زیباترین آبفشان های جهان

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور چهار شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
زیباترین آبفشان های جهان
بدون شک سفر به آبفشان های مختلف در دنیا می‌‌تواند ایده بسیار خوبی باشد. اما قبل از شروع بهتر است که با ساختار آبفشان‌ها بیشتر آشنا شوید. آبفشان ها اغلب در چشمه‌های آب گرم به وجود می‌آیند و نوعی چشمه طبیعی و آبگرم هستند که در این نواحی، زمین دارای سوراخ‌هایی نظیر سینک ظرفشویی است و به صورت متناوب آب و گاهی بخار از درون آن‌ها خارج می‌شود که البته ظاهر بسیار زیبایی دارد. این نوع آبفشان ها در حقیقت ساختاری شبیه به آخرین مرحله‌ی آتشفشان دارند که در ابتدا اقداماتی نظیر فرآیند مورد نیاز برای انجام آتشفشان صورت می‌گیرد و بعد از آن فوران رخ می‌دهد. به طور حتم آبفشان ها یکی از مقاصد اسرار آمیز طبیعت هستند و گدازه‌های این نوع از آتشفشان نیز از بخار و آب تشکیل شده است. با کجارو همراه باشید.
در ادامه بهترین آبفشان های جهان قرار گرفته‌اند. همراه کجارو باشید.

پارک ملی Yellowstone

آبفشان yellowstone در پارک ملی Yellowstone یکی از بزرگترین آبفشان‌های فعال زمین وجود دارد که در شمال غربی ایالت وایومینگ (Wyoming) واقع شده است. این مکان دارای ۶ آبفشان است که در واقع ۶۰ درصد آبفشان‌های جهان را تشکیل می‌دهد. آبفشان Steamboat یا همان کشتی بخار که در Norris Basin واقع شده است، بلندترین آبفشان جهان به حساب می‌آید و طول پرتاب آب در آن حدود ۱۲۰ متر است. در کل این پارک ملی دارای ۱۰ هزار چشمه آب گرم و آبفشان است که به صورت روزانه ۳۹۰ تن آب و سنگ را به بیرون هدایت می‌کند.

دره آبفشان ها

Valley-Of-Geysers-Russia85 دره آبفشان ها یکی دیگر از آبفشان های بزرگ جهان است که در Kronotsky و شبه جزیره Kamchatka در سیبری واقع شده است. این آبفشان در قرن بیستم توسط یک زمین شناس به نام Kronotsky کشف شده که توانست بسیار سریع تبدیل به جاذبه‌ای گردشگری برای توریست‌ها شود. در این منطقه حدود ۲۰۰ آبفشان وجود دارد که در شیب تند دره‌های آن قرار گرفته‌اند که در این بین می‌توان به آبفشان‌های Velikan (غول پیکر)، Zhemchuzhny (مروارید وار) و Sakharny اشاره کرد. برخی از این آبفشان‌ها می‌توانند در هر ۱۰ تا ۱۲ ثانیه ۴ بار فوران کنند و این در حالی است که آبفشان های دیگر تنها در هر ۴ یا ۵ ساعت یک بار، فوران می‌کنند. گردشگران در زمانی هم که تا چند ساعت هیچ فورانی در کار نیست می‌توانند به تماشای این چشمه‌های آب گرم که آب در آن‌ها می‌جوشد و رنگ‌های بسیار جالبی نیز اطراف آن‌ها را فراگرفته است بپردازند.

ایسلند

آبفشان ایسلند ایسلند یک منطقه فعال ژئوترمال است که در گوشه شمالی زمین‌های پست جنوبی واقع شده است و تعدادی بساری از چشمه‌های آب گرم و آبفشان ها در این منطقه حضور دارند. پارک ملی Geysir که در Haukadalur واقع شده است یک مکان بسیار عالی برای تماشا آبفشان های مختلف به حساب می‌آید که طول این آبفشان ها گاهی به ۶۱ متر نیز می‌رسد. از سایر آبفشان ها و چشمه‌های آب گرم این منطقه می‌‌توان به چشمه‌های موجود در Beowawe، نوادا، جزیره شمالی در نیوزلند، جزیره Umnak، آلاسکا و El Tation در Chile اشاره کرد. در ادامه نیز می‌‌توانید با جذاب‌ترین آبفشان‌های جهان آشنا شوید:

Old Faithful

آبفشان Old Faithful Old Faithful یکی از معروف‌ترین آبفشان های جهان است که در پارک ملی Yellowstone از آمریکا واقع شده است. آبفشان مذکور تاکنون بیش از ۱ میلیون بار فوران کرده است و همین موضوع نیز باعث شده که Yellowstone اولین پارک ملی جهان باشد. گفتنی است که آب این آبفشان از عمیق‌ترین بخش زمین فوران می‌کند. فوران این آبفشان هر ۶۵ تا ۹۰ دقیقه صورت می‌گیرد و در هر بار نیز حدود ۳۲ هزار لیتر آب در یک ستون زیبا خارج می‌شود. دمای این آب در داخل زمین حدود ۲۴۴ درجه فارنهایت است که به همراه بخار، دمای آن به ۳۵۰ درجه فارنهایت نیز می‌رسد. آبفشان Old Faithful بعد از تاریک شدن هوا، بسیار زیباتر دیده می‌شود و نور پروژکتورها ظاهری زیبا و رنگی به آن می‌بخشند و همین موضوع باعث می‌شود که میلیون‌ها دلار سود به سمت این پارک ملی جاری شود.

The Fly Geyser

آبفشان رنگارنگ اگر به دنبال یک آبفشان بسیار عجیب می‌گردید، بدون شک The Fly Geyser در ایالت نوادای آمریکا، بهترین و البته عجیب‌ترین آبفشانی است که می‌توانید پیدا کنید. متاسفانه آبفشان مذکور فعلا برای بسیاری از مردم ناشناخته است. این آبفشان دارای ترکیبات مواد معدنی بسیار پیچیده‌ای است که شامل گوگرد و دی اکسید می‌شود و همین امر باعث شده اطراف آن، رنگ‌های بسیار عجیبی داشته باشند. The Fly Geyser در واقع همان چیزی است که می‌تواند بسیاری از گردشگران را شگفت‌زده کند.

چشمه آب گرم Strokkur، ایسلند

آبفشان strokkur نام این چشمه از واژه ایسلندی به معنای ساختاری کُره‌ای مانند گرفته شده است. آبفشان مذکور برای اولین بار در سال ۱۷۸۹ فعالیت کرد و یکی از برترین آبفشان‌های فعال در جهان به حساب می‌آید که در دره Haukadular واقع شده است. فوران این آبفشان هر ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت می‌گیرد و در جریان آن نیز ارتفاع آب فوران شده به ۳۰ متر می‌رسد. دمای این آب نیز ۹۷ درجه سانتی گراد است و تمام این ویژگی‌ها دلایلی هستند که گردشگران از سرتاسر جهان به این محل سفر می‌کنند. قوی‌ترین آبفشان زمین نیز Waimangu نامیده می‌شد که در نیوزلند قرار داشت و تنها از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۴ به مدت ۵ سال فعالیت کرد و بعد از آن بدلیل کاهش سطح آب دریاچه‌های اطراف، غیرفعال شد. این آبفشان در هر بار فوران خود حدود ۸۰۰ تُن آب را به بیرون پرت می‌کرد. Waimangu-geyser منبع: Travelvivi

مطالب مرتبط:

دیدگاه