راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت دهم: نوشتن رزومه تحصیلی برای پذیرش دانشگاه‌ها)

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت دهم: نوشتن رزومه تحصیلی برای پذیرش دانشگاه‌ها)

رزومه تحصیلی یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی است که در آن خلاصه‌ای از مهارت‌ها و دستاوردهای دانشجو برای دانشگاه مقصد ارسال می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ به‌روزرسانی شده است.

سالانه هزاران دانشجو در سراسر جهان و از جمله ایران اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌کنند. اخذ پذیرش دارای شرایط و مراحل مختلفی است که در وهله اول شاید دشوار و پیچیده به نظر برسد. ولی داوطلبان در صورت آگاهی از مراحل یاد شده به‌راحتی و شخصا می‌توانند برای اخذ پذیرش اقدام کنند. از این‌رو، کجارو در سری مقاله‌های راهنمای تحصیل در خارج از کشور اقدام به معرفی هر یک از این مراحل کرده است.

اخذ پذیرش تحصیلی برای تحصیل در یک دانشگاه خارج از کشور مستلزم تهیه مدارک و مولفه‌هایی (admissions requirement) است که ارائه تک‌تک آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این مدارک رزومه تحصیلی است. در واقع، داشتن رزومه یکی از الزامات پذیرش برای تحصیل در خارج است.

ارزش رزومه به حدی است در صورت نگارش حرفه‌ای و متناسب با استانداردهای محافل آکادمیک می‌تواند نقش موثری در متقاعد کردن استاد و در نهایت پذیرش همراه با بورس را برای دانشجو به ارمفان بیاورد؛ البته رزومه ناقص و غیر استاندارد نیز نتیجه‌ای معکوس داشته و ممکن است به قیمت حذف دانشجو از روند پذیرش منجر شود.

هرآنچه باید رزومه تحصیلی بدانید:

رزومه چیست؟

رزومه تحصیلی که به اختصار CV (برگرفته از واژگان ابتدایی curriculum vitae) نامیده می‌شود به معنی «برنامه تحصیلی (شغلی یا زندگی)» است و سوابق تحصیلی و کاری فرد را از ابتدا تا زمان ارائه درخواست اشاره دارد. رزومه تحصیلی تا حدودی به رزومه استخدامی شباهت دارد، با این تفاوت که برخی نکته‌ها برای متمایز و برجسته کردن فعالیت‌های علمی و آکادمیک دانشجو رعایت شود.

راهنمای تحصیل

ساختار یک رزومه تحصیلی چگونه است؟

اطلاعاتی که در یک رزومه تحصیلی (Educational Resume) درج می‌شوند، باید کاملا صادقانه و مستند باشند. یک رزومه کامل و حرفه‌ای برای اخذ پذیرش تحصیلی دربرگیرنده موارد زیر است؛

  • اطلاعات شخصی (Personal Information)
  • علائق تحقیقاتی (Research Interests)
  • سوابق تحصیلی (Educational Experience)
  • سوابق تحقیقاتی (Resarch Experience)
  • سوابق تدریس (Teaching Experience)
  • سوابق مدیریتی (Management Experience)
  • جوایز و بورسیه‌ها (Awards and Honors)
  • دوره‌های آموزشی مرتبط (Attended Training Courses)
  • مهارت‌های تحقیقاتی/ فنی/ آزمایشگاهی مرتبط (Skills)
  • پروانه‌های ثبت اختراع (Invention License)
  • عضویت در مجامع حرفه‌ای (Membership in the Professional Associations)
  • سوابق نشر (Publications)
  • همایش‌ها، سخنرانی‌ها و پوستر‌ها (Conferences)
  • اساتید معرف (References)

در نگارش رزومه کدام نکات باید رعایت شوند؟

الف) موارد ذکر شده در رزرومه باید مستند و مستدل باشند.

ب) رزومه باید مختصر و به دور از حشو (مطالب و مدارک غیر ضروری) باشد.

ج) رزومه باید فاقد هرگونه غلط املایی و نگارشی باشد.

راهنمای تحصیل

تفاوت رزومه (CV) با بیانیه هدف (SOP) چیست؟

بیانیه هدف (statement of purpose) به این موضوع اشاره دارد که دانشجو قصد دارد در آینده چه‌کاری را انجام دهد و سوابق و تجارب آموزشی سابق چه کمکی به فرد در نیل به این هدف خواهد کرد. در واقع، بیانیه هدف چشم‌اندازی برای مأموریت‌های آینده و هدفی است که دانشجو قصد دستیابی به آنجا را دارد؛ ولی رزومه، به گذشته دانشجو اشاره دارد و آنچه هست اشاره دارد، نه آنچه و آنجایی که قصد دستیابی به آن را دارد. به عبارت دیگر، رزومه نگاهی اجمالی به قابلیت‌های شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک دانشجو محسوب می‌شود و بیان‌گر بخشی از توانمندی‌های علمی و تجربی وی در زمینه‌های گوناگون است.

رزومه تحصیلی خوب، اصلی‌ترین گام در اخذ پذیرش از دانشگاه برای ادامه تحصیل در خارج است

از طریق رزومه یک فرد می‌توان تشخیص داد که این شخص در زمینه‌ای که قصد تحصیل یا کار در آینده دارد، از چه پتانسیل‌هایی برخوردار است و در چه حوزه‌هایی تبحر بیش‌تری دارد. مثلاً، فردی که مهندسی متالوژی خوانده و برخی از دوره‌های مهندسی بین‌المللی جوش را گذرانده است و تجربه جوشکاری و بازرسی فنی جوش دارد، رزومه مناسبی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای متالوژی، مهندسی مکانیک و رشته‌های مربوطه دارد و حتی برای استخدام شغلی نیز، برای کارهای مربوطه با این تخصص، رزومه و قابلیت‌های تکنیکی لازم را دارا است.

درمجموع، نوشتن یک رزومه تحصیلی خوب، اصلی‌ترین گام در اخذ پذیرش از دانشگاه برای ادامه تحصیل در خارج محسوب می‌شود. البته برای بالابردن کیفیت رزومه و تطبیق آن با استاندارهای آکادمیک می‌توان از وب‌سایت‌هایی مانند reddit، overleaf، resume.com یا نرم افزار resume builder نیز استفاده کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه