چگونه ویزای سوئیس بگیریم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
چگونه ویزای سوئیس بگیریم؟

سوئيس یکی از کشورهای اروپایی است که در منطقه شینگن قرار دارد و ورود به خاک آن مستلزم دریافت ویزا قبل از سفر است. 

سوئیس یکی از کشورهای اروپایی است که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های مانند طبیعت بکر و زیبا، قدمتی تاریخی، جامعه‌ای آرام و اقتصادی توسعه یافته به یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی تبدیل شده است. همچنین، جاهای دیدنی سوئیس نیز موجب شده‌اند تا سالانه تعداد بی‌شماری از گردشگران برای بازدید از این زیبایی‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیر عازم سوئیس شوند.

اگر شما نیز قصد سفر به سوئیس را دارید، در کجارو می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین تور سوئیس را در بازه زمانی مورد نظر خود جستجو کرده و تور دلخواهتان را از میان ده‌ها آژانس معتبر مسافرتی انتخاب کنید.

اما از آنجایی‌که سوئیس از اعضای پیمان شینگن است، ورود به خاک آن پیش از سفر مستلزم دریافت ویزای شینگن است. البته سفارت سوئیس نیز مانند بیشتر کشورهای اروپایی مراحل اولیه صدور ویزا مانند تعیین وقت ملاقات، تحویل مدارک، ثبت اطلاعات بیومتریک و... را به کارگزار خدمات ویزا واگذار کرده است. بدیهی است تصمیم نهایی درباره صدور ویزا به عهده سفارت است.

ویزای سوئیسشرح خدمات
انواع ویزاترانزیت، کوتاه مدت (توریستی، پزشکی و...)، اقامت دائم
مراحل صدور ویزااز طریق کارگزار سفارت
وقت سفارتدارد
مصاحبه و انگشت‌نگاریدارد
مدارک لازم برای صدور ویزامدارک شناسایی، مالی و...
مدت زمان لازم برای صدور ویزا۱۰ روز کاری
سفارت/ کنسولگریدارد

انواع ویزای سوئیس

ویزای سوئیس

ویزای ورود به خاک کشور سوئیس به چهار دسته تقسیم می‌شود؛

ویزای نوع A / ترانزیت: این نوع از ویزا در مبادی ورودی (فرودگاه) برای شخص متقاضی صادر می‌شود. با این نوع ویزا مسافر حق خروج از فرودگاه را نداشته و فقط می‌تواند پرواز خود را در یکی از فرودگاه‌های شینگن تعویض و راهی کشوری دیگر در خارج از این منطقه شود.

ویزای نوع B / ویزای عبور: با این نوع ویزا مسافر اجازه خروج از فرودگاه را داشته و می‌تواند از شینگن به عنوان منطقه عبور استفاده کند. به عبارت دیگر، مسافر می‌تواند از طریق زمینی خود را به کشوری خارج از منطقه شینگن سفر کند.

ویزای نوع C / ویزای شینگن: این ویزا از جمله ویزاهای کوتاه مدت است که دارای اعتبار ۹۰ روزه در طول ۶ ماه است و از آن می‌توان برای ملاقات بستگان، ماموریت‌های کاری یا سفرهای درمانی استفاده کرد. این ویزا متداول‌ترین نوع ویزا در میان گردشگران ایرانی است. (اطلاعیه سفارت سوئیس درباره آخرین تغییرات ویزای توریستی)

ویزای نوع D / ویزای ملی: این نوع ویزا مختص افرادی است که قصد اقامت بیش از ۹۰ روز در سوئیس دارند و از جانب اداره مرکزی کانتون صادر می‌شود. اغلب تجار و بازرگانان از این نوع ویزا استفاده می‌کنند و از طریق آن می‌توانند در طول سال بارها به منطقه شینگن ورود و خروج نمایند.

هزینه ویزای سوئیس

ویزای سوئیس

از آنجایی‌که اغلب تقاضاها برای ویزای توریستی سوئیس از نوع C (شینگن) است، هزینه صدور آن برای متقاضیان بالای ۱۲ سال معادل ۶۰ یورو (به ازای هر نفر)، برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال معادل ۳۵ یورو (به ازای هر نفر) و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است. نکته قابل توجه اینکه وجه مذکور باید به هنگام ارائه درخواست ویزا پرداخت شده و قابل عودت نخواهد بود؛ مگر در شرایطی که ویزای درخواستی معاف از پرداخت هزینه باشد. برای مثال، ارائه درخواست در خاک کشورهای اتحادیه اروپا یا معافیت به دلیل شرایط سنی.

مدارک لازم برای ویزای توریستی سوئیس

الف) تکمیل فرم درخواست 

ب) گذرنامه دارای اعتبار (اعتبار گذرنامه باید حداقل سه ماه بیشتر از تاریخ درخواست ویزا باشد)

ج) کارت ملی و شناسنامه 

د) ۲ قطعه عکس جدید 

ه) در صورتی که قبلا ویزای شینگن و یا ویزا کشور معتبر دیگری دریافت کرده‌اید کپی از آن‌ها و مهرهای ورود و خروج 

و) نامه تمکن مالی و گردش ۶ ماه آخر سپرده بانکی 

نکته: در صورتی که متقاضی مورد نظر از قدرت مالی کافی برخوردار نباشد یا اینکه مقامات مسئول در مورد وجود چنین تمکنی دچار شک و تردید شوند، ممکن است سفارت سوئیس از وی بخواهد تا اعلامیه مربوط به اسپانسر شیپی را ارائه کند. در این تائیدیه شخصی که در واقع قصد حمایت مالی از متقاضی را دارد، باید متعهد به سایر هزینه‌های جانبی نیز از جمله هزینه‌های درمان، هزینه بروز تصادفات و سایر موارد را که ممکن است برای تضمین رفاه اجتماعی مورد نیاز باشد، ضمانت کند. هزینه‌ای که باید به منظور اسپانسرشیپی در نظر گرفته شود، مبلغ ۳۰,۰۰۰ فرانک سوئیس است و شامل مواردی می شود که شخص به صورت منفرانه یا به صورت گروهی تا ۱۰ نفر می‌خواهد حمایت را انجام دهد. فرم تائیدیه اسپانسرشیپی فرمی است که بر خلاف فرم ویزا یا سایر فرم‌ها به صورت آنلاین موجود نیست و در صورت لزوم می‌توان آن را از طریق سفارت سوئیس یا سایر مراجعی که اقدام به صدور ویزا می‌کنند، تهیه کرد.

ویزای سوئیس

ز) گواهی اشتغال به کار که در آن تاریخ استخدام - سمت - میزان حقوق و مرخصی ذکر شده باشد به همراه فیش حقوقی (برای کارمندان و کارگران) 

ح) پروانه کسب و یا ثبت شرکت و یا کارت بازرگانی (برای صاحبان مشاغل) 

ط) گواهی بازنشستگی (برای افراد بازنشسته) 

ی) گواهی اشتغال به تحصیل (برای دانشجویان)

ک) بیمه مسافرتی با پوشش حداقل ۳۰,۰۰۰ یورو جهت انتقال به وطن برای مداوا به دلایل پزشکی یا فوت

ل) سند مالکیت (در صورت وجود) 

م) رزرو هتل و بلیط هواپیما

ن) دعوتنامه (این نامه باید از جانب بستگان یا کارفرمایی که خواستار حضور متقاضی است، صادر شود.) این نامه دارای فرمت خاصی نیست، ولی باید نکته‌های زیر در آن ذکر شود:

  • شخصی که دعوت‌نامه را ارسال می‌کند، حال چه به عنوان یک کمپانی باشد یا به عنوان اقوام شخص متقاضی، باید اثبات کند که با فرد متقاضی در ارتباط بوده است.
  • جزئیات کامل از سوی شخص میزبان شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد، و تابعیت ارائه شود.
  • تاریخی که دعوت‌نامه در آن تنظیم شده است.
  • امضای شخص میزبان؛ در صورتی که درخواست ویزا، ویزای کاری باشد، نیازمند امضا از سوی مدیر کمپانی مورد نظر است.
  • میزبان باید اثبات کند که محلی را جهت اسکان فردی را که متقاضی ورود به کشور سوئیس است، وجود خارجی دارد.
  • سایر مدارکی که جهت تکمیل و تقویت دعوت نامه می‌تواند ارائه شود.
  • بسته به اینکه شخص از سفارت کدام کشور می‌خواهد اقدام کند، دعوت‌نامه یا باید مستقیماً از سوئیس به سفارت مورد نظر ارسال شود، یا اینکه از سوی شخص متقاضی به همراه سایر مدارکش ارائه شود.

مراحل اقدام برای دریافت ویزا

ویزای سوئیس

۱. تعیین وقت ملاقات

۲. دانلود و تکمیل فرم درخواست 

۳. تکمیل مدارک لازم و ترجمه آن‌ها به یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی.

۴. مراجعه به دفتر کارگزار سفارت برای اقدام‌های حضوری (مصاحبه، تحویل مدارک و انگشت‌نگاری)

شرایط و نکته‌ها

ویزای سوئیس

  • متقاضیان از کشور ایران تنها به صورت حضوری می‌توانند اقدام کنند، زیرا امکان انجام اقدامات لازم به صورت آنلاین، بر خلاف بسیاری از کشورها، برای شهروندان ایرانی مقدور نیست.
  • فرآیند صدور ویزای شینگن حداقل ۱۰ روز کاری به طول می‌انجامد.
  • با توجه به میزان بالای تقاضا سفارت به متقاضیان توصیه می‌کند تا ۹۰ روز قبل (هشت هفته) از تاریخ سفر برای دریافت وقت مصاحبه اقدام کنند.
  • از دوم اکتبر سال ۲۰۱۲ سفارت سوئیس اقدام به ثبت اطالعات بیومتریک متقاضیان ویزای شنگن کرده است. به این ترتیب که اثر انگشت کلیه متقاضیان ویزای نوع C (توریستی، تجاری و دیدار از دوستان و اقوام اسکن می‌شود. بنابراین، لازم است تا کلیه متقاضیان بالای ۱۲ سال باید شخصا مدارک و درخواست خود را به سفارت ارائه کنند.

سفارت سوئیس در ایران

  • نشانی:  تهران، الهیه، خیابان شریفی منش، کوچه یاسمن، پلاک ۲
  • تلفن: ۲۲۰۰۸۳۳۳ (۰۲۱)
  • نمابر: ۲۲۰۰۶۰۰۲ (۰۲۱)
  • کدپستی: ۶۳۷۵۱-۱۹۶۴۹
  • صندوق پستی: ۴۶۸۳-۱۹۳۹۵
  • پست الکترونیک (برای خدمات ویزا): teh.visa@eda.admin.ch
  • وب‌سایت:  www.eda.admin.ch

مطالب مرتبط:

دیدگاه