نکات مهم پیش از مهاجرت

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا جمعه، ۱۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۸
نکات مهم پیش از مهاجرت
مهاجرت به کشوری بیگانه بسیار هیجان‌انگیز و در عین حال تصمیم پیچیده‌ای است و نکات بسیاری پیش از اخذ این تصمیم مهم و دشوار باید سنجیده شوند. برای درک بیشتر از ابعاد این تصمیم و نکات مربوطه با کجارو همراه شوید!
مهاجرت و تغییر محل زندگی تصمیم بزرگ و پیچیده‌ای برای خود شخص و همچنین اطرافیان است. زیرا این کار صرفا محدود به تغییر مکان از لحاظ فیزیکی نیست و با این کار شخص از جامعه و فرهنگ خود نیز فاصله می‌گیرد. هر ساله مردم زیادی در سراسر دنیا تصمیم به این کار می‌گیرند ولی اکثر آن‌ها دلایل مشابهی برای اخذ چنین تصمیمی دارند. مثلا برخی برای یافتن موقعیت‌های شغلی بهتر، عده‌ای به دلیل هزینه‌های ارزان‌تر زندگی یا بنا به دلایل پزشکی و ... مجبور به ترک شهر و دیار خود می‌شوند. صرف نظر از عامل تصمیم به مهاجرت، باید این نکته مهم را در نظر داشت که این کار مراحلی طولانی و پیچیده را به همراه دارد و باید نکات مهمی را پیش از اقدام به این کار دشوار در نظر گرفت. اگر شما نیز در آینده نزدیک قصد مهاجرت به سایر کشورها را دارید، بهتر است تا نگاهی به این نکات مهم داشته باشید.

۱. بررسی ابعاد تصمیم

Things to Consider Before Moving to Another Country در صورتی که تمایل به مهاجرت و ادامه زندگی در کشوری بیگانه، باید این نکته را مدنظر داشت که اقامت دائم با سفر چند روزه برای گذران تعطیلات بسیار متفاوت است. اگرچه پیشرفت تکنولوژی همه ما را به شهروندان جهانی تبدیل کرده و امکان سفر به کلیه نقاط دنیا فراهم است؛ ولی مهاجرت آنچنان که از ظواهر آن به نظر می‌رسد، چندان آسان و خوشایند نیست. بنابراین، لازم است تا در مرحله اول کلیه ابعاد این تصمیم را به درستی سنجید و از مصمم بودن به ادامه زندگی در کشوری جدید اطمینان لازم را حاصل کرد.

۲. انتخاب کشور مناسب

Things to Consider Before Moving to Another Country در مرحله بعد، انتخاب کشور مناسب برای زندگی قرار دارد. از آنجا که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، نباید به عکس‌ها و تبلیغات پر زرق و برق مجلات و غیره اکتفا کرد. بلکه تحقیق و گردآوری اطلاعات از منابع معتبر بهترین راه‌حل برای این موضوع است. در بررسی وضعیت کشورها باید موضوع‌های مهم مانند آب‌وهوا، وضعیت اشتغال و استخدام، آمار جرم و جنایت، استانداردهای زندگی، شرایط سیاسی، شرایط تحصیل در مدارس برای کودکان، فاصله جغرافیایی آن کشور از کشور زادگاه و .... را در نظر داشت.

۳. شرایط مالی

Things to Consider Before Moving to Another Country پس از خروج از کشور باید آمادگی مواجهه با هزینه مواردی نظیر بیمه، مالیات، حساب‌های بانکی و غیره را داشته باشید. اگر بصورت آنلاین قابلیت دسترسی به حساب‌های بانکی خود را دارید، در اینصورت مهم نیست که در کجای دنیا باشید. درخصوص بیمه، باید با شرکت بیمه متبوع خود در رابطه با تغییرات پیش‌آمده در محل زندگی و نحوه پرداخت هزینه‌ها هماهنگی‌های لازم را به عمل آورید. همچنین به دلیل اهمیت موضوع مالیات، کلیه مقررات لازم را مطالعه کنید. برای مثال، در کشور آمریکا هر فرد به عنوان شهروند ملزم به پرداخت مالیات اجباری است. پس بهتر است قبل از ورود به آن کشور در مورد همه این مسائل اطلاعات لازم را کسب کنید.

۴. بهداشت و درمان

Things to Consider Before Moving to Another Country سلامت یکی از مهم‌ترین مسائل در هنگام تصمیم‌گیری برای مهاجرت است. از این‌رو، بررسی وضعیت و کیفیت سیستم بهداشت و درمان کشور مقصد ضروری است. حتی جزئیاتی مانند ساعات کار پزشکان و پرستارها و فاصله مراکز بهداشتی-درمانی در نزدیکی منطقه اقامت را نیز باید مد نظر داشت. البته مهم‌ترین نکته در این مورد بررسی هزینه‌های درمان است.

۵. بررسی شرایط اقامت و دریافت ویزا

Things to Consider Before Moving to Another Country از جمله مهم‌ترین فاکتورهای مهاجرت، دریافت اجازه اقامت و ویزا است. در صورتی‌که تمایل دارید تا در کشور مقصد شهروند قانونی شوید، باید کلیه مراحل را به دقت انجام دهید. اگر قصد اقامت با ویزای توریسیتی را دارید (که برای دریافت اجازه اقامت دائم راه حل مناسبی نیست)،  باید زحمت و دردسر تمدید آن را در بازه‌های زمانی مشخص متحمل شوید. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد این پروسه‌ها با مشاوران و وکلای مهاجرت مشورت کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این مورد مهم‌ترین مسئله در خصوص مهاجرت به شمار می‌رود و باید کلیه مدارک قانونی لازم برای دریافت اجازه اقامت بی کم و کاست تهیه شود.

۶. درآمد و تامین زندگی

Things to Consider Before Moving to Another Country اگر قصد دارید تا پس از مهاجرت شغل جدیدی را در کشور مقصد آغاز کنید، باید بخاطر داشته باشید که این کار به محض ورود اتفاق نمی‌افتد. بهتر است تا زمان تثبیت موقعیت خود در آن کشور به شغل قبلی خود برای تامین زندگی ادامه دهید. ولی در کنار آن می‌توانید وضعیت بازار را برای شروع حرفه جدیدتان بررسی کنید. البته هیچ‌گاه در شروع کار سرمایه‌گذاری کلان انجام ندهید و با احتیاط پیش بروید!

۷. خرید خانه و ماشین

Things to Consider Before Moving to Another Country اگر مصمم هستید تا به محض ورود به آن کشور خانه و ماشین برای خود بخرید، بهتر است اندکی دست نگه دارید! زیرا این کار چندان عاقلانه نیست. زیرا با این کار، پیش از آشنایی و تطبیق با شرایط زندگی و فرهنگ کشور جدید، مبلغ هنگفتی از سرمایه‌تان را هزینه خواهید کرد و این کار ریسک بزرگی است. برای این کار لازم است تا ابتدا با مردم بومی ارتباط برقرار کرده و سپس از طریق آن‌ها با شرایط و تسهیلات خرید مسکن و نیز خودرو آشنا شوید. حتی دوستان بومی می‌توانند به شما در فرآیندهای پیچیده تهیه و پرکردن فرم‌های ثبت‌نام کمک کنند.

۸. ارتباط با مردم بومی

Things to Consider Before Moving to Another Country برقراری ارتباط سازنده با مردم بومی منطقه‌ای که به آن مهاجرت کرده‌اید، بسیار مهم است. سعی کنید تا با همسایگان خود ارتباط داشته باشید، در جشن‌ها و مراسم مختلف مانند جشن خیریه یا حتی مراسم مذهبی حضور پیدا کنید و با این افراد رابطه دوستی برقرار کنید. در واقع تلاش کنید تا عضوی فعال در آن جامعه باشید و البته زبان رایج آن منطقه را نیز یاد بگیرید؛ زیرا باعث استحکام پیوند شما با مردم آن منطقه خواهد شد. موارد ذکر شده، بخشی از مسائل مهمی است که پیش از مهاجرت به کشوری بیگانه باید مدنظر قرار گیرند و امیدواریم تا برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، مفید واقع شوند. البته پس از گذراندن کلیه این مراحل و ورود به کشور جدید، اولین کار تهیه خط تلفن همراه از اپراتورهای محلی (که معمولا هزینه پائین‌تری نسبت به رومینگ بین‌الملل دارد) برای اطلاع‌رسانی به خانواده است! منبع: buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه