دریاچه های رنگارنگ آمریکا؛ نمایش قدرت و هنر طبیعت

کسری مجیدی
کسری مجیدی یکشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
دریاچه های رنگارنگ آمریکا؛ نمایش قدرت و هنر طبیعت

طبیعت همواره مناظری در دامان خود دارد که موجب شگفت بشر شود. در دریاچه‌های یکی از پارک‌های ملی آمریکا سنگ‌های رنگارنگی موجب پدید آمدن چشم‌اندازهای زیبایی شده‌اند. همراه کجارو باشید.

در پارک ملی آمریکا واقع در ایالت «مونتانا» (Montana) در نواحی مرزی با کانادا در مجموع بیش از ۷۰۰ دریاچه قرار گرفته است. نکته‌ی جالب در رابطه با این دریاچه‌ها این است که از این بین آن‌ها تنها ۱۳۱ دریاچه نام‌گذاری شده‌اند. از طرفی تقریبا ۲۰۰ عدد از این دریاچه‌ها مساحتی برابر با ۲۰ هزار متر مربع دارند و ده‌های دیگر چندین هکتار وسعت دارند.

دریاچه پارک ملی آمریکا

نکته‌ی دیگر در رابطه با این دریاچه‌ها، آب زلال آن‌ها است تا جایی که گاهی تا عمق چند متری از آب قابل مشاهده است. دمای پایین این آب‌ها موجب رشد پلانکتون‌های به خصوصی می‌شود که در شفافیت آب تاثیر می‌گذارد.

آب زلال دریاچه آمریکا

با تمامی این اوصاف این دریاچه‌ها از ویژگی منحصربه‌فرد دیگری نیز بهره‌مند هستند. در کف آب‌های این دریاچه‌ها سنگ‌های کوچک و بزرگ رنگارنگی پیدا می‌شود که تا نزدیکی ساحل نیز ادامه پیدا می‌کنند.

سنگ های رنگارنگ دریاچه آمریکا

اوج هم‌نشینی این رنگ‌ها در دریاچه‌ی «مک دونالد» (McDonald) قابل رویت است. بزرگ‌ترین دریاچه‌ی منطقه که در قسمت غربی پارک قرار دارد. این دریاچه از مساحتی ۲۷ کیلومتر مربعی و از عمق ۱۴۰ متری در عمیق‌ترین قسمت خود بهره می‌برد.

دریاچه مک دونالد

علت وجود این رنگ‌ها به دلیل املاح معدنی و فعل و انفعالات شیمیایی در خاک منطقه است. عناصری مانند آهن که در مجاورت با اکسیژن یا خاک به رنگ‌ها گوناگونی پدیدار می‌شود. از طرفی در محوطه‌ی این پارک نیز صخره‌هایی با رنگ‌های مختلف وجود دارد و در پی آن می‌توان گفت که بخشی از سنگ‌های درون دریاچه تکه‌هایی از این صخره‌ها هستند که به وسیله‌ی فرسایش، باران، برف یا رودخانه به درون دریاچه راه پیدا کرده‌اند.

دریاچه آمریکا

به هر ترتیب پارک ملی این منطقه بار دیگر قدرت و هنر طبیعت را به رخ بشر می‌کشد.

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه