آخرین اقدامات برای نجات دریاچه ارومیه

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
آخرین اقدامات برای نجات دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از شروع حفاری‌ها برای انتقال ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه خبر داد.

مسعود تجریشی در مورد طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، نیز گفت:

انتقال از خزر در جلسات کارگروه به‌لحاظ زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفت ولی به‌منظور اطمینان، رئیس‌جمهور از وزارت نیرو خواستند به کمک مشاورین خارجی این مسئله را عمیق‌تر بررسی کنند. در حال حاضر نیز وزارت نیرو با کمک مشاورین خارجی در حال بررسی ابعاد زیست محیطی مسئله است.

پروژه انتقال خزر به دریاچه ارومیه در برنامه اجرایی ستاد احیا قرار ندارد

وی با بیان اینکه مطالعات پروژه‌ انتقال آب دریای خزر حدود دو تا سه سال و اجرای آن نیز حداقل هشت سال طول می‌کشد، افزود:

اگرچه حدود یک سال و نیم از شروع مطالعات این طرح گذشته، اما از آنجا که ستاد احیای دریاچه ارومیه مکلف به احیای این دریاچه تا سال ۱۴۰۲ شده است، نمی‌تواند هشت سال منتظر اجرای این طرح بماند. بنابراین انتقال آب خزر در برنامه عملیات اجرایی ستاد برای احیا دریاچه ارومیه قرار نداشته ولی وزارت نیرو مطالعات خود را به جد در این زمینه ادامه می‌دهد.

به گفته تجریشی وزارت نیرو می‌خواهد اطمینان کامل داشته باشد که اگر یک درصد هم به‌لحاظ زیست محیطی امکان انتقال آب خزر وجود دارد، این طرح را مورد بررسی قرار دهد. علت اینکه این پروژه در مصوبات ستاد نیست این است که ستاد تا ۱۴۰۲ مصوبه دارد که تراز دریاچه را به حد مشخصی برساند.

انتقال ارس به دریاچه ارومیه هزینه‌بردار است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین درباره طرح‌ انتقال آب بین‌حوزه‌ای ارس به دریاچه ارومیه اظهار کرد:

چون این پروژه هزینه بسیاری را طلب می‌کرد و امکان جایگزین کردن آب‌های داخلی وجود داشت، ارس از طرح‌های انتقال بین‌حوزه‌ای حذف شد.

وی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در جریان است، گفت:

برای انتقال حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب از پشت مخزن سد کانی سیب به دریاچه ارومیه یک تونل با قطر نهایی ۵.۵ متر طراحی شده که مجموعا ۳۵.۳ کیلومتر طول تونل است که خود به دو بخش ۲۱ کیلومتری خروجی و بخش ورودی ۱۴ کیلومتری تقسیم شده است. دو دستگاه TBM خریداری شده که اولین دستگاه این هفته شروع به حفاری کرده و دومین دستگاه در آخر سال به کشور می‌رسد و احتمالا اوایل سال آینده شروع به حفاری می‌کند تا طبق برنامه در ۱۳۹۸ آب به دریاچه ارومیه برسد.

تجریشی در پایان با بیان اینکه این سد در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر قراردارد که ۵۰ متر ارتفاع و ۳۳۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن دارد، اظهار کرد:

در مصوبه‌ای در زمینه احیای دریاچه ارومیه گفتیم آب این سد به‌جای اینکه در کشاورزی استفاده شود، بهتر است به دریاچه ارومیه انتقال یابد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه