کجا میرکت ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۰
کجا میرکت ببینیم؟

میرکت‌ها پستانداران کوچکی هستند که به دلیل ظاهر جالب و عادت ایستادن عجیب و بامزه‌شان همواره مورد توجه گردشگران حیات وحش قرار گرفته‌اند. در این مقاله با کجارو همراه باشید تا میرکت‌ها را بیشتر بشناسیم و با حقایقی جالب از آن‌ها آشنا شویم.

میرکت‌ها (Meerkat) پستانداران کوچکی هستند که ظاهری شبیه به گربه دارند و گوشتخوار هستند. این جانوران عضوی از خانواده زبادها و میمون‌های پوزه دراز هستند. در فارسی به میرکت‌ها "دم عصایی" نیز گفته می‌شود. از جمله ویژگی‌های بارز ظاهری میرکت‌ها می‌توان به بدن دراز، گوش‌های کوتاه و صاف و قابلیت این جانوران در ایستادن بر روی دو پا اشاره کرد. میرکت‌ها به رنگ‌های طلایی، قهوه‌ای، نقره‌ای و نارنجی یافت می‌شوند. این جانوران چشم‌های تیره‌ای دارند و دور چشمانشان هم تیره است.

میرکت‌ها حیوانات کوچکی هستند. طول بدن این جانوران بین ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است و دم آن‌ها به تنهایی بین ۱۹ تا ۲۴ سانتی‌متر طول دارد. معمولا وزن میرکت‌ها کمتر از یک کیلوگرم است و این حیوانات از نظر وزنی به اندازه یک سنجاب هستند.

رژیم غذایی

میرکت

میرکت‌های بالغ نسبت به زهر عقرب ایمن هستند!

میرکت‌ها از مظر دسته‌بندی رژیم غذایی، گوشتخوار هستند اما این جانوران طیف گسترده‌ای از غذاها را مصرف می‌کنند. از جمله غذاهای اصلی میرکت‌ها می‌توان به مارمولک‌ها، پرندگان، حشرات و میوه اشاره کرد. جالب است بدانید که میرکت‌ها علاقه عجیبی به مبارزه با عقرب‌ها و خوردن آن‌ها دارند. میرکت‌های بالغ نسبت به زهر عقرب ایمن هستند در نتیجه نیش‌های عقرب مشکل خاصی برای میرکت‌ها بوجود نمی‌آورد.

نکته جالب در مورد خوردن عقرب توسط میرکت‌ها این است که میرکت مادر پیش از اینکه عقرب را به بچه‌های خود بدهد به صورت غریزی دُم عقرب را جدا می‌کند تا کاملا مطمئن باشد که برای بچه‌هایش مشکلی بوجود نمی‌آید.

تولید مثل

میرکت

میرکت‌های ماده سالانه بین یک تا هشت فرزند به دنیا می‌آورند اما به صورت معمول این عدد بین سه تا چهار فرزند متغیر است. فرزاندانی که تازه به دنیا آمده‌اند در زیر زمین بزرگ می‌شوند و اینگونه از خطرهای احتمالی پیرامون خود در امان می‌مانند. فرزاندان تازه به دنیا آمده بین ۲۵ تا ۳۶ گرم وزن دارند. فرزندان میرکت‌ها در بدو تولد ناشنوا و نابینا هستند و بر روی سطح بدن خود مو ندارند.

حقایق

میرکت

  • هنگامی که فرزندان تا حد خاصی بزرگ می‌شوند، مادر برای آن‌ها حشرات و طعمه‌های زنده به داخل لانه می‌برد و نحوه شکار صحیح را به آن‌ها می‌آموزد.
  • میرکت‌های کوچک شدیدا از پرندگان بزرگ جثه می‌ترسند. مشاهده شده است که آن‌ها حتی نسبت به هواپیماها نیز ترس دارند!
  • هنگامی که دو دسته میرکت قصد دارند تا بر سر قلمرو با یکدیگر بجنگند، روبروی همدیگر صف می‌کشند. ابتدای جنگ میرکت‌ها شبیه ابتدای جنگ انسان‌ها در دوران قدیم است!
  • میرکت‌ها از نظر وضعیت بقا مشکل خاصی ندارند و تهدید خاصی در مورد آن‌ها وجود ندارد. این حیوانات در دسته "کمترین نگرانی" قرار دارند. نسل این حیوانات در وضعیت خوب و نرمالی قرار دارد.

کجا میرکت ببینیم؟

میرکت

میرکت‌ها در بیابان‌های آفریقا یافت می‌شوند

میرکت‌ها در بیابان‌های آفریقا یافت می‌شوند. این حیوانات در آفریقای جنوبی و کشورهایی مانند بوتسوانا و نامیبیا و آنگولا یافت می‌شوند. میرکت‌ها را باید در آفریقای جنوبی یافت. این حیوانات به صورت دسته‌های بزرگ زندگی می‌کنند و بسیار اجتماعی هستند.

میرکت

میرکت‌ها در آغاز هر روز در زیر نور آفتاب دراز کشیده و استراحت می‌کنند و بقیه طول روز را به دنبال غذا می‌گردند. در هر گروه از میرکت‌ها، یک میرکت وظیفه دیده بانی و هشدار دادن به اعضای گروه در صورت مشاهده خطر را دارد. این وظیفه بین تمام افراد گروه در چرخش است تا تمام میرکت‌ها فرصت یافتن غذا را داشته باشند.

نظر شما در مورد میرکت‌ها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه