نکاتی که لازم است پیش از سفر بدانید

هانیه فدایی
هانیه فدایی شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۵
نکاتی که لازم است پیش از سفر بدانید

ترک خانه به قصد مسافرت برای دوره‌های طولانی و متداول بدون برنامه‌ریزی می‌تواند موجب استرس و اضطراب ناخواسته شود و در صورتی که آمادگی لازم برای سفر وجود نداشته باشد نه‌تنها سفر لذتی در پی نخواهد داشته بلکه تاثیرات منفی هم روی افراد خواهد گذاشت. در ادامه با کجارو همراه باشید تا به نکاتی دراین‌باره بپردازیم.

همه ما کم‌وبیش برخی مسائل را قبل از ترک خانه به قصد سفر رعایت می‌کنیم، اما گاهی برخی نگرانی‌ها همواره وجود دارد؛ به‌عنوان مثال زمان خروج از منزل پنجره اتاق‌مان را می‌بندیم، یا وضعیت آب و هوا را بررسی می‌کنیم، در صورت بارانی بودن هوا، خودمان را برای یک روز بارانی آماده می‌کنیم. ا ما گاهی برخی نگرانی‌ها ممکن است بهترین و آرام‌ترین تعطیلات و مسافرت‌ها را به یک کابوس تبدیل کند. تعداد بی‌شماری از مردم وجود دارند که بر اثر این نگرانی‌ها تعطیلات و مسافرت‌شان مختل می‌شود. حتی بیشتر مسافرانی که تجربیات زیادی در سفرهای هوایی به نقاط زیادی کسب کرده‌اند تمامی مراحل ضروری برای رسیدن به حداکثر آرامش و راحتی را به‌دست نمی‌آورند. لازم است از خود بپرسیم که آیا برنامه‌ای برای سپری کردن یک پرواز طولانی ۱۱ ساعته دارید؟ یا از چه برنامه‌ای جهت نقل‌وانتقال مطمئن و ایمن از فرودگاه استفاده خواهید کرد؟ برای اینکه بتوانید موارد آزار دهنده و نامعلوم را تحت کنترل درآورید ۵ نکته در زمینه سفر کردن تهیه کرده‌ایم که از میزاناسترس و اضطراب جلوگیری خواهد کرد.

بسته بندی و جمع آوری هوشمندانه وسایل سفر

حال زمان بسته بندی و آماده کردن وسایل سفر رسیده است. آیا شما جزء آن دسته افرادی هستید که لوازم سفرتان را به‌صورت اتفاقی انتخاب می‌کنید و بعد از گرفتن لباس‌های تمیز و اتو کشیده از خشکشویی آن‌ها را مچاله کرده و در ساک سفرتان جای می‌دهید؟ اگر شما جزء این دسته هستید سخت در اشتباهید و این می‌تواند به‌سادگی شما را با مشکلات زیادی در زمان بسته‌بندی چمدان‌تان مواجه کند. اما داشتن یک چمدان سازمان‌دهی شده که برای هر چیزی جای خاصی دارد می‌تواند به شما کمک کند که از ذره ذره‌ی فضای موجود در چمدانتان استفاده بهینه داشته باشید‌. اول از همه باید به این موضوع پرداخت که از چه نوع چمدانی باید در طول سفر استفاده کرد؟ یک قانون کلی در انتخاب چمدان وجود دارد که هرچه چمدان سبک‌تر باشد بهتر است به‌خصوص برای افرادی که زیاد مسافرت می‌کنند. انتخاب یک چمدان سنگین و حجیم فقط موجب اضافه شدن فشار برای حمل لوازم خواهد شد و همچنین در مسافرت‌هایی که محدودیت وزنی برای حمل بار وجود دارد شما را از آوردن یک سری لوازم ضروری مورد نیازتان محروم خواهد کرد. همچنین استفاده از چمدان های لوکس و برند های معروف می‌تواند شما را مورد هدف سارقان قرار دهد این نمی‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد و در نهایت شما را با مشکل گیر افتادن بدون ملزومات لازم سفر در طول مسافرت‌تان مواجه خواهد کرد. نکته بعدی نشانه‌گذاری کردن چمدان است این کار باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد زیرا زمانی که بارها روی ریل بار قرار می گیرد شناسایی چمدان سخت‌تر خواهد شد و همچنین از جابه‌جا شدن چمدان‌تان با چمدان مشابه مسافران دیگر جلوگیری خواهد شد. نکته مهم دیگر کم کردن ملزومات ناکارآمد است بعضی از وسایل فقط جاگیر هستند و احتمال کمی وجود دارد که در طول سفر به کارتان بیاید. در حین جمع‌آوری چمدان باید به این نکته توجه داشت که مچاله کردن لباس‌ها و به‌شکل بی‌نظم قرار دادن آن‌ها در چمدان حجم زیادی اشغال خواهد کرد. مسافرت شما چه هوایی باشد چه ریلی یا زمینی، داشتن فضای بیشتر برای بردن ملزومات سفر موردعلاقه‌ی تمامی مسافران است. روش ساده برای داشتن فضای بیشتر استفاده از یک دستگاه وکیوم و فشرده کننده است. کار این دستگاه کشیدن هوای اضافی در لابه لای لباس‌ها است. این به شما کمک می‌کند تا لباس‌هایتان را بدون چروک در طول سفر در اختیار داشته باشید و همچنین از فضای اضافی که هوای مابین لباس‌ها آن را اشغال کرده نیز بهینه استفاده کنید و برای لوازمی از جمله لوازم الکترونیکی و اسباب‌بازی‌ها که به‌علت درهم بودن، جای بیشتری را اشغال می‌کنند فضای بیشتری به‌دست آورید.

محافظت از اثاثیه و اموال منزل در زمان مسافرت

5thing-before-travel02 غافل شدن از وضعیت خانه‌تان در زمانی که شما خارج از شهر هستید و انجام ندادن برخی کارها هنگام ترک منزل قبل از مسافرت می‌تواند باعث بروز ضرر و زیان زیادی به اموال و اشیاء با ارزش‌تان شود. این روزها اطمینان یافتن از اینکه لوازم و اموال‌تان در طول نبودتان در خانه محافظت خواهند شد بسیار ساده است. تکنولوژی اتوماسیون خانه به شما کمک می‌کند که بتوانید درهای ورود و خروج و کلیه لوازم منزلتان را از طریق یک ویدیو به‌صورت آنلاین تنها با استفاده از تلفن هوشمند یا رایانه شخصی‌تان کنترل کنید و حتی بتوانید نور خانه را در زمان نبودتان تنظیم کنید و این کار می‌تواند بخش عظیمی از دلواپسی‌ها را در زمان نبودتان کاهش دهد (البته فناوری خانه‌های هوشمند هنوز در ایران فرآگیر نشده است ولی در آینده نه چندان دور شاهد خانه‌های بسیاری خواهیم بود که مجهز به این فناوری هستند). استفاده از این نوع سرویس‌ها می‌تواند کمی از درگیری‌های ذهنی در رابطه با وسایل منزل‌تان بکاهد. در حین تابستان درست زمانی که مردم خارج شهر هستند سرقت‌های زیادی اتفاق می افتد و این موارد اصلا اتفاقی نیست . علاوه بر این داشتن یک همسایه که بعد از رفتن شما به خارج از شهر بتواند به منزلتان نظارت داشته باشد می‌تواند بسیار مفید باشد. به‌عنوان مثال می‌تواند کلید صندوق پستی‌تان را داشته باشد یا اینکه می‌توانید با خیال آسوده اتومبیل‌تان را در پارکینگ منزل پارک کنید و خیال‌تان راحت است که از اموالتان محافظت خواهد شد. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند در صورت داشتن حیوان خانگی در زمان نبودتان از آن محافظت و نگهداری کنند.

روز موعود فرا رسید

5thing-before-travel03 حالا که یاد گرفتید لوازم‌تان را چطور بسته‌بندی کنید و خانه‌تان را از هر گزندی در زمان نبودتان ایمن ساختید و خیال‌تان از بابت خانه‌تان آسوده شد، نوبت آن رسیده که در مورد سپری کردن راه در طول سفر مواردی را بیاموزید. یک اشتباه بزرگ که اغلب مردم انجام می‌دهند این است که شب قبل از مسافرت هوایی یا یک مسافرت طولانی زمینی، تا دیر وقت بیدار می‌مانند با این طرز فکر که می‌توانند در طول مسیر استراحت کنند. اینکه بتوانید در حین سفر استراحت کنید به متغیرهای زیادی وابسته است، به زبان ساده هیچ ضمانتی وجود ندارد که بتوانید در یک محیط راحت استراحت کنید پس بهتر است استراحت کافی قبل از سفر داشته باشید تا بتوانید مسافرت خوبی را در یک راه طولانی تجربه کنید. همچنین بی‌خوابی می‌تواند موجب حواس پرتی و بی‌نظمی در حین پرواز یا سفر زمینی‌تان شود به‌عنوان مثال آوردن دو عدد از یک وسیله مثل آیپد یا آوردن یک هدفون بزرگ به‌جای هدفون کوچک یا آوردن بالش پشت گردنی می‌تواند فضای زیادی از شما اشغال کند و منجر به ناهمواری‌های زیادی در طول مسیرتان شود.

برنامه برنامه برنامه

5thing-before-travel04 اگر زیاد سفر می‌کند و رابطه‌ی دوستانه‌ای با تلفن هوشمند خود ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از این پس این رابطه را بهبود ببخشید. شما می‌توانید فقط با استفاده از انگشت‌تان و دانلود کردن برنامه‌های مخصوص سفر که این روزها به‌وفور موجود است سفر خود را آسان‌تر کنید برای زمان انتظار در یک صف طولانی در ایستگاه تاکسی چه سرگرمی دارید؟ می‌توانید یک سری برنامه را دانلود و نصب کنید و در زمان و هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید برای مسافرت‌های کاری نیز برنامه‌های بسیار کارآمدی وجود دارد یکی از قابل‌توجه ترین آن‌ها تریپت است. با این برنامه می‌توانید همه جزییات پرواز، رزرو هتل و قرارهای ملاقات و ... را تنظیم کنید. می‌توانید اطلاعات مورد نیاز زیادی را نگهداری کنید و به‌راحتی به همه چیز احاطه داشته باشید. در آخر در صورتی که در سفر به سر می برید و زبان آن شهر را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم حتما گوگل ترنسلیت را روی گوشی هوشمند‌تان نصب کنید، گوگل ترنسلیت این امکان را به شما می‌دهد تا داده‌های زبان مورد نظر را به‌صورت آفلاین در گوشی‌ ذخیره کنید بنابراین هر کجا که باشید دیگر اهمیتی ندارد که به اینترنت دسترسی دارید یا خیر براحتی می‌توانید زبان مورد نظر را ترجمه کنید. با این کار حداقل برای سفارش یک مرغ یا یک غذای خاص در یک کافه یا رستوران محلی با مشکل مواجه نخواهید شد.

برنامه‌ریزی برای پیشامدهای خیلی بد

5thing-before-travel05 ممکن است هرگز در مورد پیشامدها و فاجعه‌های بزرگ سر راه‌تان فکر نکنید اما متاسفانه امکان دارد این پیشامدها اتفاق بیفتد، برای مثال کیف مدارک شما به هر دلیلی گم شود یا به سرقت برود در این زمان مهم است که شما یک نسخه الکترونیکی از مدارک مهم‌ همراه‌تان باشد؛ می‌توانید به‌صورت یک فایل پی‌دی‌اف پاسپورت، کارت اعتباری، بیمه مسافرتی و... را اسکن کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات‌تان را روی یک فلش درایو یا یک سرویس پشتیبانی ابری مثل دراپ باکس یا گوگل درایو ذخیره کنید. همچنین مهم است که در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن کارت اعتباری با شرکت مربوطه یا بانک تماس گرفته و آن‌ها را مطلع کنید، تعدادی از این شرکت‌ها بلافاصله در صورتی که یک نقل‌وانتقال غیر عادی و خارج از محدوده معمول شما صورت گیرد کارت شما را باطل می‌کنند. در صورتی که شما قبل از اینکه به خارج از شهر بروید آن‌ها را مطلع کنید می‌توانید از گیرافتادن در محلی بدون هیچ دسترسی به پول‌تان اجتناب کنید. تمامی مواردی که در بالا ذکر شد به شما کمک خواهد کرد تا از زمانی که در سفر به سر می برید لذت ببرید و هراس و استرس را به حداقل برسانید و در نهایت سفری همراه با آرامش داشته باشید. منبع: MSN

مطالب مرتبط:

دیدگاه