انواع مختلف اقامتگاه

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
انواع مختلف اقامتگاه
گردشگران همواره در حال سفر و بازدید از جاذبه‌های گوناگون گردشگری در اقصی نقاط دنیا هستند و از اینرو، اسکان در محلی مناسب برای کسب آرامش و رفع خستگی برای آن‌ها بسیار مهم است. البته بسته به نوع سفر ، نیاز گردشگران و همچنین بودجه، انواع مختلف اقامتگاه وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با اشکال مختلف اقامتگاه در سفر با کجارو همراه شوید!
انتخاب محلی مناسب برای اسکان در طول سفر از جمله مهم‌ترین اقدام‌های تدارکاتی پیش از سفر محسوب می‌شود که باید کلیه جوانب در اتخاذ آن سنجیده شود؛ زیرا در صورت عدم رضایت از محل اقامتگاه، خاطره خوش سفر به کام گردشگران تلخ خواهد شد! منظور از اسکان در سفر، اقامت گردشگران به مدت یک شب یا بیشتر در مکانی دیگر به جز خانه در طول سفر است. از جمله شروط اولیه این اقامتگاه، امنیت است؛ بعبارت دیگر، محل اسکان باید از ضریب امنیتی کافی برخوردار باشد و گردشگران بتوانند با آرامش خاطر در آنجا استراحت کرده و اشیای خود را در آنجا قرار دهند. علاوه بر این، موارد دیگری مانند رستوران، خشکشوئی و... نیز از جمله ملزومات یک اقامتگاه خوب است. بر این اساس انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها طبق امکانات رفاهی در سراسر دنیا وجود دارند که گردشگران می‌توانند بر حسب نیاز و بودجه خود مورد مناسبی را برای اسکان در طول سفر انتخاب کنند.

خوابگاه

Hostels Hostels در این نوع از اقامتگاه محدودیت سنی برای پذیرش وجود ندارد و برای افرادی که بودجه اندکی برای سفر دارند، بسیار مناسب است. در این خوابگاه‌ها حتی اتاق‌های انفرادی با امکانات اولیه نیز وجود دارد. در برخی از این خوابگاه‌ها غذای گرم نیز به میمهانان ارائه می‌شود.

هتل

Hotels Hotels کلمه هتل با توجه به میزان بودجه دامنه معنایی گسترده‌ای را شامل می‌شود. هتل‌ها بر اساس رتبه خود امکانات خاصی مانند سرویس اتاق و غیره را به میهمانان خود ارائه می‌دهند. علاوه بر پوشش طیف نیازهای گردشگران، امکانات ویژه‌ای توسط هتل‌ها در اختیار خانوده‌ها قرار می‌گیرد.

هتل‌های کپسولی

Capsule Hotels Capsule Hotels ایده این نوع از هتل برای نخستین بار در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ارائه شد و اکنون در چین و سنگاپور نیز وجود دارد. این نوع از اقامتگاه بصورت محفظه‌های کوچک در اندازه تکنفره از جنس پلاستیک یا فایبرگلاس ساخته و بصورت لانه‌های کندوی زنبور عسل بر روی هم چیده شده‌اند. هر یک از این کپسول‌ها مجهز به امکاناتی مانند تلویزیون نیز هستند و گزینه بسیار مناسب و ارزانی برای اقامت یک شبه به شمار می‌روند.

تخت‌خواب و صبحانه (Bed and Breakfast)

Bed and Breakfasts Bed and Breakfasts با اقامت در این نوع اقامتگاه‌ که در کشور آمریکا متداول است، در واقع به منزل محلی‌ها و بومیان هر منطقه می‌روید و تنها اتاقی از اتاق‌های خانه (به عنوان مثال اتاق خالی فرزندانی که ازدواج کرده و از خانه رفته‌اند) را کرایه می‌کنید. این اقامتگاه از لحاظ قیمت بسیا مقرون مقرون به صرفه بوده و از اینرو، در غرب بسیار متداول هستند. اتاق‌های آن‌ها بسیار شبیه هتل است ولی باقیمتی ارزان‌تر امکاناتی مشابه را در فضایی شبیه به فضای خانه ارائه می‌دهند. حتی میهمانان می‌توانند در زمان صرف صبحانه سایر افراد حاضر در مکان از جمله صاحب اقامتگاه را ملاقات کرده و با یکدیگر صحبت کنند.

متل

Motels Motels یکی دیگر از انواع اقامتگاه‌ها، متل است که از ترکیب دو واژه موتور و هتل بوجود آمده است. در واقع، این نوع از اقامتگاه برای اسکان افراد موتوری ایجاده شده است. اتاق‌های آن با یکدیگر دیوار به دیوار است و در محوطه فضای بسیار وسیعی برای پارکینگ وجود دارد و البته از لحاظ قیممت نسبت به هتل ارزان‌تر است.

مهمانسرا

Guest Houses Guest Houses واژه مهمانسرا دارای دامنه معنایی گسترده‌ایی است و در سراسر دنیا تعبیرهای متفاوتی دارد. در برخی مناطق، به مفهوم خوابگاه، تختخواب و صبحانه، یا کاروانسرا است. در برخی دیگر، مهمانسراها بسیار شبیه هتل هستند ولی نسبت به آن‌ها قیمت ارزان‌تری دارند. در بعضی از کشورها نیز به خانه‌های اجاره‌ای گفته می‌شود که بصورت خصوصی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. در این حالت، مالک در محلی جدا ولی نزدیک به مهمانسرا حضور دارد.

استراحتگاه

Resorts Resorts این نوع از اقامتگاه‌ها در نزدیکی مراکز توریستی مانند ساحل، صحرا، پارک جنگلی، مناطق اسکی و غیره قرار دارند و پذیرای گردشگرانی است که هدف آن‌ها از سفر استراحت کامل و رفع خستگی در سفر است. در این استراحتگاه‌ها امکانات بی‌نظیری مانند استخر، زمین بازی گلف، میدان تنیس و ... وجود دارد. در برخی موارد وسعت استراحتگاه‌ها به چندین هکتار نیز می‌رسد.

ویلاهای مشترک

Timeshares Timeshares این نوع از اقامتگاه به املاکی اطلاق می‌شود که بطور مشترک توسط چند نفر اجاره یا خریداری می‌شود و در بازه‌های زمانی مشخص در طول سال به نوبت توسط آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حق اجاره، استفاده یا حقوق مالکیت در طول مدت معین مشخص شده برای هر مالک محفوظ است. در ضمن شرایط نگهداری و حفظ ملک در هر بازه زمانی به عهده مالک آن دوره خواهد بود.

تبادل گردشگر

Hospitality Exchange این روش یکی از جالب‌ترین انواع اقامت در حین سفر است که گردشگران باید سازمان یا نهاد مربوطه شخصا تماس گرفته تا هماهنگی لازم برای اقامت آن‌ها در منزل یکی از افراد بومی و داوطلب پذیرش گردشگر در منزل شخصی انجام شود. این نوع از اقامت هزینه بسیار ناچیزی دارد و بهترین گزینه برای افرادی است که با بودجه اندک سفر می‌کنند.

کاروان

Caravanning Caravanning کاروان به اتاقک نقلیه کوچکی گفته می‌شود که دارای کلیه لوازم مورد نیاز برای سفر بوده و به اتومبیل وصل می‌شود. کاروان امکان اتراق و حرکت را بصورت همزمان فراهم می‌کند. حتی برخی از انواع کاروان‌ها گنجایش کافی برای استراحت چند نفر را نیز دارند.

چادر

Camping Camping پرطرفدارترین و کم هزینه‌ترین نوع اقامت بویژه در میان جوانان محسوب می‌شود که در آن گردشگر چادر، کیسه‌خواب و سایر لوازم مورد نیاز را در کوله‌پشتی خود حمل و بی‌دغدغه به سمت ماجراجوئی حرکت می‌کند.

کلبه/ ویلا

Cottages/Villas Cottages/Villas کلبه/ ویلا گزینه مناسبی برای خانواده‌هایی است که به دنبال آرامش در تعطیلات به دور از هیاهو هستند. به لحاظ وسعت بسیار بزرگ‌تر از اتاق هتل هستند و حداقل ۴ نفر می‌توانند همزمان با هم در آن اقامت داشته باشند. به لحاظ امکانات رفاهی نیز دارای آشپزخانه، ناهارخوری، اتاق‌های خواب و .... هستند و بالطبع نسبت به هتل و سایر گزینه‌ها رفاه بیشتری دارند.

مراتع و مزرعه‌ها

Dude Ranches Dude Ranches در کشور آمریکا، مراتع و مزرعه‌ها اقامتگاه‌های فصلی به شمار می‌روند که در آن‌ها می‌توان حس نوستالژی فرهنگ آمریکایی را تجربه کرد. در طول اقامت در این مزرعه‌ها می‌توان در مراتع وسیع آن حتی اسب‌سواری کرد یا به کمک راهنماهای محلی در جنگل‌ها و مناطق اطراف به شکار رفت.

اجاره

Vacation Rentals یکی دیگر از راه‌های مقرون به صرفه گذران تعطیلات اجاره آپارتمان یا ویلا است. معمولا اکثر مردم به صورت گروهی یا با خانواده خود به سفر می‌روند و تمایل دارند تا بصورت دسته‌جمعی اقامت داشته باشند. از اینرو، اجاره خانه یا آپارتمان به مدت کوتاه برای این افراد بسیار مناسب است.

اقامت در منزل

House Sitting مدت اقامت بستگی به توافق میان صاحبخانه و میهمان دارد و میهمان می‌تواند طبق توافق بصورت رایگان ولی مشروط بر به عهده گرفتن بخشی از کارهای منزل مانند نظافت، باغبانی، نگهداری از حیوانات خانگی و ... در آنجا اقامت داشته باشد.

هتل‌های خاص

Exotic Hotels Exotic Hotels پس از معرفی انواع مختلف اقامتگاه‌ها برای سپری کردن تعطیلات نوبت مکان‌ها و هتل‌هایی خاص است. این هتل‌ها در مناطقی عجیب مانند زیر دریا، غارها، بالای درختان یا جزایر خاص واقع شده‌اند و اقامت در این مکان‌ها تجربه منحصربفردی محسوب می‌شود. صنعت گردشگری در کل دنیا بصورت مداوم در حال گسترش و عرضه خدمات نوین به نیازهای گردشگران در کلیه سطوح است و اقامتگاه‌ها نیز بخش مهمی از این صنعت یه شمار می‌روند. در این مقاله تلاش بر آن بوده تا انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها یا شیوه‌های اسکان در سراسر دنیا معرفی شود؛ چنانچه شما تجربه متفاوتی به غیر از موارد یاد شده را دارید، لطفا با کجارودر میان بگذارید! منبع: buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه