پایان عملیات مرمت تالار شمالی کاخ موزه چهلستون

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
پایان عملیات مرمت تالار شمالی کاخ موزه چهلستون
به گفته منصور زیرک، مسول گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  عملیات مرمت اتاق شمال غربی تالار اصلی مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون پایان یافت.
  زیرک با اشاره به اینکه  کار مرمت این تالار به همت کارشناسان و استادکاران حوزه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان طی شش ماه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰میلیون ریال به سرانجام رسیده است، گفت:
مرمت این بخش از (اتاق شمال غربی تالار اصلی) کاخ موزه چهلستون به دلیل بروز آسیب‌هایی همچون آسیب‌های شیمیایی ناشی از آلودگی هوا بر روی تزیینات تالار، وجود گرد و غبار بر روی تمام سطوح تزیینات تالار، پوسته شدن رنگ‌های تزیینات به مرور زمان و برخی آسیب‌های انسانی، در دستور کار این حوزه قرار گرفت.
مسول گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود:
کار مرمت این تالار به همت کارشناسان و استادکاران حوزه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان طی شش ماه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال به انجام رسید.
زیرک خاطر نشان کرد:
عملیات مرمت این تالار شامل پا‌ک‌سازی و تثبیت رنگ‌های در حال ریزش تزیینات، مرمت گچ‌بری‌های تالار، موزون‌سازی رنگ‌های نقاشی‌های دیواری و تثبیت تزیینات تالار بوده است.
کاخ موزه چهلستون به عنوان بخشی از دولت‌خانه عظیم صفوی در دوران سلطنت شاه عباس اول بنا شده و سپس به صورت کنونی در دوران سلطنت شاه عباس دوم صفوی به عنوان محل پذیرایی از سفرا و میهمانان خارجی دربار صفوی در سال ۱۰۵۷هجری قمری در میان باغ بزرگ جهان نما به بهره‌برداری رسید. این مجموعه عظیم تاریخی در سال ۱۳۹۰در مجموعه باغ‌های ایرانی به ثبت جهانی رسید. منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه