۲۵۰ روستای دارای بافت تاریخی در کشور شناسایی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲
۲۵۰ روستای دارای بافت تاریخی در کشور شناسایی شد
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد که ۲۵۰ روستای دارای بافت تاریخی و با ارزش شناسایی شده که از این تعداد برای ۸۶روستا طرح تهیه شده است.
به گفته‌ی علیرضا تابش، از این مجموعه عملیات اجرایی ۶۳ طرح آغاز شده و تاکنون در ۴۵ روستا به بهره برداری رسیده است. وی هدف از اجرای این طرح ها را بهسازی بافت های باارزش روستا و حفظ هویت تاریخی آن با استفاده از نظرات کارشناسان خبره بیان کرد و افزود: در این طرح ها هویت فرهنگی و تاریخی روستا حفظ می‌شود و مهمتر از آن نیز بحث رونق گردشگری و ایجاد درآمد پایدار در روستا از این طریق است. وی ادامه داد که طرح بهسازی و احیای بافت‌های باارزش در راستای حفظ و احیای سنت ها و فرهنگ روستاها و تحکیم عمومی و اقتصادی این مناطق، حفظ و تکریم ویژگی های کالبدی، فضایی و تاریخی بافت و نیز تقویت و ایجاد جاذبه های گردشگری با ارتقای توان های محلی و منطقه ای انجام می شود. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در این روستاها علاوه بر انجام کارهای عمرانی عمومی به هریک از واحدهای مسکونی که اقدام به بهسازی واحد براساس بافت تاریخی با نظر کارشناسان فنی کنند، گفت:
مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پایین (۵ درصد) و نیز مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریال براساس متراژ واحد کمک بلاعوض پرداخت می شود.
به گفته‌ی تابش، در راستای توسعه گردشگری در روستاهای دارای بافت با ارزش و تاریخی به مالکان واحدهایی که بخواهند واحدی جدید نیز به سبک و معماری قدیمی برای اقامت گردشگران ایجاد نمایند، تسهیلات ویژه (همانند تسهیلات بهسازی) پرداخت می‌شود. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به منظور شرکت در آیین افتتاح طرح بهسازی و بازسازی بافت با ارزش روستای فارسیان شهرستان آزادشهر به این منطقه سفر کرده است همچنین با تحسین مدل اجرایی بازسازی در این روستا تصریح کرد:
مدل این روستا در سایر روستاهای با ارزش اجرا می شود.
طرح بازسازی و بهسازی بافت با ارزش روستای ۱۳۰۰ ساله فارسیان شهرستان آزادشهر روز دوشنبه با حضور رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار گلستان به بهره برداری رسید. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت:
هدف از این طرح بهسازی و احیای بافت های باارزش، حفظ و احیای سنت ها و فرهنگ روستاها و تحکیم عمومی و اقتصادی روستا است.
محمد تقی زمانی نژاد با اشاره به اینکه مطالعات بازسازی بافت با ارزش روستای فارسیان از سال ۸۶ آغاز و فاز اجرایی آن در سال ۸۹ شروع شده، گفت:
۱۶ میلیارد ریال از محل منابع استانی و ملی بنیاد مسکن برای اجرای این طرح هزینه شده است.
به گفته وی فارسیان دومین روستای استان گلستان پس از زیارت است که بافت باارزش آن بهسازی و احیا می شود و طرح بهسازی و بازسازی بافت با ارزش دو روستای دیگر شامل شاهکوه سفلی از توابع گرگان و ساسنگ از توابع مینودشت نیز در حال اجرا است. مدیر بنیاد مسکن شهرستانهای آزادشهر و رامیان با اشاره به اینکه روستای فارسیان از توابع شهرستان آزادشهر است گفت:
در مجموع ۳۶ هکتار وسعت دارد که بخشی از مساحت این روستا با تلفیق اصول فنی و مهندسی جدید و معماری قدیم مورد بازسازی قرار گرفت.
مرتضی احمدی هدف از اجرای این طرح را معرفی معماری قدیمی این روستا و جذب گردشگر داخلی و خارجی اعلام کرد. روستای فارسیان درفاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان آزادشهر واقع بوده و دو هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد. آزادشهر در شرق استان گلستان واقع است و با گرگان افزون بر ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه