با ۱۱ قطار فوق‌ العاده در جهان آشنا شوید

مهدیه عباس‌زاده
مهدیه عباس‌زاده جمعه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
با ۱۱ قطار فوق‌ العاده در جهان آشنا شوید

سفر با قطار همواره یکی از لذت‌بخش‌ترین انواع سفر است. در جهان مسیرهای خط‌آهنی وجود دارد که جذابیت‌های این سفر را دوچندان می‌کنند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۳ به‌روزرسانی شده است.

لذت بردن از سفر همیشه رفتن از نقطه «آ» به نقطه «ب» نیست؛ بلکه در بسیاری از موارد مهم‌تر از مبدا و مقصد، مناظری است که در طول مسیر خواهید دید. آیا تاکنون لذت بردن از مناظر اطراف را، در حالی که سوار قطار بوده‌اید تجربه کرده‌اید؟ سفر‌های قطاری همچون یک نوستالژی‌، لذت گذشته‌ها را به سفرهای کنونی ما می‌دهند. پس با صدای سوت قطار ما همراه باشید تا زیباترین مناظر را با بهترین سفر‌های قطاری دنیا، تجربه کنید.

۱. خط آهن سینک ترره در ایتالیا

پارک ملی سینک ترره (Cinque Terre) مجموعه‌ای از چندین روستا است که در میان شهر پیزا و جنوا قرار گرفته‌ و گستره‌ زیبایی از سواحل ایتالیا به شمار می‌آید که در آثار جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. بهترین راه دیدن این منطقه استفاده از قطاری است که سوت‌زنان از بین دیواره‌های سنگی بلند عبور کرده و مناظر چشم‌نوازی را برای‌تان بهمراه دارد. اغلب رستوران‌های منطقه خانگی بوده و نمونه بارز مهمان‌نوازی ایتالیایی‌ها را در آن‌ها خواهید دید.

عبور دو قطار از کنار هم در ایتالیا

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۲. خط آهن راکی در کانادا

رشته کوه‌های راکی در غرب کانادا مناظر خارق‌العاده‌ای دارند که خط آهن راکی همچون ماری از بین دریاچه‌های یخچالی، جنگل و حیات‌ وحش آن می‌گذرد. مسیر قطار شرکت گردشگری راکی مانتینر (Rocky Mountaineer) در سفری دو روزه از شهر بنف (Banff) در آلبرتا شروع و با عبور از میان رشته کوه‌های راکی در شهر ونکوور  به پایان می‌رسد.

عبور قطار از کنار دریاچه

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۳. قطار ترنز آلپاین در نیوزلند

قطار مسافربری ترنز آلپاین (TRANZALPINE) از شرکت کیوی ریل (KiwiRail) وعده‌ دیدن زیباترین مسیر قطاری که تاکنون تجربه کرده‌اید را به شما می‌‌دهد. البته با توجه به طبیعت غنی کشور نیوزلند ادعای بی‌جایی نخواهد بود. سفر با این قطار حدود پنج ساعت بوده و طولانی نیست. از کریس چرچ (Christchurch) شروع شده و در حالی که از میان پارک ملی آرتور (Arthur's Pass National Park)در شهر گریموس (Greymouth) جنوب رشته کوه‌های آلپ عبور می‌کند، مناظر کوهستانی مه آلود خارق‌العاده‌ای را خواهید دید.

عبور قطار از دشت برفی

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۴. قطار پایکس پیک کلرادو در ایالات متحده

خط آهن پایکس پیک کلرادو (PIKES PEAK COLORADO) شما را تا قله کوه می‌برد و نمای پر ستاره‌ کوهستانی شهر کلرادو اسپرینگز از آنجا دیدنی است. در طول این سفر که تنها سه ساعت طول می‌کشد شاهد پوشش گیاهی و درختان کاج کهن سال و آبشار مینه‌هاها (minnehaha) خواهید بود. این خط آهن بلندترین ریل آمریکای شمالی بوده و به‌منظور تقویت گردشگری در این منطقه راه‌اندازی شده است.

عبور قطار از منظره پاییزی

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۵. خط آهن هیمالیایی دارجیلینگ در هند

این قطار شما را از جالپایگوری تا ارتفاع ۲۲۰۰ متری شهر دارجیلینگ (DARJEELING) می برد. این خط آهن به‌عنوان دومین خط آهن در آثار جهانی ثبت شده‌ است. نمایی رویایی از شهر دارجلینگ، بهمراه کوه کانچن‌چونگا (Kanchenjunga) و سایر قله‌های رشته‌کوه‌های هیمالیا در پس زمینه آن، تصویری است که بودن در این قطار برایتان به ارمغان می‌آورد.

قطار قدیمی در خط آهن کوهستانی

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۶. خط آهن ماچو پیچو در پرو

قطاری لوکس با نام هیرام بینگهام (Belmond Hiram Bingham) شما را تا بالای دره مقدس، جایی که دژ ماچو پیچو (MACHU PICCHU) در آنجا قرار گرفته، خواهد برد. این منطقه جزو آثار جهانی ثبت شده در یونسکو و شاهکاری از معماری کلاسیک و تمدن اینکاها (Inca) است.

عبور قطار از پرتگاه در پرو

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۷. قطار THE GHAN در استرالیا

این قطار با نام قدیمی افغان اکسپرس، مسیر ۲۹۷۹ کیلومتری خود،  از بندر داروین در قسمت شمالی تا ادلاید در قسمت جنوبی استرالیا را با عبور از وسط این کشور پهناور و با توقفی چهار ساعته در آلیس اسپرینگ، طی سه شب و چهار روز می‌پیماید.

عبور قطار از مناطق کویری استرالیا

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۸. قطار گلسیر اکسپرس در سوئیس

می‌توان گفت گلسیر اکسپرس (GLACIER EXPRESS) معروف‌ترین خط آهن دنیاست. این قطار مسیر خود را از زرمات (Zermatt) تا سنت موریتز (St. Moritz) در بین مناظر کوهستانی و دره‌های عمیق با عبور از ۹۱ تونل و ۲۹۱ پل زیبا طی می‌کند. هر لحظه‌ از سفر تصویر خارق‌العاده‌ای است از عظمت و شکوه کوه‌های آلپ که در مقابل آبی آسمان قد علم کرده‌اند.

عبور قطار سریع السیر از کوهستان های سوئیس

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۹. قطار وست هایلند در اسکاتلند

قطار وست هایلند (WEST HIGHLAND LINE) مختص علاقه‌مندان داستان هری پاتر است. حتی اگر شما جزو آن دسته نیستید، بودن در این سفر جادویی می‌تواند شما را هم به یکی از علاقه‌مندان پر‌و‌پا‌قرص تبدیل کند. این قطار بخار تاریخی، جکوبایت (Jacobite) نامیده می‌شود. که از فورت ویلیام تا مالیج در سواحل غرب اسکاتلند ادامه دارد. از مهم‌ترین جذابیت‌های این سفر عبور از پل ۲۱ قوسی گلنفینان که یادآور خاطره‌ آن در فیلم هری‌پاتر با پس زمینه‌ دریاچه‌ شیل، است.

عبور قطار از پل سنگی

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۱۰. قطار چینگ‌-های تبت در چین

قطار چینگ-های تبت (QINGHAI-TIBET) به موشکی بر بام جهان شهرت یافته است. این خط آهن نشان بارزی از نهایت جاه‌طلبی و سرسختی بشر محسوب می‌شود. طول این خط آهن از شهر شینینگ در استان چینگ‌-های تا شهر لهاسا در منطقه خودمختار تبت، ۱۹۵۶‌ کیلومتر است. عبور قطار از منطقه کوهستانی تانگولا (Tanggula Pass) با ارتفاع ۵۰۷۲ متری از سطح دریا، آن را به بلندترین خط آهن جهان تبدیل کرده‌ است. مناظر بی‌نظیر تبت همچون کوه‌های کونلون‌ (Kunlun)، تانگولا، دریاچه‌ چینگ-های و رود توتو (Tuotuo) را در این سفر تجربه خواهید کرد که براحتی نمی‌توانید زیبایی آنچه می‌بینید را توصیف کنید.

عبور قطار از دامنه کوهستان چین

عکس‌ از وب‌سایت Buzzle

۱۱. قطار اُرینت اکسپرس

شرکت ارینت اکسپرس (THE ORIENT EXPRESS) در گذشته سفرهای لوکس با قطار، از پاریس تا استانبول داشته‌ که در مسیر خود با گذر از شهرهای استراسبورگ فرانسه - مونیخ آلمان - وین اتریش - بوداپست مجارستان، اتصال دهنده‌ بهترین شهرهای جهان به حساب می‌آمد. ناگفته نماند این سفر در زمان خود از معروف‌ترین سفرها بوده که در کتاب‌ها و فیلم‌های تاریخی بسیاری به آن اشاره شده است؛ اما این شرکت چندین سال قبل تعطیل شد و به‌جای آن شرکت ونیز-سیمپلون ارینت اکسپرس، در حال حاضر تنها ارائه‌دهنده‌ سفر پاریس به استانبول است و چون به‌طور انحصاری ارائه کننده‌ چنین سفری است و  قیمت بالایی هم دارد؛ اما اگر با قیمت بالای آن مشکلی ندارید توصیه می‌شود که هرگز این سفر رویایی را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه