روزشمار: ۱۸ دی؛ اختراع نخستين ماشين تحرير جهان توسط «هنری میل»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۱۸ دی؛ اختراع نخستين ماشين تحرير جهان توسط «هنری میل»

اولین ماشین تایپ جهان توسط «هنری میل» در ۷ ژانویه سال ۱۷۱۴ میلادی ابداع شد که نمونه‌ای از آن به جای نمانده و تمامی طرح‌های این ماشین ابتدایی نیز مفقود شده است.

اولین سیستم تایپ جهان توسط «هنری میل» در سال ۱۷۱۴ ابداع شد که نمونه‌ای از آن به جای نمانده و تمامی طرح‌های این ماشین ابتدایی نیز مفقود شده است.

هنری میل

اولین و مورد استفاده‌ترین ماشین تحریری که می‌شد از آن به بهترین نحو استفاده کرد، ماشین تحریر Sholes & Glidden بود. ساخت این ماشین تحریر در بازارهای آمریکا، در اواخر سال ۱۸۷۳ شروع شد و تا سال ۱۸۷۸ ادامه داشت.

در سال ۱۸۲۹ «ویلیام بارت» ماشین چاپی را با نام تایپوگراف ارائه کرد که با موفقیت مواجه نشد. سرانجام «» به همراه دو تن از همکارانش به نام‌های کارلوس گلیدن و ساموئل سول، ماشین تحریر خود را در سال ۱۸۶۷ تکمیل کردند و پس از دریافت امتیاز، شولز پروانه تولید ابداع خود را در آمریکا به ثبت رساند و اولین ماشین تحریر تجاری با نام رمینگتون مدل ۱ در سال ۱۸۷۳ وارد بازار شد.

کریستوفر لتم شولز

ماشین تحریر رمینگتون

ایده تولید این ماشین بر اساس اصول ماشین چاپ متحرک گوتنبرگ، طراحی شد در این شیوه از چاپ، جوهر با استفاده از فشار بر روی کلیشه به کاغذ منتقل می‌شد و شولز نیز با الهام از این شیوه، ماشین تحریر خود را بر مبنای ضربه زدن کلیدهای ماشین بر روی نواری سیاه رنگ و جوهری ابداع کرد. توماس ادیسون نیز در ابداع ماشین تحریر نقش داشته‌است. وی در سال ۱۸۷۲ ماشین تحریر الکتریکی را ابداع کرد که تا سال ۱۹۵۰ هیچ استفاده‌ای از آن نشد و این ابداع تقریباً ناشناخته باقی ماند.

ماشین تحریر

«مارک توین» نخستین نویسنده‌ای بود که با مدل‌های اولیه ماشین تحریر شرکت رمینگتون، کتاب «زندگی بر روی می‌سی‌سی‌پی» را نوشت و به ناشرش تحویل داد.

رمینگتون از سال ۱۸۷۴ به دلیل افت تقاضا برای اسلحه بعد از پایان جنگ داخلی در آمریکا به تولید ماشین تحریر روی آورد. چینش کلیدهایش معیار شد، به گونه‌ای که صفحه‌کلید کامپیوترهای کنونی هم تقریباً مشابه آن است. در این صفحه کلید دقت شده حروفی که بیشتر استفاده می‌شوند در کنار هم قرار نگیرند. ظاهراً تلاش مارکز برای ایجاد قرینه میان ماشین تحریر و اسلحه بی‌مورد هم نبوده است! معروف شدن رمان مارک توین به تبلیغی برای ماشین تحریر رمینگتون بدل شد در حالی که خود توین نمی‌خواست که استفاده از ماشین تحریر در نوشتن «زندگی روی می سی سی پی» زیاد علنی شود.

از دهه ۱۹۸۰ به بعد، کم‌کم ویرایشگرهای متن که روی رایانه شخصی اجرا می‌شدند باعث خروج ماشین‌های تحریر از بازار شدند. دستگاهی که در ورود زنان به جهان کار و استقلال و خودیابی آنها ماجرایی پیچیده را رقم زد.

ماشین تحریر

ماشین تحریر

شرکت‌های بزرگ سازنده ماشین تحریر عبارت بودند از رمینگتون و پسران، IBM، امپریال تایپ‌رایترز، شرکت ماشین‌تحریر الیور، الیوتی، اسمیت کورونا و شرکت آندروود.

«گابریل گارسیا مارکز»، نویسنده نامدار کلمبیایی و خالق صد سال تنهایی از ماشین تحریر به عنوان «اسلحه من» یاد می‌کرد. نویسندگان و هنرمندانی مانند وودی آلن، پل استر و مارتین اسکورسیزی هنوز هم با ماشین تحریر می‌نویسند.

به دلیل افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (NSA) در کامپیوترهای دنیا، شماری از سازمان‌های امنیتی دنیا و حتی افراد حقیقی به خاطر ایمن‌کردن اسناد و آرشیوهایشان دوباره به فکر استفاده از ماشین‌های تحریر قدیمی و قطع ارتباط با جهان دیجیتال افتاده‌اند. به همین دلایل، تقاضا برای دستگاهی‌که با شتاب رو به منسوخ‌شدن کامل می‌رفت دوباره بالا گرفته است. شرکت‌هایی مانند المپیا و تریومپف‌آدلر در اروپا که هنوز خط تولید محدود ماشین‌های تحریر خود را در آسیا سرپا نگه داشته‌اند حالا دوباره در فکر گسترش تولید آن هستند.

هنری میل در سال ۱۷۷۱ در لندن درگذشت.

قبر هنری میل

در همین روز:

  • مرگ «مظفرالدين شاه قاجار» و جانشينی فرزندش «محمدعلی ميرزا» (۱۲۸۵ شمسی)
  • برف سنگین و بی سابقه در تهران، مدارس و مغازه‌ها را تعطیل کرد. (۱۳۵۰ شمسی)
  • ولادت امام حسن عسکری علیه‌السلام (۲۳۲ قمری)
  • آغاز حملات «شاه عباس صفوی» برای تصرف آذربايجان از دست دولت عثمانی (۱۰۱۱ قمری)
  • پايان محاصره شهر تبريز در جريان نهضت مشروطيت (۱۳۲۷ قمری)
  • مرگ «بوريس زاخودر» ايران‏‌شناس برجسته روسی (۱۹۶۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه