آغاز عملیات ترمیم و به‌سازی نخستین دانشکده طب ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
آغاز عملیات ترمیم و به‌سازی نخستین دانشکده طب ایران
به گفته معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی عملیات مرمت اضطراری و به‌سازی نخستین دانشکده طب ایران (بنای چوبی دانشگاه ارومیه) آغاز شده است.
محمد فتحی با اشاره به اینکه مرمت اضطراری و به‌سازی ساختمان چوبی چند روزی است که آغاز شده و ظرف مدت دو هفته پایان می‌یابد گفت:
بعد از مرمت اضطراری نسبت به مرمت جامع این ساختمان اقدام می‌شود. به دلیل نفوذ رطوبت، بارندگی و وجود بار زیاد موجود قسمتی از سقف تخریب شده و بدین منظور نسبت به حفاظت و مرمت بنا اقدام شده است
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه ارومیه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جهت مرمت، احیاء ساختمان چوبی در قالب موزه طب منعقد شده است، تصریح کرد:
مرمت جامع و احیاء ساختمان چوبی در قالب موزه طب بعد از تصویب طرح در ماه‌های آینده اجرا می‌شود.
فتحی افزود:
پس از تصویب طرح جامع مرمت این بنا و برآورد مالی، دانشگاه ارومیه نسبت به تخصیص اعتبار اقدام خواهد کرد
نخستین دانشکده طب که امروزه به نام ساختمان چوبی نیز شناخته می شود، در محوطه داخلی دانشگاه ارومیه توسط فردی به نام جوزف کاکران یکی از آشوریان ارومیه در سال ۱۸۸۲ میلادی در داخل باغ ۱۵ هکتاری که به منظور تاسیس بیمارستانی خریداری شده بود، ایجاد شد. این ساختمان با حدود ۱۵۰سال قدمت دارای ۱۵۰۰ مترمربع مساحت بوده و در خیابان شهید بهشتی ارومیه واقع شده است. این بنا پس از دارالفنون، نخستین مرکز آموزش طب و نیز بیمارستان در ایران بوده است. منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه