رستوران خاور خانم کجاست؟

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی چهار شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
رستوران خاور خانم کجاست؟

خاور خانم بانوی خوش‌ذوق و کوشای گیلانی است که با تاسیس رستورانی نسبتا کوچک در روستای سرولات با غذاهای لذیذ شهرت زیادی کسب کرده است. 

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ منتشر و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۰ توسط نگین توکلی به‌روزرسانی شده است.

خاور خانم یکی از بانوان هنرمند ایرانی است که در میان عاشقان غذایی به‌خاطر طبخ غذاهای سنتی و ایرانی بسیار خوشمزه زبانزد است؛ به‌طوری که گاهی شهرتش حتی مرزهای ایران را در می‌نوردد و در میان گردشگران خارجی هم شناخته شده است. شاید بسیاری از شما در برنامه‌ شبکه‌ مستند، این بانوی خلاق و کدبانوی ایرانی را دیده باشید.

اگر می‌خواهید بدانید که رستوران خاورخانم کجاست، باید بدانید که این رستوران از مشهورترین رستوران‌های استان گیلان در روستای ییلاقی سرولات در چابکسر است؛ رستورانی با غذاهای محلی گیلانی که چشم‌اندازی بی‌نظیر در ارتفاعات دارد.

همه چیز در مورد رستوران خاورخانم:

رستوران خاور خانم کجاست؟

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهر چابکسر، روستای سرولات، خیابان طالقانی، خیابان امیرکبیر (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۴۴۴۹۳۴ ۰۹۱۱
  • ساعت کار: همه‌روزه از ۱۲ تا ۱۸
  • صفحه اینستاگرام: restaurant_khavarkhanom@

رستوران خاورخانم در روستای زیبای سرولات قرار دارد. فاصله این رستوران از چابکسر، حدود هشت کیلومتر (۱۵ دقیقه) و تا رامسر، ۱۸ کیلومتر (۲۵ دقیقه) است. رستوران خاور خانم تا رشت، ۱۱۰ کیلومتر (دو ساعت) و تا تهران، ۲۴۰ کیلومتر (پنج ساعت) فاصله دارد.

روستای سرولات بخشی از منطقه حفاظت‌شده جواهردشت در استان گیلان است که در کنار رودخانه‌های پرآب «آچی رود» و «کوروئه» قرار دارد و درست در ابتدای دامنه شمالی البرز و کوه سماموس در داخل یک دره واقع شده است. این روستا همچنین در احاطه کوه‌هایی دیگری به نام‌های مهران، شاسروس و لیکام قرار دارد.

مسیر دسترسی رستوران خاورخانم

خاور خانم

برای دسترسی به روستای سرولات در ابتدا باید خود را به شهر چابکسر در استان گیلان برسانید. برای رسیدن به چابکسر می‌توانید از سمت شهر رامسر در استان مازندران حرکت کنید یا از طریق مسیر استان گیلان (پس از عبور از شهرهای شرقی این استان از جمله لاهیجان، لنگرود، رودسر و کلاچای) به چابکسر برسید. هر دو مسیر شما را به میدان سرولات می‌رسانند.

اگر از رامسر به‌سمت سرولات می‌روید، در میدان سرولات به چپ برانید و اگر از مسیر استان گیلان به‌سمت این روستا در حرکت هستید، در میدان از اولین خروجی (سمت راست) خارج شوید. از میدان سرولات تا رستوران خاور خانم، حدود هفت کیلومتر (۱۰ دقیقه) راه است؛ مسیری زیبا با شیب تند که در انتها کمی پرپیچ‌وخم و باریک می‌شود. در انتهای مسیر به یک جاده خاکی می‌رسید که در انتهای آن روستای کوچکی به اسم لیمه‌سرا وجود دارد. جاده را تا انتها ادامه بدهید تا به سرولات برسید.

خاور خانم

نکته‌ای که بد نیست بدانید، این است که برای خوردن غذا در این مکان باید مدت زیادی را در صف بمانید که شاید همین موضوع بسیاری را منصرف کند. 

درباره رستوران خاورخانم

رستوران خاور خانم یکی از معروف‌ترین رستوران‌های گیلان است که با سرو غذاهای محلی خوش‌عطر و طعم، نام روستای سرولات را بر سر زبان‌ها انداخت. جالب است بدانید که بسیاری از گردشگران تنها برای خوردن یک وعده غذای گیلانی در رستوران خاورخانم به‌سمت روستای سرولات می‌روند.

رستوران خاور خانوم

در رستوران خاور خانم، غذاها به شیوه خانگی همراه با چاشنی‌هایی مانند زیتون پرورده، سیرترشی، ترشی‌های محلی و غیره سرو می‌شوند. این رستوران در یکی از مرتفع‌ترین مناطق روستا در ساختمانی سه طبقه در لبه دره قرار دارد؛ رستورانی که همیشه شلوغ است و در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها برای پیدا کردن میز باید در صفی طولانی منتظر بمانید. در رستوران خاور خانم تنها در یک نوبت (ناهار) غذا سرو می‌شود.

خاور خانم

نوع طبخ غذا روی اجاق‌های قدیمی، فضای ساده و صمیمی رستوران به‌همراه غذاهای عالی و اخلاق خوب خاور خانوم باعث شده است تا میل کردن غذا در این رستوران برای بسیاری حتی از رستوران‌هایی با شهرت بین‌المللی هم جذاب‌تر باشد. شاید علت اصلی این گرایش را بتوان در فرهنگ‌ها و سنت‌های ایرانی دانست که امروزه اثر چندانی از آن‌ها باقی نیست و با این وجود هنوز در خون مردم کشورمان است و خیلی‌ها مشتاقانه به جست‌و‌جوی آن هستند.

رستوران خاور خانم دقیقا دست روی همین علاقه‌مندی گذاشته است و به‌خوبی از آن بهره می‌برد. این رستوران تلاش دارد تا بهترین خدمات را فراهم آورد و محیطی صمیمی و غذاهایی با طعم اصیل و لذیذ ارائه دهد.

خاور خانم

تاریخچه رستوران خاور خانم

رستوران خاور خانم تاریخچه جذابی دارد. بیش از دو دهه قبل خانمی به نام خاور با فردی به نام «اکبر لطفی‌نژاد» ازدواج می‌کند و به‌همراه او به قزوین می‌رود. پس از گذشت چهار سال، به همسر خاور خانم، کاری در نیروگاه برق شهید رجایی در جنوب ایران داده می‌شود؛ اما آن‌ها این پیشنهاد را رد می‌کنند و به روستای سرولات برمی‌گردند. این زوج در سرولات به کشاورزی و باغداری (میوه و چای) مشغول می‌شوند و همه چیز را از نو آغاز می‌کنند. آن‌ها با پولی که به دست می‌آورند، خانه نیمه‌کاره خود را تعمیر می‌کنند و در آن ساکن می‌شوند. خانه آن‌ها از یک طرف مشرف به کوه و از طرف دیگر مشرف به دریا بود. آن‌ها در حین تعمیر خانه، بالکن کوچکی نیز برای آن می‌سازند که در آینده دلیل شهرت رستوران آن‌ها می‌شود.

رستوران خاور خانم سرولات

منبع عکس: مجله فودیسم. عکاس: ناشناس

در سال ۱۳۷۴، خانواده‌ای که برای تفریح به سرولات سفر کرده بودند، در هنگام ظهر روبه‌روی بالکن خاور خانم مشغول تدارک ناهار می‌شوند که ناگهان باران شدیدی می‌بارد. خاور خانم در این زمان در بالکن نشسته بود. وی ماجرای آن روز را چنین توضیح می‌دهد:

خیلی آشفته شده بودند که یک دفعه چشم‌شان به من افتاد و گفتند خانم می‌‌شود ما بیایم خانه شما غذا بخوریم؟! من هم قبول کردم و آن‌ها آمدند داخل همین بالکن نشستند، آتش درست کردم، غذای‌شان را کباب کردند و تا وقتی که باران بند بیاید نشستند؛ اما آن موقع دیگر هوا تاریک شده‌ بود. به‌ خاطر همین گفتند می‌‌شود ما امشب خانه شما بمانیم؟ کرایه‌اش را هم می‌دهیم. آن موقع رسم نبود کسی در این روستا خانه‌اش را به مسافرها اجاره بدهد. با این حال من قبول کردم. آن‌ها ماندند و فردا با هم رفتیم بازار رامسر، ماهی خریدیم من خودم ماهی‌ها را پاک کردم، سرخ کردم، برنج درست کردم و این‌طوری باهم دوست شدیم. موقع رفتن هم گفتند چقدر می‌‌شود؟ من قیمت نداشتم. همین‌طوری گفتم هزار تومان. آن‌ها اما ۹ هزارتومان به من دادند و موقع رفتن گفتند ما خیلی از دستپخت شما خوش‌مان آمد، می‌شود دوباره پیش شما بیاییم. آن موقع خانه ما تلفن نداشت، من شماره خانه برادرم را دادم و بعد از آن دیگر این خانواده شدند مشتری دائمی من.

برخورد دوستانه و دستپخت لذیذ خاور خانم سبب می‌شود که این خانواده، آن‌ها را به دوستان و آشناهایشان معرفی کنند. به‌تدریج تعداد مشتریان خاور خانم افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که وی و همسرش کار باغ‌داری و کشاورزی را رها می‌کنند و به فکر بزرگ کردن فضای خانه برای پذیرایی از مهمانان می‌افتند. پس از مدتی تعداد مشتریان خاور خانم به‌قدری زیاد می‌شود که تمام اعضای خانواده به کمک او می‌آیند و وی برای سرویس‌دهی بهتر شروع به ساخت رستوران فعلی خود می‌کند؛ رستورانی که امروز با وسعت ۵۰۰ متر مربع، در روزهای عادی ۴۰ نفر و در روزهای شلوغ، ۶۰ نفر در آن کار می‌کنند.

راه‌اندازی رستوران خاور خانم در روستای سرولات باعث جذب تعداد بالای گردشگر و رونق کسب و کارهای محلی شد. با گذر زمان و افزایش تعداد گردشگران، مردم منطقه به فکر تبدیل خانه‌های خود به اقامتگاه، فروش محصول‌های خانگی و سوغات شمالی و همچنین تاسیس غذاخوری‌ها و رستوران‌ها افتادند. در واقع رستوران خاور خانم به‌قدری باعث پیشرفت و رشد این روستا شد که نرخ بیکاری و مهاجرت در سرولات به صفر رسید.

منو رستوران خاور خانم

انواع کباب (چلو کباب ترش، چلو کباب چنجه، چلو جوجه‌کباب ترش، چلو جوجه‌کباب زعفرانی)، چلو مرغ شکم‌پر، چلو ماهی سفید، چلو ماهی قزل‌آلا، میرزاقاسمی، ترش تره، برنج با ته‌دیگ، انواع مخلفات گیلانی (اشپل، باقالی، ماست محلی، گردو) و نوشیدنی در منوی رستوران خاور خانم به چشم می‌خورد.

خاور خانوم

منبع عکس: وب‌سایت جماران. عکاس: ناشناس

اگر تجربه غذا خوردن در رستوران خاورخانم را دارید، نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. سایر رستوران های استان گیلان را در کجارو ببینید.

پرسش‌های متداول

رستوران خاور خانم کجاست؟

رستوران خاور خانم در روستای سرولات شهر چابکسر در استان گیلان و در نزدیکی شهر رامسر قرار دارد.

پیج رستوران خاور خانم؟

restaurant_khavarkhanom@

در منو رستوران خاور خانم چه غذاهایی وجود دارد؟

انواع کباب (چلو کباب ترش، چلو کباب چنجه، چلو جوجه‌کباب ترش، چلو جوجه‌کباب زعفرانی)، چلو مرغ شکم‌پر، چلو ماهی سفید، چلو ماهی قزل‌آلا، میرزاقاسمی، ترش تره، برنج با ته‌دیگ، انواع مخلفات گیلانی (اشپل، باقالی، ماست محلی، گردو) و نوشیدنی در منوی رستوران خاور خانم به چشم می‌خورد.

مطالب مرتبط:

منبع gerdali

دیدگاه