصه گردشگری ایران است. با ما در گفتاری دیگر از سرویس پرونده یک سایت همراه باشید. پنجمین مطلب از سلسله مطالب سرویس پرونده یک سایت را به پرتال اینترنتی موزه هنرهای معاصر تهران اختصاص داده‌ایم که یکی از معروف‌ترین موزه‌های تهران به شمار می‌رود. موزه هنرهای معاصر تهران در نشانی اینترنتی به آدرس www.tmoca.com قرار دارد و به نظر می‌رسد از نظر وضعیت طراحی، اطلاع‌رسانی مالتی مدیا و به روز رسانی، یکی از پرتال‌های فعال کشور در عرصه موزه‌داری باشد. مخاطب در ایندکس پرتال با فلش مواجه می‌شود که معمولا در سایت‌های گردشگری و تاریخی ایران مشاهده نمی‌کنیم.

1

(تصویر ایندکس پرتال موزه هنرهای معاصر تهران)

سایت دارای دو بخش فارسی و انگلیسی است که تقریبا اطلاعات جامعی از این موزه و کارکردش را در اختیار مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی قرار می‌دهد. رویدادها، بخش‌های تاریخی و فرهنگی، بخش گنجینه‌ها، معرفی موزه و ارتباط با مسئولان پرتال، از جمله قسمت‌های اصلی سایت هستند.

درباره موزه هنرهای معاصر تهران

2

درباره موزه هنرهای معاصر تهران باید گفت که این موزه، بیش از سه دهه قدمت دارد اما به نسبت دیگر موزه‌های معروف تهران، خیلی برای مخاطبان تهرانی شناخته شده نیست. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۳ اکتبر ۱۹۷۷ میلادی) در گوشه غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت ۲٬۰۰۰ متر مربع (به‌جز باغ تندیس‌ها) بنا شد. بنای این موزه توسط دیبا و با الهام از بادگیرهای ایرانی طراحی شده است. در حال حاضر این مؤسسه یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این موزه شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن از زمان پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دهه‌ی ۸۰ میلادی در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است که شامل کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم می‌شود. در گنجینه‌ی دائمی موزه بیش از ۴۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها ارزش استثنایی دارند.

ارزش آثار موزه در حدود ۲/۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بیشتر این آثار در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی و با نظارت فرح پهلوی خریداری شده‌اند، اما پس از انقلاب، بعضی از آثار ارزشمند موزه در زیرزمین آن انبار شدند و به نمایش درنیامدند. در سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار نمایشگاهی از گنجینهٔ موزه برگزار گردید که توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرد. از جمله آثار موزه می‌توان به کارهای بسیار شاخصی از گوگن، رنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد. مجموعه بسیار مهمی از هنر معاصر ایران نیز از جمله دارایی‌های این موزه است. در موزه، باغ موزه ای نیز قرار دارد که دیدن ان را به همه شهروندان تهرانی توصیه می‌کنیم. البته در پرتال نیز اطلاعاتی درباره این باغ موزه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. مجموعه‌ی آثار موزه را می‌توان در سه گروه آثار موجود در مخزن (گنجینه)، آثار ارائه شده در گالری‌ها و فضاهای درون موزه، و نیز تندیس‌های موجود در محوطه بیرونی دسته‌بندی کرد. باغ تندیس، فضای سبز واقع در شمال ساختمان موزه است با مجسمه‌هایی از ماکس ارنست، پرویز تناولی، هنری مور، ماکس بیل و دیگران. البته صفحه گنجینه موزه خالی از اطلاعات هست که باید زودتر کامل شود. این قضیه برای بخش مجله پرتال نیز مشاهده می‌شود.

بخش‌های مختلف موزه

گشتی اینترنتی در پرتال موزه هنرهای معاصر تهران نشان می‌دهد که این موزه، دارای بخش‌هایی چون سینماتک، بخش کنون نیو مدیا و کنون معماری و شهر است که هر یک دارای قسمت‌های منحصربه‌فرد جالبی هستند. در بخش سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، نمایش و نقد و بررسی فیلم‌های مختلف از کارگردانان شهیر سینمای معاصر جهان در دستور کار هست که برای استفاده از این برنامه‌ها، باید در این بخش عضو شوید.

3

(بخش سینماتک در پرتال موزه هنرهای معاصر تهران)

اگر قصد دارید تا به عضویت این بخش جذاب و جالب سایت موزه هنرهای معاصر تهران در بیاید باید بدانید که خرید بلیطِ فیلم‌ها و عضویت در سینماتک موزه هنرهای معاصر از این پس به‌صورت آنلاین و در سایتِ تیوال انجام می‌پذیرد. سایت «تیوال» (www.tiwall.com) این امکان را برای کاربران به وجود آورده که هم به‌صورت آنلاین عضو سینماتک شوند و هم به‌صورت آنلاین بلیط فیلم‌های مورد نظر خود را تهیه کنند. همان طور که پیش‌تر نیز اعلام شده همه‌ی علاقه‌مندان امکان تماشای فیلم‌های سینماتک را دارند منتها بهای بلیط برای اعضا ۵ هزار تومان و برای سایر افراد معادل ۱۰ هزار تومان است. لازم به توضیح است کسانی که پیش‌تر با رجوع به دفتر موسسه هنرهای تجسمی عضو سینماتک شده‌اند نیز باید مراحل بالا را طی کنند و با رفتن به سایت «تیوال» ابتدا به عضویت سایت تیوال و سپس به عضویت در باشگاه سینماتک درآیند، منتها از آن‌جایی که آن‌ها پیش‌‌تر حق عضویت خود را پرداخت کرده‌اند (بسته به شرایط ۳۰ یا ۵۰ هزار تومان)، ضروری است پس از رجوع به لینک‌ زیر، عبارت «اگر کد تخفیف/اعتباری دارید اینجا را کلیک کنید» را کلیک کنند و سپس کد عضویتِ خود ــ که روی کارت عضویتشان درج شده ــ را وارد کنندتا ثبت نام آن‌ها به‌صورت رایگان انجام پذیرد. در آینده‌ی نزدیک فروشِ بلیطِ سینماتک فقط از طریق سایتِ تیوال صورت می‌گیرد و فروشِ گیشه به‌زودی به کل منتفی خواهد شد.
 چنانچه در خصوص مراحلِ خرید اینترنتی سوالی داشتید می‌توانید از طریق همین صفحه در وب‌سایت یا رسانه‌های اجتماعی مطرح کنید. بخش دیگری که در این پرتال قابل‌مشاهده است، بخش کانون new media است.

4

(بخش کانون نیومدیا در پرتال موزه هنرهای معاصر تهران)

درباره این کانون و برنامه‌هایش، اطلاعات خیلی خوبی در سایت موزه ارائه شده که مناسب است تا به‌صورت ویدئویی نیز نمایش داده شود. کانون نیومدیا فعالیت‌های خود را از پاییز ۱۳۹۴ در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز کرده‌است. این کانون در پی سیاست‌های جدید موزه هنرهای معاصر تهران جهت توجه بیشتر به نمایش آثار معاصر، تدقیق تعریف فعالیت‌های موزه و گسترش همکاری با هنرمندان فعال در عرصه نیومدیا در ایران و جهان شکل گرفته است. فعالیت‌های کانون نیومدیا در سه بخش تعریف می‌شوند : اجرایی، آموزشی، تحقیقی. فعالیت‌های اجرایی کانون نیومدیا دربرگیرنده کلیه نمایشگاه‌ها و پروژه‌های هنری در قالب نیومدیا مانند پرفورمنس آرت، ویدئو آرت، وب آرت، دیحیتال آرت، اینستالیشن، ساندآرت، سایبر آرت، ویدئو پرفورمنس و … است. فعالیت‌های آموزشی کانون با همکاری سایر نهادها، موسسات آموزش عالی داخلی و خارجی و دیگر گروه‌های فعال پیگیری می‌شود. روش‌های گوناگون آموزشی همچون کارگاه‌های یک روزه و چند روزه، کلاس‌های ترمیک، آموزش غیرمستقیم و شیوه‌های نوین آموزشی در برنامه‌های جاری این بخش گنجانده شده‌ است. فعالیت‌های کانون نیومدیا در حوزه‌های گوناگون آموزشی و اجرایی، گاه رایگان و گاه مشمول هزینه‌ است. اما حتی در صورت رایگان بودن مخاطبان باید ورودی موزه را جهت شرکت در این برنامه‌ها بپردازند. شما با عضویت در کانون نیومدیا از ۵۰ درصد تخفیف برای فعالیت‌های کانون برخوردار می‌شوید؛ به این ترتیب شما نه‌تنها هزینه ورودی موزه را جهت برنامه‌های کانون نمی پردازید بلکه جهت سایر نمایشگاه‌ها هم شما از پرداخت ورودی معاف هستید. برای مثال اگر شما عضو کانون نباشید و تصمیم به شرکت در کارگاه یک روزه‌ای با هزینه ثبت‌نام ۱۰ هزار تومان بگیرید آن‌گاه باید ۱۰هزار تومان + هزینه ورودی را بپردازید اما در صورت عضویت تنها ۵۰ درصد هزینه ثبت‌نام را می‌پردازید یعنی ۵ هزارتومان. هزینه عضویت در کانون نیومدیا در سال ۱۳۹۴ برای افراد عادی ۵۰.۰۰۰ تومان و برای دانشجویان (کلیه رشته‌ها) و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر ۳۰.۰۰۰ تومان است. بخش دیگری که در پرتال طرفدارانی دارد، بخش کانون معماری و شهر است.

5

(صفحه کانون معماری و شهر در پرتال موزه هنرهای معاصر تهران)

این بخش دارای اطلاعات جالبی است که مشاهده آن را به علاقه‌مندان به گردشگری و سینما و حتی معماری توصیه می‌کنیم.

6

(بخش‌هایی از صفحه کانون معماری و شهر پرتال موزه هنرهای معاصر تهران)

موزه هنرهای معاصر تهران، یکی از ممتاز ترین موزه های تهران است و فعالیت های گسترده‌ای را در طول ماه دردستور کار دارد که جزییات آن را هم بعضا در هفته نامه کجارو در روزهای یکشنبه می‌توانید بخوانید و هم آن که در بخش خبری پرتال، به جدیدترین آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

7

(تصویر بخش خبری پرتال موزه هنرهای معاصر تهران)

موزه هنرهای معاصر تهران بعضا در فصل‌های مختلف سال،‌ میزبان نمایشگاه‌های هنری گوناگونی است که جزییات آن در بخش رویدادهای پرتال ارائه شده است.

8

(بخش نمایشگاه‌ها در پرتال موزه هنرهای معاصر تهران)

البته توصیه می‌شود که این بخش‌ها به‌صورت ویدئویی نیز ارائه‌دهنده اطلاعات به مخاطبان باشد. بخش انگلیسی سایت متاسفانه اصلا کامل نیست و وب مستر محترم برای تکمیل این بخش برای پرتال موزه‌ایی به ارزش ۲ میلیارد دلار باید بهتر و بیش تر تلاش کند. این بخش در نشانی www.tmoca.com/contact-2 در دسترس است.

۲۱ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی موزه هنرهای معاصر تهران می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

۱.بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰۰ هزار صفحه در اینترنت، دامنه موزه هنرهای معاصر تهران را در پرتال خود معرفی کرده‌اند. این به‌معنای اهمیت پرتال موزه هنرهای معاصر تهران و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی است که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در مرکز شهر تهران هستند. وب مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند.

از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم شود. صفحاتی که از موزه در شبکه‌های اجتماعی مختلف راه‌اندازی شده، حرکت قابل تقدیری است که باید همواره به روز رسانی اطلاعاتی ان ها دردستور کار باشد.

۲.پرتال موزه هنرهای معاصر تهران با بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش موزه، باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پر بازدید،‌ بخش‌های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی‌کند. بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش‌های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش‌های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیرفارسی زبان را تسریع می‌بخشد و مخاطبان بیشتری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به‌سمت خود جذب می‌کند.

سوم آن که بخش‌های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال‌های پربیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چند زبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال موزه هنرهای معاصر تهران، انتظار به حقی است که باید به آن توجه داشت. تکمیل بخش انگلیسی زبان در پرتال نیز توصیه می‌شود.

۳. ایندکس سایت موزه هنرهای معاصر تهران، بهتر است به گونه ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. بهتر است در زمان نمایش intro، انتخاب زبانی به کاربران داده شود. بد نیست فلش اولیه ایندکس، به انتخاب زبان برای کاربران نیز کمک کند.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش‌های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش‌های اطلاعاتی خود را در قالب فایل‌های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چراکه برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های موزه ملی فرش و آثاری که در آن به نمایش در آمده است، نیازمند اطلاعات جامع هستند و این بخش می‌تواند کمک خوبی باشد. بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده است،‌ ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته‌ها در پرتال، می‌تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد. هزاران آثار هنری ارائه شده در این موزه، نیازمند توضیح به مخاطب است تا اطلاعات بهتری درباره اشیا پیدا کند. این قضیه سبب معرفی بهتر و بیش تر صفحات موزه هنرهای معاصر تهران در موتورهای جست و جو و بانک‌های اطلاعاتی گردشگری دنیا می‌شود.

۵. اکنون مشاهده بخش‌های مختلف کاخ‌ها و موزه‌ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت‌های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر است که این موضوع را نیز باید در سایت موزه هنرهای معاصر تهران در نظر گرفته شود. یعنی باید مشاهده بخش‌های مختلف موزه،‌ از طریق فایل‌های ویدیویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدیو،‌ بتواند بخش‌های موزه را مشاهده کند. این ویدیوها نیز باید در سایت‌های به اشتراک گذاری فایل‌های ویدیویی مانند یوتیوب و آپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌ شمار بیشتری از مخاطبان به این بخش‌ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش‌های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری است که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به آن نیز توجه گردد. انتشار فایل‌های ویدیویی از موزه هنرهای معاصر تهران در شبکه‌های اجتماعی، شمار مخاطبان سایت را بسیار افزایش می‌دهد.

۶. ساخت ویدیوهای اطلاع‌رسانی از بخش‌های مختلف موزه ارزشمند هنرهای معاصر تهران‌، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب روی موبایل کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه هستند، از جمله مواردی است که باید در راستای توسعه سطح اطلاع‌رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیدا است که باید از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان‌های گردشگری استفاده کرد.

۷.طراحی سایت باید جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب آن‌ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت‌های آن‌، موضوعی است که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت. سایت موزه هنرهای معاصر تهران، قابلیت‌های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه کرد.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه‌ای‌تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌ با مسئولان محترم و زحمتکش موزه هنرهای معاصر تهران در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی‌تر تکمیل شود.

۹.اگر بخش‌های مختلف سایت موزه هنرهای معاصر تهران در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان نیز معرفی و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مساله روابط عمومی محترم موزه توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های جالبی که معمولا در طول سال در این موزه برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه‌ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار موزه هنرهای معاصر تهران در سایت‌های رسمی خبری،‌ احتمال کمتر دیده شدن را دارد.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت تعبیه شود تا اگر فردی بخواهد درباره دنیای اشیای موزه و ظرفیت‌های آن به زبان ساده و تخصصی اطلاعات بگیرد، این فرصت برای وی مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مراجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی است. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان و تاریخ هنر معاصر چیز زیادی نمی‌داند.

۱۱. فروش اینترنتی بلیط در موزه هنرهای معاصر تهران مساله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. این امر را روابط عمومی موزه برای توسعه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی موزه همان طور که قبلا نیز اعلام کرده است، پیگیری کند.

۱۲. پرتال تلاش کند برنامه‌های بهتری برای جذب مخاطب در سایت و همچنین کسب بازدیدکننده به‌دست آورد. سرویس پرونده یک سایت آماده ارائه توصیه‌های تکمیلی است.

۱۳.امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه هنرهای معاصر تهران مانند تمبر، کتاب آثار، معرفی آثار به‌صورت دیجیتالی، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در موزه و مواردی از این قبیل در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد. اکنون با قابلیت‌های تجارت الکترونیک کشورمان، به‌راحتی این قضیه در سایت قابل پیاده سازی است.

۱۴. بخش‌های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده شود.

۱۵.فایل‌های ویدیویی که درباره بخش‌های مختلف موزه در سایت به نمایش درآید و در پرتال های به اشتراک گذاری فایل‌های ویدیویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیش تری را جذب کند و حتما به چند زبان نیز بارگذاری شود تا طیف مخاطبان بیش‌تری داشته باشد.

۱۶. صفحه‌ای که هنوز اطلاعاتی در آن قرار نگرفته است،‌ لینک نداشته باشد.

۱۷.خبرنامه اینترنتی موزه هنرهای معاصر تهران فعال‌تر از قبل به تولید محتوا و تعامل با مخاطبان اقدام کند.

۱۸.معرفی پایان‌نامه‌های ارشد و دکترای دانشجویان هنر تجسمی و نقاشی کشور در بخش خبری سایت، مخاطب پرتال را افزایش خواهد داد.

۱۹. وب مستر پرتال برای افزایش میزبان مخاطب‌پذیری پرتال، برنامه‌های تشویقی الکترونیکی را برای مخاطبان گالری گردی و موزه گردی پایتخت ایجاد کند.

۲۰. در صورتی که افرادی می‌خواهند در تولید اطلاعات و محتوای الکترونیکی با موزه هنرهای معاصر تهران همکاری کنند، ظرفیت این تعامل فراهم شود.

۲۱.حجم مطالب پرتال موزه‌ایی که هزاران شی با ارزش در آن نگهداری می‌شود، باید به صدها برابر میزان فعالی ارتقا یابد. برای تولید محتوا، دانشجویان و کارشناسان با صلاحیت هنری تهران و شهرستان‌ها نیز می‌توانند همیاری کنند.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه: tmoca.ir
  •  موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی موزه هنرهای معاصر تهران
  • زبان سایت: انگلیسی و فارسی
  • ارتباط با ما:‌ دارد
  • بخش خبری: دارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد
  • پست الکترونیک: info@tmoca.com
  • آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر
  • شماره تماس: ۸۸۹۶۱۰۸۱

مطالب مرتبط:

دیدگاه