چاقو و ابزارها: چگونه انتخاب کنیم؟

سیما احدی
سیما احدی شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
چاقو و ابزارها: چگونه انتخاب کنیم؟

ابزارهای چندگانه در انواع مختلف و سایزهای گوناگون این امکان را به ما می‌دهد تا راحت‌تر و آسان‌تر به کمپ برویم. این ابزارها کاملا جا افتاده‌اند و کارایی بالایی دارند. در زیر به توضیح بیشتر این ابزارها می‌پردازیم. با کجارو همراه باشید.

 یکی از اقلام مفیدی که می‌توانیم در جیب هم نگه داری کنیم چاقو است، با یک چاقوی محکم یا یک وسیله‌ی چند کاره می‌توانیم غذای خود را آماده کنیم، برش بزنیم، ابزاری درست کنیم، چوب برای آتش فراهم کنیم یا در مواقع اضطراری جان کسی را نجات دهیم.

Knives-and-Tools-1

چاقو و ابزارهای چندکاره انواع مختلفی دارند، چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر مواد سازنده‌ی آن‌ها. ابزار یا چاقویی که انتخاب می‌کنید بسته به نوع فعالیت و نیاز شما است. بهترین گزینه برای کمپینگ‌ها یا نیازهای روزمره و مصارف دیگر همین ابزارهای چندگانه‌اند.

انواع چاقو‌ها

Types-of-Knives

انواع چاقوها بدون هیچ محدودیتی موجود هستند، از چاقو‌هایی با لبه‌های ثابت گرفته تا چاقوهای جیبی، چاقوهای مخصوص برای انجام کارهای مختلف مانند بریدن چوب وجود دارند. از آن‌جایی که هر چاقویی کارایی خاص خود را دارد، بعضی افراد چاقو‌ چندکاره را انتخاب می‌کنند. اگرچه می‌توانید با انتخاب دقیق با توجه به نیازتان فقط یک چاقو را انتخاب کنید.

چاقوهای جیبی

Pocket-Knives

با تیغه‌های تاشو، این چاقوها جای زیادی نمی‌خواهند و برای گردش بسیار مناسب‌اند. همچنین به‌دلیل داشتن محافظ یا همان دسته در زمانی که استفاده نمی‌شوند سالم می‌مانند. گرچه چاقوهای تاشو‌ی کوچک ارگونومی ثابتی ندارند و ممکن است در حال استفاده روی انگشت‌تان زخم شوند.

چاقوهایی با تیغه‌ای ثابت

Fixed-Blade-Knives

چاقوهای با تیغه های ثابت قدرت بیشتری دارند و راحت‌تر از چاقو‌های تاشو هستند. تمیز‌ کردن‌شان آسان‌تر است ولی وزن آن‌ها بیشتر است، فضای بیش‌تری را اشغال می‌کنند و حتما باید با غلاف حمل شوند.

ویژگی‌های چاقو‌های مختلف

تیغه‌های قفل‌دار

Locking-Blade-Knives

چاقوهای قفل‌دار از استحکام چاقوهای تیغه ثابت و تاشو بودن چاقوهای جیبی بهره می‌برند. تیغ‌های آن‌ها تا می‌شود تا جای کمتری را بگیرند و تیغه‌ی آن به هنگام باز شدن قفل می‌شود تا هنگام استفاده به‌طور تصادفی تا نشود و به شما آسیب بزند.

چاقوهایی که با یک دست باز می‌شوند

One-Handed-Opening

برخی از چاقوهای تاشو طوری طراحی شده‌اند که با یک دست باز شوند. مکانیزم تاشو بودن و دکمه‌دار بودن کاری کرده تا تیغه راحت با یک دست باز و بسته شود. این چاقوها به‌راحتی با هر دو دست باز می‌شوند.

چاقوهای کاری

Assisted-Opening

زمانی که شما می‌خواهید تیغه را باز کنید، این چاقوها در باز کردن قفل آن کمک می‌کنند و آن را کامل باز می‌کنند. این چاقوها قفل ایمنی دارند که در هنگام باز و بسته شدن آن به‌طور تصادفی جلوگیری می‌کند.

اشکال مختلف تیغه‌ها

Knife-Blade-Shapes

تیغه‌ها انواع مختلفی دارند؛ در اینجا به چند تیغه‌ی شایع که در فضاهای باز و کمپینگ‌ها استفاده می‌شود اشاره می‌کنیم: تیغه‌هایی قوی و همه‌کاره، تیغه‌های لبه نازک، تیغه‌های ضخیم برای بریدن انواع کارهای سنگین وجود دارند. سر تیغه به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که آسیبی به‌طور تصادفی نزند. تیغه‌هایی که حالت حلالی دارند، لبه‌های تیز و نازکی هم دارند، این تیغه‌ها کابرد بالایی دارند، برای سوراخ کردن و کارهای ظریف بسیار مناسب‌اند، اما چون سطح تیغه‌ی آن کم است قدرت کمتری دارند.

Clip-point-blades

تیغه‌ی tanto بسیار قوی است و وزنی سنگین دارد، قدرت این چاقوها بسیار با است و برای خراش دادن، سوراخ کردن و بریدن اجسام سخت بسیار مناسب‌اند.

tanto-blades

چاقوهای سر سوزنی اکثرا دارای دو تیغه‌‌ی متقارن‌اند. برای شرایط سخت و سوراخ کردن و پرتاب کردن به کار می‌روند.

Needle-point

تیغه‌های Sheepsfoot و Santuko برای حاضر کردن غذا عماکرد مناسبی دارند. لبه‌ی این تیغه‌ها از دسته تا نوک چاقو تیز است. این ساختار باعث می‌شود تا خرد کردن، ریز کردن و برش دادن آسان شود و خطر آئیب رساندن را به حداقل کاهش دهد.

Sheepsfoot

مواد سازنده‌ی تیغه‌ها

در حالت کلی تیغه‌ی چاقوها باید در برابر ضربه و خوردگی مقاوم باشد و همی‌طور باید تیز و نازک باشد. با این حال در نظر گرفتن فولاد سخت برای چاقو مناسب است، لبه‌ای مقاوم خواهد داشت اما دوباره تیز کردن آن کار دشواری خواهد بود. فولاد نرم ممکن است بهتر باشد زیرا در برابر خوردگی مقاوم است، سبک‌تر است و تیز کردن آن هم آسان‌تر است.

فولاد ضد زنگ

اغلب تیغه‌ها از آلیاژ فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند تا در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد. ۳ آلیاژ محبوب برای ساخت چاقو وجود دارد: 420HC: این فولاد ضد زنگ مقرون به‌صرفه است و در برابر فرسایش و ویژگی‌های حفظ لبه بسیار قوی است. 154CM: این آلیاژ از بهترین فولاد ضد زنگ ساخته شده که از کربن در آن برای سختی بیششتر و حفظ لبه‌ای تیز استفاده شده است.

154CM

S30V: ساختاری از فولاد ضد زنگ است که با ترکیب وانادیوم (مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و ساییدگی) برای حفظ لبه‌ی تیز مخلوط شده است.

S30V

فولاد با درجه‌ی کربن بالا

بعضی از چاقوها با درجه‌ی کربن بالا ساخته می‌شوند. این تیغه‌ها بسیار سخت‌اند و تیزی خود را حفظ می‌کنند، اما در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت کمتری دارند.

مواد سازنده‌ی دسته‌ی چاقوها

اغلب اوقات برای بهبود بافت و راحتی کار با چاقو طیف گسترده‌ای از دسته‌ها با توجه به محیط زیست، سلیقه و زیبایی  در نظر گرفته شده است. دسته‌های چوبی بسیار زیبا  و خوش‌دست هستند اما خطر آسیب‌دیدگی در برابر آب را دارند.

Wood-handles

دسته‌های پلاستیکی مقرون به‌صرفه‌اند و مقاوم در برابر آب و مواد لغزنده‌اند.

Plastic-handles

دسته‌های لاستیکی هم بسیار خوش‌دست‌اند و در برابر آب مقاوم است اما دوام زیادی ندارند.

Rubber--handles

دسته‌های فولادی ضد زنگ و آلومینیومی بسیار با دوام‌اند اما در دست سرد و لغزنده‌اند.

aluminum-handles

ابزارهای چندگانه

این وسیله‌ها مانند یک جعبه ابزار کوچک‌اند که در کف دست جا می‌گیرند. وسیله‌ای همه کاره است بسیار کوچک است و جایگزین چاقو‌های جیبی سنتی شده‌اند. در حالی که اندازه‌ی آن‌ها کوچک‌تر شده اما قدرت آن‌ها رو به افزایش است، این وسیله قادر به انجام تعمیرات کوچک و انجام کارهای شمادر فضای باز یا زندگی روزمره است.

Multi-Tools

برخی از این ابزارها روی فعالیت خاصی تمرکز دارند مانند الزلر همه‌کاره‌ی دوچرخه‌سواری که برای شرایط مختلف دوچرخه‌سواران است. این ابزارها در فروشگاه‌ها با اندازه‌های مختلف و مناسب موجود‌اند.

ابزار‌آلات

اغلب ابزارهای جدید تاشو هستند و هریک طراحی کاربردی و خاص خود را دارد. انواع پیچ‌گوشتی‌ها، قیچی، سیم‌بر، اره، در بازکن بطری یا قوطی  از این دسته‌اند. ابزارهای دیگر مانند بطری باز کن، خلال دندان، سیم لخت‌کن، موچین، خط‌کش و سوراخ‌کن هم در این وسیله جای گرفته‌اند.

اندازه

این ابزارهای چندکاره از بزرگ تا کوچکش دارای طراحی سبک‌اند و ملزومات مورد نیاز را دارند. ابزارهایی مانند جاسوئیچی را می‌توان هرجایی حمل کرد اما فاقد قدرت‌ و تغییرپذیری هستند. می‌توانید آن را در جیب‌تان بگذارید و به کارهایتان رسیدگی کنید و آن را فراموش کنید تا زمانی که به آن نیاز پیدا می‌کنید.   ابزارهای چندکاره‌ی جیبی داراری سایز و اندازه‌های متناسبی هستند. آن‌ها به‌سادگی در جیب شلوار جا می‌گیرند، اما ساختار آن‌ها نسبت به مدل‌های ارگونومیک ضعیف‌تر است. این ابزارها نمونه‌ی کم حجم و سبک‌تر مدل اصلی هستند و  مناسب برای پیاده‌روی یا فعالیت‌های دیگر‌اند. این ابزارها کارهای سنگین و سخت را هم می‌توانند انجام دهند، اما مدل بزرگ‌تر آن‌ها دوام و راحتی بیشتری دارند. بیشتر برای کمپینگ‌های ماشین استفاده می‌شوند و تقریبا همه‌ی این ابزارها دارای غلاف روی کمربند هستند.

ابزارهای کمپ

گاهی اوقات برای رفتن به گردش‌ در طبیعت این ابزارهای چندگانه می‌توانند مفید باشند و کار شما را پیش ببرند. در اینجا به چند ابزار مورد نیاز برای کمپ‌ها اشاره می‌کنیم. تبرها و ساطورها‌ی بزرگ برای زدن چادر و روشن کردن آتش بسیار مناسب‌اند.

Axes-and-hatchets

اره تاشو بسیار سبک و کار با آن آسان است و بیشتر برای برش هیزم به کار می‌رود.

folding-saw

ماله‌های دستی هم هستند که اندازه‌های متفاوتی دارند، از بیل‌ها برای حفر سوراخ یا صاف کردن و هموار کردن قسمتی از زمین برای زدن چادر. کارد‌های بزرگ و سنگین در بریدن علف هرز بهترین است و مورد نیاز است.

مطالب مرتبط:

منبع rei

دیدگاه