روزشمار: ۲۶ دی؛ تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۲۶ دی؛ تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی

در چنین روزی در سال ۱۹۴۴ میلادی کمیسیون مشورتی اروپایی تصمیم گرفت که آلمان را تقسیم کند و البته این تصمیم بعدها رنگ عملی‌تری به خود گرفت.

پس از جنگ جهانی دوم کشورهای مختلف جهان که عامل دو جنگ جهانی را کشور آلمان می‌دانستند، تصمیم گرفتند که این کشور را به دو بخش شرقی و غربی تجزیه کنند تا دیگر احتمال جنگ سومی نرود.

در فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی و در کنفرانس یالتا، روزولت ، چرچیل و استالین سران کشورهای آمریکا، انگلستان و شوروی تصمیم گرفتند که علاوه بر محاکمه سران آلمان و ژاپن به‌عنوان جنایتکاران جنگی برخی از کشورهای شرق و غرب را جزو بلوک اقماری خود کنند. آن‌ها تصمیم گرفتند که پس از شکست آلمان، ضمن تقسیم این کشور به دو بخش شرقی و غربی، شهر برلین پایتخت «رایش سوم» را نیز به دو بخش تقسیم کنند، به‌طوری که در بخش غربی برلین نیروهای آمریکا، انگلیس و فرانسه و در بخش شرقی برلین که ضمنا پایتخت آلمان شرقی می‌شد، قوای کمونیستی آلمان شرقی و اتحاد شوروی به‌طور مشترک مستقر شوند. بنابراین در این دوره شاهد بروز و حضور جنگ سرد هستیم که در یک سوی آن شوروی سابق و سوی دیگر آن انگلستان و آمریکا قرار دارند. تفکیک آلمان نیز بر این مبنا شکل گرفت.

تقسیم آلمان

از آن پس کشور آلمان و نیز برلین به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. مردم آلمان شرقی که از زندگی در زیر لوای کمونیسم ناراضی بودند و خلاف میل باطنی خود ناچار به اقامت در بخش شرقی و همزیستی با کمونیسم شده بودند، می‌کوشیدند به هر وسیله و بهانه‌ای که شده از بخش شرقی برلین به بخش غربی فرار کنند. هر روز تعداد فراریان از قلب منطقه کمونیستی آلمان شرقی به جهان آزاد بیشتر می‌شد.

سیل این مهاجرت‌های پنهانی و قاچاقی به برلین غربی آن‌قدر افزایش یافت که سرانجام «نیکلای خروشچف» دبیر اول حزب کمونیست و نخست وزیر اتحاد جماهیر شوروی به «والتر اولبریخت» دبیر کل حزب کمونیست آلمان شرقی و رئیس‌جمهوری آن کشور دستور داد برای جلوگیری از سیل مهاجرت‌ها در دو طرف دروازه «براندنبورک» یک دیوار بلند بتونی محصور در سیم‌های خاردار ایجاد کند.

در ۱۳ آگوست سال ۱۹۶۱، این دستور صادر شد و کار ساخت دیوار بتونی برلین آغاز شد. ۱۴ هزار نظامی و ۶ هزار سگ تربیت شده محافظت از این دیوار را به عهده گرفتند. این موانع برای آن ایجاد شده بود که مردم آلمان شرقی قادر به فرار به آلمان غربی نباشند. آمارهای اراائه شده حاکی است بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۱ میلادی حدود ۳ میلیون نفر آلمان شرقی را ترک کردند که دلایل عمده آن «نبود آزادی» و «سختی معیشت» در آلمان شرقی بود.

در همین روز:

  • استقلال كامل كشور «السالوادور» در آمريكای مركزی (۱۸۳۹ میلادی)
  • زادروز «مارتین تئودور هوتسما»، خاورشناس هلندی (۱۸۵۱ میلادی)
  • روز الفبا در کشور کره شمالی

مطالب مرتبط:

منبع راسخون

دیدگاه