آخرین گزارش از وضعیت زلزله زدگان افغانستان و پاکستان: بی‌خانمانی در سرمای شدید

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰
آخرین گزارش از وضعیت زلزله زدگان افغانستان و پاکستان: بی‌خانمانی در سرمای شدید
نیروهای امداد و نجات حاضر در مناطق زلزله‌زده افغانستان و پاکستان هشدار دادند که افراد بی‌خانمان بر اثر وقوع زلزله در صورت نبود امکانات و کمک‌رسانی مناسب، جان خود را در سرمای شدید از دست می‌دهند.
به گزارشبه گفته نیروهای امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده، نیاز فوری به چادر و پتو وجود دارد چرا که بسیاری از زلزله‌زدگان دومین شب را در فضاهای باز و سرد گذراندند. همچنین در این شرایط بیشترین خطر متوجه کودکان است که مقاومت بسیار پایینی در برابر سرمای شدید دارند. رسانه‌های داخلی پاکستان گزارش کردند:
هزاران نفر شب گذشته را در فضاهای باز و نزدیک به دمای انجماد به سر کردند و ترس از وقوع پس‌لرزه مانع از آن می‌شد که به ساختمانی‌ها و مکان‌های سرپوشیده پناه ببرند.
تاکنون کشته شدن حداقل ۳۶۰ تن بر اثر وقوع زلزله در افغانستان و پاکستان تایید شده اما مقامات این دو کشور هشدار دادند که احتمال افزایش قربانیان به خصوص در افغانستان وجود دارد. صندوق حمایت از کودکان ملل متحد نیز اعلام کرد: همراه شدن سرمای شدید و ناامنی در مناطق زلزله‌زده موجب قطع ارتباطات شده است. همچنین بارش شدید باران و برف طی دو روز گذشته، مناطق زلزله‌زده کوهستانی و دور از دسترس را در بر گرفته است. در گزارش یونیسف آمده است:
به دلیل صعب العبور بودن منطقه و عملیات امنیتی، دسترسی به مناطق زلزله‌زده مشکل و ارتباطات ضعیف است. همچنین نگرانی در مورد وضعیت رفاه و امنیت کودکان رو به افزایش است.
به گفته مقامات، کانون این زمین لرزه ولایت بدخشان افغانستان بوده که به بسیاری از مسیرهای ارتباطی آن آسیب رسانده است. همچنین کمک‌رسانی از طریق هوایی یکی از موثرترین روش‌های دسترسی به افراد نیازمند به کمک است اما آغاز چنین عملیاتی به نظر در حال حاضر امکانپذیر نیست. شهر «چترال» در پاکستان نیز نزدیک‌ترین منطقه به کانون زمین‌لرزه بوده اما ساختمان‌های واقع در پایتخت این کشور و پیشاور هم به لرزه درآمده است. این زمین‌لرزه روز دوشنبه رخ داد و مدت زمان ۴۵ ثانیه به طول انجامید که در نتیجه آن مناطق زلزله زده با قطع برق روبرو شدند. مقامات اعلام کردند در پاکستان بیش از ۱۶۰۰ نفر مجروح و بیش از ۴۰۰۰ خانه تخریب شده است. همچنین اگرچه عملیات کمک‌رسانی به افراد بی‌خانمان در حال انجام است، رسانه‌های پاکستانی گزارش کردند که دست‌کم ۵۰۰۰ نفر از ساکنان چندین روستا در منطقه‌ای دورافتاده همچنان آواره و بی‌سرپناه هستند و امکان امدادرسانی به آنان وجود ندارد. همچنین در افغانستان این زمین‌لرزه به تخریب بیش از ۷۶۰۰ خانه منجر شده است. منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه