دانشگاههای برتر ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

هانیه احمدی
هانیه احمدی دوشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
دانشگاههای برتر ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

آیا شما هم جز دسته‌ی کسانی هستید که علاقه‌ی بسیاری به رنسانس یا زیبایی‌های تمام نشدنی روم دارند؟ پس تحصیل در ایتالیا می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شما باشد. این کشور زیبا نه‌تنها خانه‌ی  انواع خوراکی‌های خوشمزه و نوشیدنی‌های منحصربه‌فرد است بلکه موسسات آموزش عالی آن نیز شهرت فراوانی دارد. شما زبان ایتالیایی را بلد نیستید؟ اصلا نگران نباشید حتما با توجه به سطح  زبان و مقطع تحصیلی موردعلاقه تان یک گزینه‌ی خوب را در اینجا خواهید یافت. با کجارو همراه باشید تا تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا را به شما معرفی کنیم:

ایتالیا یک کشور منحصربه‌فرد است، با سیستم حمل و نقل زمینی فوق‌العاده‌ و همچنین فرودگاههای متعدد که سفر شما را به دیگر کشورهای اروپایی آسان می‌کند. کشوری که قطعا شما در تمامی خیابانهای باستانی و شهرهای مدرن و جهانیش چیزهای جدیدی خواهید یافت. اما اولین قدم برای تحصیل درایتالیا یافتن یک دانشگاه و یک شهر مناسب ( با توجه به مقطع تحصیلی، سطح زبان و منطقه‌ای که شما برای تحصیل می‌پسندید) برای تحصیل شما است.

دانشگاههای شهر میلان

در سال ۲۰۰۲ و بر اساس رتبه بندی QS به‌دلیل بزرگی، تعدد دانشجویان، جو بین‌المللی و تاثیر روی  صنعت مد جهانی ، میلان در رتبه‌ی ۲۱ بهترین شهرها برای دانشجویان قرار گرفت. اگر شما به ورزش فوتبال علاقه‌ی بسیاری دارید میلان با داشتن دو تیم بزرگ مانند آ ث میلان و اینتر میلان محل بسیار مناسبی برایتان خواهد بود. همچنین با توجه به وجود صاحبان مشاغلی که به‌دنبال فارغ التحصیلان این شهر هستند میلان در زمینه‌ی شغلی نیز شهر مناسبی است.

دانشگاه میلان

دانشگاه میلان دوره های پیشنهادی زیادی را برای دانشجویان بین‌المللی دارد از جمله ۳ دوره که کاملا به زبان انگلیسی هستند: اقتصاد، انفورماتیک و رشته ‌های دانشکده‌ی پزشکی. و یکسری برنامه تحت عنوان " ورود به سطح " وجود دارد که طی آن دانشجویان می‌توانند ۴۵ تا ۶۰ واحد ابتدایی خود را به زبان انگلیسی بگذرانند و بقیه واحدها به زبان ایتالیایی، اگرچه  ممکن است که پایان نامه را به زبان انگلیسی ارائه دهند. در مقطع دکتری، دانشگاه میلان ۲۱ دوره در غالب رشته‌های متعدد پیشنهاد می‌دهد. بعلاوه این دانشگاه، فعالیت‌های فوق برنامه‌ی دیگری را نیز پیشنهاد می‌دهد مانند انجمن ورزش‌های آماتور، گروه کر، دسته‌ی نوازاندگان و تئاتر و فعالیت‌های فرهنگی دیگر.

 دانشگاههای شهر رم

بی‌شک یکی از شهرهای زیبا و مشهور در دنیا رم است. این شهر که پایتخت ایتالیا نیز هست مکان بسیار مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌آید.  شهری تاریخی که خانه‌ی واتیکان‌ها و تمدن رم باستان است.

دانشگاه رم

دانشگاهی که به گزارش QS جز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شود و بیشتر به جهت سطح دانش آن یا  La Sapienza مشهور است. ??????? ?? یکی ازاولین دانشگاههایی است که رشته‌هایی به زبان انگلیسی را در مقطع فوق لیسانس ارائه داد.  دانشجویان مبادله‌ای نیز از رنج وسیعی از امکانات بهره  خواهند برد از جمله اطلاعات و راهنمایی‌هایی برای تدریس خصوصی، استفاده از سیستم حمل و نقل رایگان، محل‌هایی برای دانشجویانی که دارای ناتوانی‌هایی هستند، کافه، کتابخانه، امکانات ورزشی، مراکز فرهنگی و امکاناتی همگام با تکنولوژی . این دانشگاه همچنین با ۴۰۰ مدرسه‌ی ارسموس د جهان همکاری می‌کند بنابراین دانشجویان بین‌المللی زیادی دارد. آن‌ها همچنین رشته‌ها و برنامه‌های متعددی را به زبان انگلیسی دارند. بعلاوه، دوره‌های زبان برای دانشجویان غیربومی، باشگاههای ورزشی و تئاتر نیز از دیگر امکانات این دانشگاه است.

دانشگاه جان کابوت (John Cabot )

تنها دانشگاه آمریکایی موجود در ایتالیا جان کابوت است که بر اساس سیستم آموزشی سنتی ایتالیاست. دوره‌ها در اینجا به‌طور کامل به زبان انگلیسی هستند و در کنار فرصت‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی، دارای دوره های ۴ ساله تحصیل است. این دانشگاه کوچک دارای ۱۰۰۰ دانشجواز ۵۵ کشور مختلف است و تمامی امکاناتی که ارائه می‌دهد کاملا شبیه به یک دانشگاه آمریکایی است از جمله خوابگاه‌ها و برنامه‌های غذایی، باشگاه‌ها و سازمانها. با ۱۳ دوره‌ با مدراک مختلف این شانس را به دانشجویان می‌دهد که در آن واحد دو مدرک BA یکی آمریکایی و دیگری انگلیسی دریافت کنند. همچنین فرصت‌های زیادی برای مطالعه‌ی زبان در کنار کارآموزی‌های بین‌المللی که برای تسهیل مسافرت‌های دانشجویان به سراسر جهان در نظر گرفته شده است.

دانشگاههای شهر بولونیا

بولونیا شهری است که با برج‌های خیره‌ کننده‌اش نشانه‌هایی از دوره‌ی رنسانس را در خود دارد. بولونیا خودش را به‌عنوان پایتخت آشپزی ایتالیا معرفی کرده است . تعداد زیادی از دانشجویان در شمال این کشور در این شهر مشغول به تحصیل هستند. در سال ۲۰۰۲، بولونیا به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شد. قطعا در این شهر زیبا با جاذبه‌های زیادی روبه رو خواهید شد.

دانشگاه بولونیا

این دانشگاه  در کنار اینکه قدیمی‌ترین دانشگاه موجود در ایتالیاست و به سال ۱۰۸۸ بر‌می‌گردد، یکی از بهترین دانشگاههای ایتالیا  نیزمحسوب می‌شود، دانشگاه بولونیا  پیشرو در زمینه‌ی سازگار کردن سیستم‌ها و مدراک تحصیلی آکادمیک در اروپاست. بیشتر رشته‌ها به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند، اما می‌توانید تعدادی رشته نیز به زبان انگلیسی پیدا کنید. در این دانشگاه همچنین دوره‌هایی را برای زبان ایتالیایی به دانشجویانی که بومی نیستند پیشنهاد می‌دهد. دانشگاه بولونیا از لحاظ دانشکده حقوق، جز۵۰ دانشگاه برتر اروپا قرار دارد. پس کسانی که استعداد و علاقه‌ی زیادی به این رشته دارند اینجا گزینه‌ی بسیار مناسبی است و شاید به‌سختی بتوانند دانشگاه ایتالیایی بهتری را در این زمینه پیدا کنند.

دانشگاههای  شهر فلورانس

فلورانس محل تولد رنسانس است و به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای جهان شناخته می‌شود.  این شهر درقلب منطقه‌ی توسکانی (Tuscany ) واقع شده است و دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل در رشته‌هایی نظیر آشپزی، هنر، تاریخ و زبان به این شهر می‌آیند. فلورانس یک مقصد فوق‌العاده برای دانشجویان است .

آکادمی هنرهای زیبا ایتالیا ( Accademia Italiana )

این آکادمی هنرایتالیا دارای دانشکده‌هایی در دو شهر روم و فلورانس است و یک آکادمی فوق‌العاده در زمینه‌ی مد و طراحی که دارای گزینه‌هایی برای مدارک ۳ ساله و همچنین گزینه‌هایی برای دوره‌های کوتاه مدت است. از طرف وزارت ایتالیا این دانشگاه به‌عنوان دانشگاه دولتی معرفی شده است. برخی رشته‌ها فقط به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند، اما بیشتر رشته‌ها به هردو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌شوند و استادان دانشکده به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. و البته کلاسهای آموزش زبان نیز وجود دارد.

دانشگاه فلورانس

تاسیس دانشگاه فلورانس به سال ۱۳۲۱برمی گردد و استادان به نامی نظیر شاعر و نویسنده‌ی مشهور جووانی بوکاچیو را به خود دیده است. امروزه،  این دانشگاه به سبب تحقیقاتش و اینکه خانه‌ی یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های تاریخ طبیعی است که در سال ۱۷۷۵ ساخته شده است و همچنین دارا بودن باغ‌های گیاه‌شناسی، استخوان‌های دایناسور و دیگر فسیل‌هایی که در منطقه‌ی توسکان کشف شده‌اند مشهور شده است.  اگر شما به تاریخ ایتالیا علاقه دارید این شهر محل بسیار مناسبی برای تحصیل است اما بهتر است حتما زبان ایتالیایی را فرا بگیرید( زیرا حتی قسمت اعظم سایت هم به زبان ایتالیایی است) ، اگرچه تعداد اندکی از رشته‌های تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشگاه لورنزو مدیچی، فلورانس

آیا شما زبان ایتالیایی بلد نیستید اما بازهم علاقه‌مند به زندگی در فلورانس هستید؟ به احتمال زیاد موسسه لورنزو مدیچی فلورانس گزینه‌ی مناسبی برای شما است. این موسسه بزرگترین موسسه‌ی بین‌المللی در فلورانس است که دانشجویان از سراسر جهان برای یک نیم سال تحصیلی،  یک سال یا برای دوره‌ی کامل به این مکان می‌آیند. رشته‌هایی که همه  به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و امکان مطالعه‌ی زبان وفرهنگ در کنار رشته‌های منحصربه‌فردی مانند هنر و آشپزی وجود دارد. دانشکده در مرکز شهر قرار دارد به‌همراه کلاسهایی که در مکانی به فاصله‌ی ۵ دقیقه از کلیسای جامع فلورانس و رود آرنو برگزار می‌شوند.

دانشگاههای  شهر پیزا

پیزا یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیاست که نیمی از جمعیت آن را نیز دانشجویان تشکیل می‌دهند. شهری که در دهانه‌ی رود آرنو واقع شده و شهرت آن نیز بیشتر به خاطر کاخ‌ها، پل‌ها و همچنین کلیساهای تاریخی بی‌نظیر آن است.

دانشگاه پیزا

این دانشگاه در حدود ۵۴۰۰۰ دانشجو دارد ، که یک چهارم آن‌ها از خارج از این منطقه به دانشگاه پیزا می‌آیند و بسیاری از آن‌ها نیز دانشجویان بین‌المللی هستند. اینجا محل تحصیل چهره های سرشناسی مانند گالیلئو گالیله و پاپ کلیمنت دوازدهم بوده است. محوطه‌ی دانشگاه دارای یک زمین ورزشی و کتابخانه‌های چند منظوره است . این دانشگاه فاصله‌ی کمی با برج پیزا و همچنین یک فرودگاه بین‌المللی دارد.   در پایان باید بگوییم که دانشگاههای که در این مقاله نام بردیم تعدادی از بهترین‌ها هستند اما تنها انتخاب‌های شما نخواهند بود. و  قطعا ایتالیا به‌صورت تصادفی به دومین مقصد پرطرفدار برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل نشده است. در این کشور دوره‌های متفاوتی برای شما خواهد بود خواه بخواهید یک دوره‌ی کامل ۴ ساله را بگذرانید یا اینکه تصمیم داشته باشید برای یک نیم سال به این کشور سفر کنید. بهتر است با ادارات مربوط به تحصیل در خارج از کشور درایتالیا ارتباط داشته باشید و رشته و مقطع تحصیلی موردعلاقه‌تان را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را در این کشور داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه