۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش اول)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
۴۴ نکته ضروری در عکاسی دیجیتال (بخش اول)
شاید عکاسی در نگاه اول به چهار مرحله‌ی گرفتن دوربین در دست، یافتن سوژه، انتخاب تنظیمات مناسب و فشردن شاتر محدود شود. اما دنیای عکاسی مخصوصا عکاسی دیجیتال شامل هزاران ترفند، نکته و ظرافت است که آموختن آن‌های نیاز به سالها تجربه و آزمون و خطا دارد. اما گاهی پس از صحبتی کوتاه با فردی با تجربه، پند‌هایی دریافت ‌می‌کنیم که سختی‌های زیادی را از پیش رویمان بر می‌دارد. با کجارو همراه باشید تا ۴۴ ترفند ساده ولی استادانه را از باتجربه‌ترهای دنیای عکاسی بیاموزیم و عکاسی حرفه‌ای را برای خودمان ساده‌تر کنیم.
کلکسیون ما از پندها و نکات عکاسی دیجیتال، عکاسی شما را بدون صرف زمانی طولانی ارتقا‌‌ء می‌بخشد. این ۴۴ ترفند توسط تعداد زیادی از کارشناسان و عکاسان حرفه‌ای و با تجربه گرد‌آوری شده است و همه‌ی آنان رعایت این نکات را برای ارتقاء تبحر شما در عکاسی ضروری می‌دانند. پس مقاله‌ی زیر را با لذت و دقت بخوانید تا پندهایی را درباره‌ی همه چیز، از تنظیمات گرفته تا ترکیب‌بندی مناسب دریافت کنید و البته از راز‌ها و میانبر‌هایی جهت ثبت تصاویر شارپ‌تر آگاه شوید.

۱. همیشه تنظیمات دوربین را ریست(Reset) کنید

چیزهای کمی در دنیا ناراحت کننده‌تر از این هستند که عکسی را که فکر می‌کنید قرار است شاهکار شود به دلیل نامناسب بودن یک تنظیم ساده از دست دهید چرا که برای مثال ایزوی دوربین برای عکس قبلی تنظیم شده بوده. برای جلوگیری از این فاجعه‌، همیشه قبل از رفتن به موقعیت عکاسی بعدی، تنظیمات دوربین را ریست کنید.(می‌توانید تنظیمات استاندارد برای خود تعیین کنید و هربار که دوربین را برای عکاسی آماده می‌کنید به آن تنظیمات بروید-م)

۲. کارت حافظه را فرمت کنید، پاک نکنید

فرمت کارت با فرمت کارت حافظه، تمامی اطلاعات روی آن کاملا پاک می‌شود و دوربین برای ثبت اطلاعات جدید آماده می‌گردد اما با پاک کردن عکس‌ها به صورت تکی یا گروهی این اتفاق نمی‌افتد. پس برای کم کردن ریسک خرابی فایل‌ها، همیشه کارت حافظه‌ی خود را فرمت کنید. (وقتی عکس را پاک می‌کنید فقط فایل عکس پاک می‌شود ولی برخی از اطلاعات آن بر روی حافظه باقی می‌ماند- م)

۳. نرم‌افزار دوربینتان را به‌روز رسانی کنید (Firmware)

آپدیت دوربین Firmware همان نرم‌افزار داخلی دوربین شما برای پردازش تصاویر است که تمامی بازه‌های پارامتر‌ها و کنترل‌های روی عکس را برای شما آماده کرده و حتی تعیین می‌کند کنترل‌ کدام‌یک از خصوصیات دوربین در اختیار شما باشد. پایگاه اینترنتی سازنده‌ی دوربین خود را چک کنید تا مطمئن شوید نرم‌افزار دوربینتان کاملا به‌روز باشد.

۴. باتری‌های خود را شارژ کنید! باتری دوربین

فقط حدس نزنید که باتری دوربینتان کاملا شارژ است، از این موضوع اطمینان حاصل کنید. قبل از بیرون رفتن برای عکاسی حتما باتری را شارژ کنید. اگر معمولا تا آخر ظرفیت باتری یا بیشتر عکس می‌گیرید، سرمایه‌گذاری جهت خرید یک باتری زاپاس منطقی است.

۵. اندازه‌ی عکس را درست انتخاب کنید

سایز عکس بیشتر اوقات ما با بالاترین کیفیت دوربینمان عکس می‌گیریم. برایمان فرقی ندارد که سوژه‌ی عکاسی چیست. اما آیا همیشه نیاز به این ‌کار است؟ گاهی انتخاب کردن روزلوشن کمتر نه تنها باعث افزایش تعداد عکس‌های روی حافظه‌ می‌شود، بلکه باعث افزایش تعداد عکس‌های بافر دوربین نیز می‌گردد( تعداد عکس‌هایی که پشت سرهم با یک بار فشردن شاتر می‌گیریم- م). اگر عکاسی ورزشی مورد علاقه‌ی شماست، کم کردن رزولوشن باعث می‌شود دوربین سریع‌تر بافر را برای شما خالی و آماده کند.

۶. فرمت فایل: JPEG،RAW یا هردو؟

فرمت عکس

اگر قصد رتوش یا هرگونه دستکاری بر روی عکس عکس را دارید، فرمت RAW برای شما مناسب‌تر است. چرا که عمق بیت( Bit Rate) در آن بیشتر است.( تمامی اطلاعات عکس را حفظ می‌کند –م) با این‌حال، فایل‌های RAW حجم بیشتری دارند و دوربین برای کار با آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد. و البته برای چاپ، باید اول آن‌‌ها را فرآوری کنید( به فرمت‌های دیگر تبدیل کنید- م) در طرف دیگر فایل‌های JPEG  همزمان با عکاسی درون خود دوربین فرآوری می‌شوند و بلافاصله آماده‌ی چاپ و به اشتراک گذاری هستند. در زمان عکاسی با JPEG تعداد عکس‌های پیاپی بسیار زیاد‌تر خواهد شد و گاهی حتی تعداد فریم‌ها در ثانیه افزایش می‌یابد. اگر قصد انجام تغییرات شدید در عکستان را پس از عکاسی ندارید، تفاوت این دو فایل بسیار کم و حتی غیر قابل تشخیص است. به عنوان انتخاب برتر، وقتی که سرعت عکس‌های پیاپی مهم نیست، چرا هردو فایل را باهم نداشته باشید؟ بیشتر دوربین‌های دیجیتال امروزی امکان انتخاب هردو فرمت باهم را به شما می‌دهند تا انتخاب از بین آن‌ها را برای زمان انتقال به رایانه بگذارید. فقط همراه داشتن کارت حافظه‌ی اضافی فراموش نشود.

۷. تنظیمات مختلف را آزمایش کنید

ترفند عکاسی

عکاسان‌ حرفه‌ای وقتی که درگیر کار بر روی پروژه‌ای نیستند، زمان زیادی را صرف آزمودن و تست کردن می‌کنند. این آزمون می‌تواند تست لنز جدید برای این باشد که در کدام دیافراگم عملکرد بهتری دارد، تست تراز سفیدی و ایزو برای یافتن بهترین حالت، یا حتی تست بازه‌ی داینامیک برای کشف مرز توانایی حسگر دوربین باشد. شما نیز می‌توانید دقیقا همین‌ کار را انجام دهید تا نقاط ضعف و قوت دوربینتان را بفهمید. این کار درباره‌ی ثبت عکس عالی و فوق‌العده نیست. بلکه درباره‌ی آزمایش کیت عکاسیتان جهت آشنایی بیشتر با آن یا حتی امتحان کردن یک تکنیک جدید است که در زمان لازم بتوانید آن را به درستی اجرا کنید.

۸. در زمان خرید سه‌پایه خساست نکنید

سه پایه

ارزش یک سه‌پایه‌ی خوب به اندازه‌ی طلای هم‌وزنش است! پس به گزینه‌های اقتصادی فکر نکنید. یک سه‌پایه‌ی 60 هزار تومانی بخرید ولی شک نکنید یا عمر زیادی ندارد یا به خوبی کار نخواهد کرد. برای یک سه‌پایه‌ی خوب تحقیق وپس‌انداز کنید و مطمئن باشید سال‌های زیادی به شما خدمت خواهد کرد و این خرید یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. البته یادتان باشد سه‌پایه را با خود ببرید!

۹. زمان مناسب عکاسی روی دست یا بر روی سه‌پایه را تشخیص دهید

عمل ساده‌ی گذاشتن دوربین بر روی سه‌پایه سرعت شما را کم می‌کند و البته باعث می‌شود زمان بیشتری برای تمرکز بر روی سوژه‌ و ایده آلتان از آن عکس داشته باشید. در همین زمان، اگر برای هر تک عکس از سه‌پایه استفاده کنید، روال عادی کار را از دست می‌دهید. پس از ترکیب این دوکار با هم نترسید. سه پایه اگر بر روی سه‌پایه تعصب دارید، یک بار بدون آن بیرون بروید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. و برعکس اگر اعتقادی به سه‌پایه ندارید یک بار آن را با خود به عکاسی ببرید تا تفاوت نتایج را ببینید. نظر شما چیست؟ آیا تا به حال تنظیمات مختلف را آزمایش کرده‌اید؟ بیشتر با سه‌پایه عکس می‌گیرید یا کاربردی برایتان ندارد؟ درمورد نکات دیگر نظرتان چیست؟ مثل همیشه اگر سوالی درباره‌ی عکاسی داشتید می‌توانید در بخش نظرات مطرح آن را با ما مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم. با کجارو با بخش‌های بعدی نیز همراهی کنید. منبع: Digital Camera World

مطالب مرتبط:

دیدگاه