راهنمای خرید در ایروان، ارمنستان (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
راهنمای خرید در ایروان، ارمنستان (قسمت اول)

ایروان، پایتخت ارمنستان و یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بین ایرانیان است. اگر برای سفر به ایروان برنامه‌ریزی می‌کنید، این راهنمای خرید به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری در زمینه‌ی سوغات و مراکز خرید ایروان داشته باشید.

در ایروان مراکز خرید لوکس و فروشگاه‌های برندهای مطرح دنیا زیاد دیده می‌شوند. علاوه بر این مراکز خرید، بازارهای قدیمی و سنتی یا بازارهای روز هم مکان‌های مناسبی برای خریدی ارزان هستند. اشیای عتیقه و قدیمی و سوغاتی‌های منحصربه‌فرد ایروان را فقط در این بازارها می‌توانید پیدا کنید.

انتخاب سوغات یکی از لذت‌بخش‌ترین و البته سخت‌ترین بخش‌های سفر است. ایروان هم مثل سایر شهرهای توریستی دنیا، صنایع دستی منحصربه‌فردی دارد که معمولا در جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شوند و نماد کشور ارمنستان هستند. صنایع دستی و خوراکی‌های محلی، مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر هستند.

بازار ورنیساژ (Vernissage)

فروشگاه‌های سوغات متعددی در شهر به‌خصوص در مرکز شهر وجود دارند که می‌توانید انواع سوغات ایروان را از آنجا تهیه کنید اما اگر می‌خواهید تجربه‌ای منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی از خرید سوغات داشته باشید، حتما به بازار ورنیساژ سر بزنید. این بازار را به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید. در این بازار، تنوع بی‌نظیری از سوغات اصیل ایروان در انتظار شما است. این بازار از دهه‌ی ۱۹۸۰ آغاز به کار کرده است. هنرمندان محلی این بازار را به‌منظور نمایش و فروش محصولات خود، پایه‌گذاری کرده‌اند. در این بازار هرآنچه که فکر کنید از صنایع دستی و آثار هنری، به فروش می‌رسد؛ نقاشی، اشیای سرامیکی دست‌ساز، سفال، فنجان و قندان و...

ورنیساژ یک بازار فضای باز است که در امتداد خیابان‌های آرام و بوزاند گسترده شده است و خیابان‌های هانراپتیوتیون و خانجیان را به هم متصل می‌کند. علاوه بر آثار هنری و چوبی تراشیده شده، فرش‌های سنتی، مجموعه مدال و سکه‌های قدیمی، کتاب، جواهرات، اداوت موسیقی، لوازم الکترونیکی و حتی حیوانات خانگی هم در این بازار پیدا می‌شود.

یکی دیگر از چیزهایی که در این بازار می‌توانید پیدا کنید، لباس‌های محلی و زیورآلات قدیمی طلا و نقره هستند. از زمان‌های گذشته، ارمنی‌ها به هنر جواهرسازی خود مشهور بودند.

چی بخریم؟

در این شهر کالاهای بسیاری برای خرید به گردشگران عرضه می‌شوند که بسیاری از آن‌ها را در شهر و کشور محل زندگی خود هم می‌توانید پیدا کنید. حتی گاهی اوقات خرید این کالاها در کشور خودتان، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اما برخی از محصولات هستند که فرهنگ و تاریخ یک کشور را نشان می‌دهند، در جای دیگر دنیا به‌سختی پیدا می‌شوند و خاطرات سفر به مکانی خاص را زنده می‌کنند. در ادامه با تعدادی از سوغاتی‌های ایروان آشنا می‌شویم.

اشیای ساخته شده از سنگ آتشفشانی

سوغات ایروان

ابسیدین یا شیشه‌ی آتشفشانی، سنگی غنی از سیلیکات است که بافت شیشه‌ای سیاه‌رنگی دارد و از سرد شدن سریع ماگما به وجود می‌آید. از این شیشه‌های آتشفشانی سیاه رنگ و زیبا برای ساخت زیورآلات و اشیای کوچک دیگر استفاده می‌کنند. اگر وقت کافی دارید می‌توانید سفارش دهید که خودکار، جاکلیدی، جعبه‌ی جواهر یا هر چیز دیگری از این سنگ‌ها برای شما بسازند و نام‌تان را روی آن حکاکی کنند.

دودوک

سوغات ایروان

دودوک (Duduk)، یکی از اصیل‌ترین سازهای ملی ارمنستان است. یونسکو در ۲۰۰۵ میلادی دودوک را به‌عنوان شاهکار میراث معنوی و شفاهی بشریت معرفی کرده است. اگر در میان نزدیکانتان کسی هست که به آلات موسیقی مختلف علاقه‌مند باشد، دودوک هدیه‌ای جالب توجه برای او خواهد بود.  

فرش

اگر می‌خواهید یک سوغاتی خاص برای خود یا نزدیکانتان بخرید، فرش‌های قدیمی ارمنستان را مد نظر داشته باشید. در فروشگاه‌های فرش‌های قدیمی علاوه بر فرش‌های ارمنستان، فرش‌هایی از سایر کشورهای دنیا از جمله ترکیه، افغانستان، ترکمنستان و ایران هم وجود دارد. بهترین مکان برای خرید فرش، بازار ورنیساژ در نزدیکی میدان جمهوری است.

خشکبار

سوغات ایروان

اگر یک بار طعم زردآلو، هلو و آلوی ارمنستان را چشیده باشید، مطمئنا دوست دارید دوباره آن را امتحان کنید یا برای اقوام و دوستان خود ببرید. اما این میوه‌ها فصل خاصی دارند. برای اینکه بتوانید طعم لذیذ آن‌ها را تمام طول سال بچشید و لذت ببرید می‌توانید این میوه‌ها را به‌صورت خشک‌ شده خریداری کنید. در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و سوپرمارکت‌ها می‌توانید این میوه‌های خشک را خریداری کنید. البته دقت کنید که تازه باشند. حتی در بعضی از فروشگاه‌ها دستورهای غذایی مختلف برای استفاده از آن‌ها در غذا یا دسر هم به خریداران داده می‌شود.

لواشک یکی دیگر از سوغاتی‌های محبوب ایروان است که در طعم‌ها و اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسد.

زیورآلات

سوغات ایروان

در ارمنستان توجه ویژه‌ای به زیورآلات طلا و نقره می‌شود. هنرمندان این کشور به طراحی و ساخت زیورآلات زیبا شهرت دارند. در زیورآلات ساخته شده در ارمنستان می‌توانید نشانه‌هایی از تاریخ و فرهنگ غنی این کشور را ببینید. برای خرید زیورآلات یکی از بهترین بازارها، بازار ورنیساژ است. در این بازار علاوه بر زیورآلات طلا و نقره، زیورآلاتی از جنس چوب و چرم هم به فروش می‌رسند. در این بازار و بازارهای مشابه، چانه زدن را فراموش نکنید. اگر در این کار مهارت داشته باشید، می‌توانید تخفیف‌های خوبی بگیرید.

اگر می‌توانید بیشتر هزینه‌ کنید به فروشگاه‌های بزرگ و لوکس زیورآلات مثلا نقره‌ی کارا (KARA) در خیابان پوشکین سر بزنید. در این فروشگاه‌ها چانه زدن با فروشنده چندان پسندیده نیست در عوض می‌توانید زیورآلاتی با طراحی‌های خلاقانه و کیفیت عالی، خریداری کنید.

شیرینی و مرباهای محلی

سوغات ایروان

ارمنستان انواع سوغاتی‌های خوراکی شیرین را به گردشگران عرضه‌ می‌کند که از میان آن‌ها می‌توان به باقلوا، دوشاب (شیره)، سوجوق (باسلق) و... اشاره کرد. این محصولات از آن‌جایی که کیفیت عالی دارند و فاقد هرگونه مواد افزودنی هستند، انتخاب خوبی به‌عنوان سوغات هستند. مربای گردو یکی دیگر از سوغاتی‌های ویژه‌ی ارمنستان است.

از میان دیگر سوغاتی‌های ایروان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انار: این میوه یکی از نمادهای کشور ارمنستان است. انارهای سرامیکی، سفالی، گچی و... در فروشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسند و یکی از سوغاتی‌های نمادین ارمنستان هستند.
  • مدال‌هایی با تصاویری از تیگران بزرگ (Tigran the Great) یکی از پادشاهان ارمنستان
  • پوسترها و تصاویری از کوه آرارات و سایر جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
  • عروسک‌هایی با لباس‌های محلی

سوغات ایروان

در قسمت بعدی مقاله تعدادی از مراکز خرید بزرگ و بازارهای محلی ایروان را معرفی می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه