چگونه در سفر از ابتلا به تب کنگو پیشگیری کنیم؟

سارا کرایی
سارا کرایی سه شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
چگونه در سفر از ابتلا به تب کنگو پیشگیری کنیم؟

شیوع تب کنگو یکی از دلهره‌آورترین خبرهای این روزها است و آگاهی از روش‌های پیشگیری از آن می‌تواند برای مسافران بسیار مفید باشد.

بیماری ویروسی تب خونریزی‌ دهنده کریمه-کنگو که به اختصار CCHF نیز خوانده می‌شود یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه، تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده به ویروس ناقل بیماری منتقل می‌شود. این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه اوکراین دیده شد و تب خونریزی دهنده نامیده شد. میزبان اصلی این بیماری حیوانات هستند اما موارد پراکنده در انسان نیز دیده می‌شود. بیماری CCHF در انسان درصد مرگ و میر بالایی حدود ۳۰ درصد ایجاد می‌کند و متاسفانه شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

روش انتقال تب کنگو

کنگو

تصور می‌شود خرگوش‌های صحرایی، پرندگان و جوندگان میزبان خوبی برای ویروس عامل این بیماری باشند. همچنین، حیوانات اهلی مانند گوسفند، بز و گاو می‌توانند میزبان این بیماری باشند. نکته قابل توجه این است که این بیماری در حیوانات اهلی علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود. معمولا انسان‌ها از نیش کنه ناقل بیماری آلوده می‌شوند. کارکنان بیمارستان‌ها ممکن است از طریق تماس با خون و ترشحات بیماران آلوده به این بیماری آلوده شوند. همچنین، امکان انتقال عفونت از گوشت تازه قصابی شده به فرد قصاب وجود دارد. بیشتر قربانیان این بیماری ویروسی قصاب‌ها، دامپزشکان، کشاورزان و دامداران هستند.

علائم بیماری

کنگو

شیوع بیماری اغلب در فصل گرم سال و با شروع فعالیت کنه‌ها آغاز می‌شود. در صورت گزش عمیق کنه بین یک تا سه روز و حداکثر نه روز و در صورت تماس با گوشت یا خون آلوده بین پنج تا شش روز و حداکثر سیزده روز بیماری خود را نشان می‌دهد. تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه از نشانه‌های ابتلا به این بیماری هستند. همچنین، تنها راه درمان بیماری استفاده از داروهای ضد ویروسی هستند که به صورت خوراکی یا وریدی استفاده می‌شوند.

پیشگیری از تب کنگو

از آنجایی که هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، مسافران در هنگام سفر به روستاها یا جنگل‌‌ها در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. بنابراین، باید تدابیری مشابه اقدامات جلوگیری از گزش کنه و حشرات موذی اتخاذ کنند و البته اینکه از تماس با حیوانات وحشی مانند خرگوش‌های صحرایی و جوندگان به شدت اجتناب کنند. 

علاوه بر این، توصیه می‌شود از مصرف گوشت تازه خودداری شود و حتما گوشت پیش از مصرف به مدت سه تا چهار ساعت درون فریزر قرار داده شود. باید توجه داشت که تماس دست با حیوان عامل بیماری بدون استفاده از دستکش و در صورت وجود خراش و بریدگی روی دست بلافاصله منجر به انتقال ویروس به فرد می‌شود. توصیه می‌شود در صورت لزوم به تماس با گوشت حیوان ذبح شده از دستکش، روپوش و چکمه بلند استفاده شود.

کنگو

نتایج یکی از تحقیقات انجام شده روی مسافران مبتلا به این بیماری در سال گذشته، حاکی از آن است که احتمال ابتلا به تب کنگو در طول سفر پایین است و این بیماری بیشتر در افرادی که در مشاغل در معرض ابتلا به این بیماری فعالیت دارن بیشتر دیده می‌شود. مهم‌ترین مسئله در مبارزه با این بیماری ویروسی در وهله نخست پیشگیری و سپس تشخیص زودهنگام آن است.

اگر زیاد در خارج از خانه و محیط‌هایی که نسبت به سلامت و پاکیزگی آن‌ها اطمینان ندارید به سر می‌برید، مراقب کنه‌ها باشید. هنگامی که در میان علف‌ها و گیاهان قدم می‌زنید یا نشسته‌اید ممکن است به پوست شما بچسبند و امکان اینکه ناقل بیماری باشند کم نیست. سعی کنید دست‌ها و پاهای خود را خوب بپوشانید و پس از حضور در مکان‌های سرسبز و جنگلی خود را چک کنید و از عدم وجود کنه مطمئن شوید.

در حد امکان از استفاده از گوشت‌ بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی و گوشتی که از پخت صحیح آن مطمئن نیستید خودداری کنید. اگر به هر دلیل با گوشت یا عامل مشکوک به بیماری تماس داشتید بلافاصله سطح آلوده را با آب و صابون خوب بشویید. گندزدایی توالت و محل آلوده با استفاده از مواد ضدعفونی کننده نیز می‌تواند مفید باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه